آموزش صفر تا صد نحوه نوشتن نسخه الکترونیک (برای پزشکان)

0
11,314
آموزش نسخه نویسی آنلاین برای دکترها

امروزه تحول نسخه نویسی الکترونیک نه تنها امکان ارائه خدمات سهل الوصول تر برای بیماران را فراهم می کند بلکه بر روی حقوق دریافتی پزشکان از تامین اجتماعی نیز تاثیر می گذارد. تنها کافی است که پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک یک ثبت نام اولیه در سایت تامین اجتماعی یا هر سایت دیگر ارائه کننده خدمات نسخه آنلاین داشته باشند. سامانه آنلاین طبینجا یکی دیگر از شرکت های پیشرو در این زمینه است که پزشکان می توانند به راحتی با استفاده از آن خدمت نسخه نویسی آنلاین را به بیماران خود داشته باشند.

چگونه نسخه الکترونیک بنویسیم

پیشنهاد مطالعه: مالیات پزشکان | تشخیص بیماری با هوش مصنوعی

نحوه ثبت نام پزشک

بدین منظور، پزشک بعد از ورود به سامانه با وارد کردن کد ملی و یک شماره تلفن همراه، یک پیامک مبنی بر کد فعالسازی دریافت خواهد کرد. کد ملی پزشک با عنوان نام کاربری در سیستم و کلمه عبور در زمان ثبت نام مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از انجام این مرحله و ورود به سامانه، بایستی گزینه مطب و درمانگاه انتخاب شود. لزوم انتخاب درست این گزینه ها مانع از ایجاد خطا در پرداختی ها خواهد شد.

پروسه ثبت نسخه هم توسط پزشک و هم توسط منشی قابل انجام است. اما در هر دو صورت امکان ثبت اطلاعات تنها با کد ملی بیمار امکان پذیر است. علاوه بر کد ملی، لزوم وارد کردن شماره تلفن بیمار توسط پزشک یا منشی مطب وجود دارد.

آموزش نسخه نویسی الکترونیک پزشکی

نحوه مشاهده نسخه الکترونیک توسط پزشک

در این بخش از سامانه امکان دسترسی به سابقه بالینی بیمار وجود دارد. با مراجعه به این بخش و رویت نسخه های الکترونیکی قبلی بیمار می توان روند درمانی و داروهای تجویزی قبلی را مشاهده نمود. بدین ترتیب پزشک قادر به تغییر دستور مصرف دارو براساس روند درمان بیمار خواهد بود

امکان تجویز دارو

در سامانه نسخه نویسی الکترونیک امکان ثبت دارو به سه طریقه وجود دارد. داروهای تجویزی که با رنگ سبز در سامانه مشخص می شوند، یعنی تحت پوشش حمایتی بیمه قرار دارند و داروهای با رنگ صورتی جزو موارد غیر بیمه ای به حساب می آیند. در صورتی که پزشک قادر به یافتن دارویی در این سامانه نباشد، امکان اضافه کردن آن در بخش توضیحات تکمیلی وجود خواهد داشت.

بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که وارد کردن داروهای غیر بیمه ای در هنگام نوشتن نسخه الکترونیک الزامی نیست. اما چنان چه بیمار تحت پوشش بیمه تکمیلی باشد لازم است این اقلام در نسخه الکترونیک بیمار وارد شوند.
پزشکان برای سرعت بخشیدن در نوشتن نسخه الکترونیک می توانند از گزینه داروهای پر مصرف در لیست علاقه مندی های خود استفاده کنند. البته بخش نسخه پر مصرف گزینه دیگری است پزشکان می توانند آن را برای پیشبرد سریع نسخه نویسی آنلاین خود به کار ببرند.چنان چه بخش ثبت تعداد دارو غیر فعال شده باشد، بهتر است سامانه یک بار بازیابی شود. عملیات بازیابی سیستم با فشردن همزمان کلیدهای ctrl+ f5 صورت می گیرد.

آموزش نسخه نویسی الکترونیک

امکان ویرایش نسخه الکترونیک

در حال حاضر نسخه نوشته شده برای بیمه شده تا 10 روز پس از ارائه قابل حذف و ارائه مجدد است. البته قبل از ثبت نهایی نسخه نیز می توان نسبت به ویرایش اقدام نمود. در هنگام نوشتن نسخه الکترونیک بایستی به این نکته توجه داشت که امکان حذف برای نسخه وجود ندارد و تنها امکان ویرایش نسخه تا 72 ساعت قبل از ارائه امکانپذیر است.

5/5 - (8 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید