چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

0
2,143
15491.jpeg alt_text
15491.jpeg caption

آموزش استفاده از توالت یک مرحله مهم زندگی هم برای والدین و هم برای کودک محسوب می شود که برای والدین به معنای رهایی از پوشک کردن و برای کودکان یک قدم به سمت آزادی و مستقل بودن است.  قبل از اینکه آموزش استفاده از توالت را اغاز کنید خیلی مهم است که بدانید ایا کودک اماده شده ? چگونه به کودک کمک کنید و چکاری انجام دهید اگر مشکلاتی سرراه شما وجود داشت. 

سن آموزش توالت رفتن 

توالت رفتن یک مهارت تکاملی است. سنی که کودک برای اموزش استفاده از توالت اماده است به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است.  اکثر کودکان می توانند از سن دو تا چهار سالگی در طول روز خود را خشک نگه دارند. کنترل ادرار در شب ممکن است در زمان مشابه یا چندماه تا چند سال دیرتر اتفاق بیفتد. 

آیا کودک من آماده شده است ؟

قبل از اموزش استفاده از توالت، کودک باید بتواند مهارت های زیر را انجام دهد:

  • راه رفتن به سمت توالت
  • نشستن روی توالت
  • خشک ماندن برای چندین ساعت طی روز یا بعد از خواب ظهر
  • توانایی پوشیدن و دراوردن لباس ها
  • پیروی از دستورهای ساده 
  • بیان کردن احساس نیاز رفتن به دستشویی
  • علاقه نشان دادن به اموزش توالت رفتن

نکته: اگر کودک شما مشکل یبوست دارد سعی کنید قبل از شروع اموزش توالت این مشکل را برطرف کنید زیرا یبوست مزمن باعث حرکات دردناک روده ها می شود که میتواند منجر به نگه داشتن مدفوع و اجتناب از دستشویی رفتن شود. 

آیا والدین آمادگی لازم رادارند ؟

والدین نیز برای شروع اموزش توالت نیاز به امادگی دارند.  حداقل این نیاز وجود دارد تا یکی از والدین وقت و انرژی خود رو برای اموزش روزانه حداقل 3 ماه صرف کند. 

در این موارد بهتر است اموزش توالت رفتن به تاخیر بیفتد :

آماده حضور یک کودک جدید می شوید

، به خانه جدید تغییرمکان می دهید، درگیر شغل جدیدی می شوید یا کودک بتازگی وارد پیش دبستان و مراکز نگه داری شده است. ایجاد تغییرات زیاد در طی یک دوره زمانی میتواند اموزش را سخت تر و احتمال شکست را بیشتر کند. 

مدت زمان یادگیری کودک؟

میانگین زمانی که طول خواهد کشید تا کودک یاد بگیرد که خودش را خشک نگه دارد حدود 6 ماه است و اکثر کودکان کنترل مدفوع را قبل یا همزمان با کتترل ادرار یاد می گیرند. کنترل ادرار در شب ممکن است به زمان بیشتری تا چندسال نیاز داشته باشد. دختران معمولا زودتر از پسرها میتوانند این توانایی را کسب کنند. 

شروع آموزش توالت

 قبل از اینکه شروع به اموزش کنید پوشک کودک را مکرر عوض کنید تا کودک پوشک خشک را ترحیح بدهد. یک توالت صندلی کودکانه برای کودک تهیه کنید. در شروع اموزش، استفاده از توالت صندلی کودکانه راحت تر از نسشتن روی دستشویی بزرگسال است. اجازه بدهید تا کودک احساس کند که صندلی مخصوص خودش هست و رنگ و مدل صندلی را خودش انتخاب کند. در ابتدای استفاده اجازه دهید کودک با لباس روی صندلی بنشیند  تا کامل باان اشنا شود و ترس کودک از بین برود. صندلی را در یک مکان مناسب و در دسترس کودک مثلا در اتاق خواب یا اتاق بازی کودک قرار دهید. دسترسی راحت بسیار مهم هست. کودک را تشویق کنید تا روی صندلی بشیند و با وسایلش بازی کند.  با کودک خود در رابطه با دست شویی رفتن و استفاده از صندلی توالت صحبت کنید و از فیلم و کتاب های اموزشی استفاده کنید.  سعی کنید در زمانهایی مثل بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن غذا که احتمال حرکت روده کودک بیشتر است بطور منظم از صندلی توالت استفاده شود. به نشانه های نیاز به دست شویی رفتن کودک مثل نگه داشتن ژنیتالیا توجه کنید. با کودک به دستشویی بروید و وقتی از صندلی استفاده میکند تشویقش کنید. صبور باشید زیرا ممکن است روزها تا هفته ها طول بکشد تا کودک موفق شودکودک را تنبیه نکنید، با او تند صحبت نکنید.  بعد از استفاده از صندلی از لباس زیر کتان و قابل شست و شو استفاده کنید. اگر کودک نمیتواند در طول روز خشک بماند بهش اجازه استفاده از پوشک را بدهید و با استفاده از سیستم تشویق برای استفاده از صندلی امادش کنید

نکات مهم :

سعی کنید رفتار مثبت داشته باشید و در صورت خیس شدن کودک عصبانی نشوید. 

لباس های گشاد و ازاد تن کودک کنید 

همیشه یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید تا درصورت خیس شدن تعویص کنید (در مدرسه، ماشین، خانه اقوام )  

از جنگ و ستیز هنگام اموزش توالت پرهیز کنید. اگر کودک علاقمند به اموزش نیست یادگیری را به تعویق بندازید. 

تا وقتی کودک روی توالت هست فلاش تانک را نکشید زیرا ممکن است باعث ایجاد ترس و دلهرده در کودک شود. 

مدفوع کودک رو بااستفاده از غذاهای با فیبر بالا نرم نگه دارید. 

تا وقتی کودک کاملا در طول روز خشک نبوده در طی شب یا خواب ظهر از لباس زیر استفاده نکنید. 

به کودک یاداوری کنید بعد از بیدار شدن ازخواب در صبح و بعد ازخوردن غذا از توالت استفاده کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید