پارگی رحم و علل آن

0
1,172
188904.jpeg alt_text
188904.jpeg caption

دوران بارداری همانطور که دورانی بسیار متفاوت، هیجان انگیز، پر از نادانسته ها و با خاطرات شیرین رویش جنین در بدن مادر همراه است، میتواند با خطراتی نیز همراه باشد. از دو نوع روش برای زایمان و به دنیا آوردن نوزاد استفاده میشود . روش سزارین و روش زایمان طبیعی یا واژینال. معمولا ترجیح پزشک و روش ارجح در دنیا زایمان واژینال می باشد مگر اینکه مادر یا نوزاد متوجه خطراتی باشند و نیاز به ختم بارداری اورژانسی یا انجام زایمان به روش سزارین باشد. زایمان طبیعی و زایمان سزارین هرکدام عوارض و فواید منحصر به فرد خود را دارا می باشند.

 

عوارض زایمان طبیعی

یکی از عوارض زایمان طبیعی پارگی رحم است که بیشتر در‌ مادرانی اتفاق میفتد که قبلا دیواره رحم آنها آسیب دیده باشد. در این مقاله به علل و علائم پارگی رحم می پردازیم.

 

 

پارگی رحم

پارگی رحم چیست؟

پارگی رحم یکی از عوارض بسیار خطرناک و جدی زایمان می باشد که بسیار نادر است و معمولا در طی زایمان طبیعی اتفاق میفتد. پارگی رحم میتواند منجر به بروز خونریزی شدید رحم در مادر گردد که میتواند اکسیژن رسانی به جنین را نیز مختل کند و جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد. همچنین در این مواقع جنین داخل حفره شکم مادر قرار می گیرد و دیگر عضلات دیواره رحم از جنین محافظت نمی کنند. پارگی رحم معمولا در مواردی رخ می دهد که مادر سابقه زایمان سزارین یا هرگونه برش و دستکاری روی دیواره رحم را داشته باشد و کودک بعدی خود را به روش طبیعی زایمان کند. در حقیقت بعد از هربار سزارین این خطر افزایش پیدا می کند. به همین خاطر به مادرانی که یک مرتبه زایمان سزارین شده اند توصیه می شود که زایمان بعدی به روش طبیعی انجام نگیرد. امکان زایمان واژینال بعد از زایمان سزارین وجود دارد ولی احتمال پارگی رحم نیز زیاد است.

 

علایم و نشانه های پارگی رحم

  • معمولا در این موارد علایم ناشی از خونریزی مادر و تحت فشار بودن جنین لست.
  • خونریزی مادر موجب بروز علایم شوک از جمله کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب در مادر میگردد.
  • همچنین ضربان قلب جنین نیز ممکن است مختل گردد.
  • در معاینه شکم مادر، جایگاه جنین در شکم غیر طبیعی است.
  • مادر دچار دردهای شدید و غیر طبیعی نامتناسب با انقباضات رحمی میگردد.
  • معمولا در این موارد خونریزی شدید از واژن اتفاق بیفتد.

 

علت پارگی رحم بعد از سزارین قبلی

در مواردی که دیواره رحم برش داده شده مثل عمل جراحی سزارین، در بارداری بعدی در صورت زایمان واژینال احتمال پارگی دیواره رحم بخصوص در محل برش قبلی بیشتر می شود. زیرا بافت رحم در محل برش خاصیت کشسانی طبیعی عضله رحم را دارا نمی باشد و ممکن است تحت انقباضات رحمی طی زایمان واژینال و فشار جنین، پارگی در این محل رخ دهد. پس مادر باردار که به هر دلیلی سابقه زایمان سزارین قبلی دارد میتواند در بارداری بعدی روش زایمان طبیعی را انتخاب کند ولی باید تحت نظر باشد و در صورت بروز هرگونه علایم پارگی رحم در هر مرحله از زایمان  سزارین اورژانسی انجام شود.

 

سایر علل پارگی رحم

موارد دیگری نیز می‌توانند موجب بروز پارگی رحم شوند که بسیار نادر هستند. از جمله این موارد :

  • هرگونه ضربه به رحم از جمله ضربه ناشی از تصادفات
  • بزرگ بودن جنین یا زیاد بودن مایع آمنیوتیک
  • حاملگی های چند قلویی
  • تحریک بیش از حد رحم با دارو برای القای زایمان

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید