پیشگیری از عفونت ناف

0
3,071
778582.jpeg alt_text
778582.jpeg caption

در طی فرآیند باروری، اسپرم پس از ورود به رحم، به سمت لوله فالوپ حرکت میکند. در این مسیر هرجا که با تخمک برخورد داشته باشد، با هم ترکیب شده و به این عمل لقاح گفته میشود. به سلولی که از ترکیب اسپرم و تخمک به وجود می آید، سلول تخم گفته میشود که اولین سلول بدن انسان هست و سایر سلولها از تکثیر و تمایز این سلول به وجود می آیند.‌ سلول تخم در رحم لانه گزینی کرده و توسط بافتی به نام جفت به دیواره رحم متصل می باشد.

ارتباط جنین با جفت

ارتباط جنین با جفت، از طریق بند ناف صورت میگیرد. بند ناف نقش انتقال اکسیژن و مواد غذایی از مادر به جنین به عهده دارد و نقش اساسی در تامین تغذیه جنین ایفا میکند‌ بند ناف جنین حاوی دو سرخرگ و یک سیاهرگ می باشد. پس از تولد نوزاد، ارتباط جنین و جقت با بریدن بند ناف قطع میشود و جهت جلوگیری از خونریزی، بند ناف نوزاد کلامپ میشود.

افتادن بند ناف

حدود ۵ تا ۷ روز پس از تولد نوزاد، بند ناف به طور کامل جدا میشود. گاهی افتادن بند ناف تا یک ماه به تعویق می افتد. اگر تا یک ماهگی جدا نشود، می تواند مطرح کننده برخی بیماری های نقص ایمنی و یا کمبود فاکتور انعقادی ۱۳ باشد‌. بند ناف در ابتدا رنگی سفید متمایل به شیری دارد و در ادامه رنگ آن تیره می شود و این تغییر رنگ به معنای عفونت آن نیست‌.

عفونت ناف

یکی از عفونت هایی که ممکن هست در دوره نوزادی رخ دهد، عفونت ناف و بند ناف می باشد. مطالعات نشان داده است که شیوع این اختلال در کشورهای درحال توسعه بیشتر می باشد. این عارضه در همه نوزادان ممکن هست اتفاق بیفتد،اما شیوع آن در نوزادان پره ترم و کم وزن و نوزادانی که کاتتر نافی در حین بستری دارند بیشتر هست.

علائم عفونت ناف

 

عفونت ناف

ترشحات چرکی بد بو از محل ناف، قرمزی دور ناف میتواند مطرح کننده امفالیت (عفونت ناف ) باشد. در تعدادی از بیماران، اریتم (قرمزی) جدار شکم هم دیده میشود. این نوزادان تب دار بوده و دچار کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن شوند‌. از طریق عروق نافی، عفونت میتواند پخش شود و نوزاد سپسیس شود.

تشخیص عفونت ناف

تشخیص این عارضه، با شواهد ظاهری و معاینات بالینی انجام می شود.

پیشگیری از عفونت ناف

جهت پیشگیری از ایجادآن، توصیه به رعایت بهداشت میشود و به مادران گفته میشود که هنگام پوشک کردن نوزاد، از تماس بند ناف با مدفوع او جلوگیری شود.

درمان عفونت ناف

برای درمان توصیه میشود که از داروهای آنتی بیوتیکی تزریقی استفاده شود و با توجه به اینکه ممکن هست عفونت پخش شود، درمان به موقع نقش مهمی در پیش آگهی بیماری دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید