کج بودن کف پای نوزاد

0
4,876
309122.jpeg alt_text
309122.jpeg caption

کج بودن کف پای نوزاد در هنگام تولد مشکلی شایع است که میتواند موجب بروز نگرانی در والدین شود. در این مقاله به بررسی علائم، تشخیص و درمان پای چنبری می پردازیم. پای چنبری در اصطلاح پزشکی کلاب فوت نامیده می شود . این ناهنجاری تقریبا شایعترین اخلال پا در نوزاد محسوب می شود‌. گاهی حتی در سونوگرافی های بارداری این اختلال تشخیص داده می شود‌.

 

تعریف کلاب فوت

کلاب فوت زمانی اطلاق می شود که مجموعه استخوانی استخوان‌های کالکانئوس، تالوس و ناویکولار گرفتار باشند و در این ناهنجاری قسمت جلوی پای نوزاد به سمت داخل کشیده میشود. علت بیماری مشخص نیست و فرض بر ناهماهنگی عضلات کف پا با ساق پا می باشد.

 

علائم کج بودن کف پای نوزاد

  • کف پای کودک به سمت داخل چرخیده است.
  • معمولا عضلات پای درگیر تحلیل رفته و کوچکتر است.
  • در این اختلال تاندون های پا کوتاه تر از حالت طبیعی است و همین امر موجب چرخش پا به سمت داخل می شود.

 

کج بودن کف پای نوزاد

انواع کلاب فوت

کلاب فوت وضعیتی و منفرد که یک پای طبیعی و انعطاف پذیر است و به علت پوزیشن قرار گیری نوزاد در رحم مادر بوده و در هنگام معاینه نوزاد در زایشگاه کشف می شود. معمولا این عارضه به تنهایی رخ داده و همراه اختلال دیگری نمی باشد. کلاب فوت مادرزادی می تواند ایدیوپاتیک یا سندرومیک باشد و در صورت همراهی با یک بیماری عصبی عضلانی یا سندرومیک از نوع غیر منعطف بوده و درمان آن سخت تر است. این بیماری در پسران شایع تر است و در ۵۰ درصد موارد دو طرفه است. برخی موارد سابقه ای از این بیماری در فامیل درجه یک نوزاد وجود دارد. به همین خاطر احتمالا زمینه ژنتیکی نیز برای بیماری مطرح است.

 

بیماری های همراه کج بودن کف پای نوزاد

در معاینه بالینی ستون فقرات باید از نظر ناهنجاریهای پنهان معاینه شود. در همه بیماران آتروفی یا تحلیل عضلات پشت ساق پا دیده می شود. با وجود اینکه کلاب فوت به طور کلاسیک مرتبط با ناهنجاری مادرزادی هیپ نمی باشد اما وجود کلاب فوت در بیماران با ناهنجاری مادرزادی مفصل لگن نسبت به افراد عادی بیشتر دیده می‌شود. در نتیجه این کودکان باید از نظر ناهنجاری های مفصل لگن نیز به دقت معاینه شوند.  کلاب فوت در بیماران مبتلا به میلودیسپلازی و سندروم های کروموزومی مثل تریزومی ۱۸ به شدت شایع است.

 

تشخیص کج بودن کف پای نوزاد

معمولا با یک معاینه ساده و صحیح به راحتی قابل تشخیص است و گرفتن گرافی کمکی در تشخیص بیماری نمی کند.

 

درمان کج بودن کف پای نوزاد

این ناهنجاری با درد همراه نیست ولی در صورت عدم درمان ممکن است موجب ناتوانی در راه رفتن کودک در آینده و لنگش بیمار شود. این عارضه به ظاهر ساده میتواند موجب محدودیت فعالیت های فرد در آینده شود. در نتیجه درمان برای همه موارد کلاب فوت با هر شدتی ضروری است.

 

درمان غیر جراحی در تمام کودکان

درمان غیر جراحی در تمام کودکان مبتلا در اولین فرصت پس از تولد آغاز می شود . تکنیک های درمانی شامل نوارپیچی ،چسب ، درمان دستی و گچگیری سریالی است که درصد قابل توجهی از بیماران که با گچ گیری سریال درمان می‌شوند نیاز به آزاد سازی جراحی در سن ۳ تا ۱۲ ماهگی دارند . گچ گیری هفتگی انجام میشود و معمولا ۵ تا ۱۰ نوبت لازم است. در صورتی که درمان های اصلاحی پس از تولد در چند ماه اول زندگی شروع شوند بیشترین موفقیت را دارند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید