پرخاشگری می‌تواند نشان از چه بیماری هایی باشد؟

1
9,269
434134.jpeg alt_text
434134.jpeg caption

پرخاشگری می‌تواند نشان از چه بیماری هایی باشد؟

خشم و عصبانیت، یکی از احساسات سالم و طبیعی انسان  ها است، اما تا زمانیکه قابل کنترل باشد. پرخاشگری که ناشی از احساس خشم است و فرد توانایی کنترل خشم خود را ندارد، می  تواند باعث بروز آسیب  های جسمی و روحی در فرد پرخاشگر و اطرافیانش   شود. پرخاشگری باعث ایجاد اختلال در روابط و نقض مرزهای اجتماعی می  شود. در صورتی که فردی به طور مکرر رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهد، لازم است حتماً به پزشک مراجعه کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، ایجاد اختلال در ترشح ترکیبات شیمیایی مغز همچون سروتونین، و یا تغییر این ترکیبات، باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه می  شود. همچنین آسیب دیدن بخش  هایی از مغز همچون قشر جلویی مغز، آمیگدال و چین سینوسی زاویه  ای مغز، باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه می  شود.

 

علل بروز خشم و رفتارهای پرخاشگرانه   

 

بر اساس یافته  های محققان، ابتلا به افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، آلزایمر، بالا بودن فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی و یا وجود مشکلات گوارشی نیز می  تواند باعث بروز خشم و رفتارهای پرخاشگرانه شود. اما آیا پرخاشگری می  تواند دلیلی بر وجود این بیماری های باشد؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده است:

 

آسیب مغزی

 دکتر جاناتان سیلور معتقد است که بروز رفتارهای خشونت آمیز بعد از آسیب مغزی رایج است. افسردگی نیز یک عامل محرک در این زمینه است که به دلیل آسیب برخی از نقاط مغز ایجاد می  شود و سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت  آمیز می  شود.

 

سکته‌ی مغزی

 براساس مطالعه  ای که در کره صورت گرفته است، سکته مغزی باعث می  شود فرد دچار اختلالات عملکردی شود، و نتواند خشم خود را کنترل کند، در نتیجه مغز این افراد به دلیل استرس زیادی که متحمل می  شود دچار تخریب و زوال شده و این افراد رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان دهند.

 

سکته‌ی قلبی

 تغییرات عاطفی ارتباط مستقیمی با بیماری  ها و حملات قلبی دارند. در واقع تغییر سروتونین در مغز و پاسخ التهابی به آن، باعث ایجاد بیماری  های قلبی و سکته قلبی می شود. بنابراین پرخاشگری و طغیان خشم می  تواند باعث بروز حمله قلبی شود. 

 

غده پاراتیروئید

 پرکاری این غده باعث خستگی مزمن و بروز افسردگی می  شود. به اعتقاد کارشناسان افزایش سطح کلسیم خون باعث ایجاد افسردگی و بروز رفتارهای کنترل نشده و پرخاشگرانه می  شود.

 

علل پرخاشگری

 

کمبود ویتامین ۱۲B  و آهن

 کمبود ویتامین B12 باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه، خستگی، تپش قلب، بی  خوابی، ناراحتی معده و کبودی می  شود. براساس تحقیقات صورت گرفته، کمبود این ویتامین باعث از بین رفتن پوشش چربی اطراف اعصاب و نخاع، ایجاد اختلال در انتقال دوپامین، تغییر در عملکرد مغز و بروز رفتارهای پرخاشگرانه می  شود. از سوی دیگر، کمبود آهن نیز می  تواند باعث تشدید این امر شود، زیرا آهن در مسیر انتقال دوپامین متمرکز شده، بنابراین کاهش آن باعث کاهش انتقال دوپامین و بروز اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری می  شود.

 

مسمومیت ناشی از سرب

 براساس تحقیقات صورت گرفته، یکی از علل پرخاشگری کودکان، مسمومیت با سرب است. از آنجایی که سیستم عصبی کودکان در حال رشد می  باشد، نسبت به مواد سمی آسیب  پذیرتر است. سرب موجود در اسباب  بازی  ها به راحتی از طریق روده جذب شده و باعث مسمومیت و آسیب سیستم عصبی آن  ها و بروز رفتارهای پرخاشگرانه می  شود.

 

حساسیت‌های غذایی

 براساس مطالعات انجام شده، 70 % کودکان به دلیل حساسیت به رنگ  های مصنوعی و نگهدارنده  های موجود در مواد غذایی مختلف، دچار مشکلات رفتاری و پرخاشگری می  شوند.

 

داروها

 گاهی پرخاشگری ناشی از عوارض دارویی است که در حال مصرف آن هستید. برای مثال دریافت مقادیر بالای تستوسترون باعث پرخاشگری می  شود، همچنین یک از عوارض جانبی داروی پروزاک، که نوعی دارو برای درمان افسردگی است، عصبانیت و پرخاشگری است. 

 

روش های کنترل خشم کاهش رفتارهای پرخاشگرانه

 

برای کنترل خشم و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه می  تواند موارد زیر را به کار بست:

کاهش سطح استرس، با ورزش، پیاده  روی، تمرینات تنفسی، گوش دادن به موسیقی، رقصیدن، نقاشی و …

استراحت و خواب کافی 

صحبت با یک دوست در مورد احساستان

تلاش برای رهایی از افکار آزاردهنده

در صورتی که موارد بالا به شما کمکی نکرد، حتماً به متخصص حرفه  ای مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانپزشک  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام پسر من ۲۳ سالشه ودانشجو تا الان انلاین بود کاراشو انجام میدادم از کلاس اول ابتدایی ریتالین مصرف میکرد تمرکز نداشت فوق العاده پرخاشگر هست وبه قصد کشت کتک میزنه وجنون داره انگار سر مسئله کوچیک اعصابش به هم میریزه کتک میزنه پرت میکنه هر کاری میکنه من نگرانم‌نکنه کارش ویا کار من به جای باریک برسه پدرش ۳ سال میشه فوت کرد رفتار پدرش بل این خوب نبود الان لجشو سر من خالی میکنه دکتر بردم نوار ونقشه مغزی گرفت یکی میگه باید با اشعه مغناطیسی درمان بشه یکی دیگه گفت نقشه مغزیش سالمه منم نمیدونم‌حرف کرومشون درسته الان لورازپام یک میلی بهش میدم وکلمپرامین ۲۵ میلی خیلی کم بهتر میشه ولی نه خیلی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید