پریتونیت یا التهاب صفاقی چیست؟

0
42,383
235584.jpeg alt_text
235584.jpeg caption

پریتوئن یا صفاق پرده ای سروزیست که احشا داخل شکم را می پوشاند و از آنها محافظت می کند. مساحت این پرده تقريبا دو  برابر سطح بدن ميباشد و بنابراين در افراد بالغ بين 2-1 متر مربع ميباشد. اين پرده شامل دو بخش است : 1ـ پريتوئن احشايي كه روده و سايراحشاء را ميپوشاند. 2ـ پريتوئن جداري كه جدار حفره آبدومن را دربر ميگيرد. حفره ای که توسط پریتوئن احاطه شده است حفره صفاقی نام دارد. پريتونيت عبارت است از تورم و التهاب پریتوئن. حفره صفاق استريل است و هنگامي كه عفونت (در اثر عواملي مانند سوراخ شـدگي روده و يا آپانديس و يا روده بزرگ در اثـر ديورتيكوليـت) از محـيط اطراف به آن وارد شود ايجـاد پريتونيـت مـيكنـد. همچنـين چنانچه مواد شيميايي تحريك كننده مانند اسـيد معـده و يـا صفرا از طريق سوراخ شدگي زخم معده و يا دوازدهه و يا صـفرا از طريق پارگي كبـد بـه آن راه يابـد، ايجـاد تـورم در صـفاق ميكند. در زنان پریتونیت حفره لگنی اغلب به علت عفونت لوله فالوپ و يا پاره شدن کیست تخمدان رخ می دهد. 

علامت پریتونیت

بطـور كلي پريتـونيتها علائم بسيار متفـاوتي دارنـد كـه مهمترین آنها شامل درد شكم، حساسيت هنگام لمس شـكم، سفتي جدار شکم در لمس، تب و سایر علایم عفونت می باشد. علائم ممکن است بصورت تدریجی ایجاد گردند و یا بصورت حاد باشند. شدت علائم پریتونیت در افراد مختلف متفاوت است و می تواند در برخی افراد بسیار شدید بوده و باعث شوک عفونی شود.

پریتونیت ها چند دسته هستن؟

پریتونیت ها به سه دسته اولیه، ثانویه و ثالثیه تقسیم می شوند.

پریتونیت اولیه

پریتونیت اولیه بدون وجود  منشاء عفونت یا اختلال داخل شكمي ايجاد شده و اغلب بدنبال سیروز مزمن کبدی رخ می دهد. شایعترین میکروبی که باعث پریتونیت اولیه می شود اشریشیا کلای است. 

پریتونیت ثانویه

پریتونیت ثانویه بدنبال یک سوراخ شدگی در احشا داخل شکمی اتفاق می افتد. باکتری های ایجاد کننده پریتونیت ثانویه بسته به ارگانی که آسیب دیده و منجر به پریتونیت شده است متفاوت می باشد. مثلا اگر بدنبال سوراخ شدگی دستگاه گوارش پریتونیت ایجاد شده باشد باکتری ایجاد کننده آن اغلب یک باکتری گرم مثبت است. 

پریتونیت ثالثیه

پریتونیت ثالثیه، تداوم و بازگشت عفونت صفاقی پس از درمان است و بیشتر در بیماران با نقص ایمنی و یا مبتلایان به بیماری های مزمن دیکر رخ می دهد. مواد شیمیایی و خون نیز موجب التهاب پریتوين می شوند که زیرگروهی از پریتونیت ثانویه می باشند.

تشخیص پریتونیت

تشخیص پریتونیت با انجام آزمایش خون، عکس ایستاده شکم و قفسه سینه، سونوگرافی و کشت مایع داخل حفره صفاقی انجام می گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید