کراتینه کردن مو چه عوارضی را با خود به همراه دارد؟

0
689
کراتینه کردن مو

هر زنی احساس می کند که زیباترین داراییش موی اوست. بنابراین تصور این که موها می توانند هر فردی را در کانون توجه قرار دهند در هر زنی وجود دارد. در نتیجه نوعی تعصب نسبت به داشتن موهای زیبا و صاف بر روی گردن افتاده در میان زنان به چشم می خورد. در این میان یکی از روش های محبوب برای صاف کردن مو، استفاده از روش کراتینه کردن مو است. اما آیا این روش با خود عوارضی را به همراه دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با طبینجا همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: تقویت مو با روغن ماهی

روش کراتینه کردن مو چیست؟

درمان کراتینه کردن مو به عنوانی روشی معجزه آسا برای صاف کردن موها شناخته شده است. این درمان برای از بین وزی و فری مو بسیار کارآمد است. در واقع کراتین یک پروتئین طبیعی بدن است که در مو و همچنین دندان ها یافت می شود. بنابراین کراتین می تواند شما را در رسیدن به موهای ابریشمی، براق و درخشنده یاری کند. زمانی که روش زیبایی کراتینه کردن مو به افراد توصیه می شود، معمولا از یک کراتین با منبع خارجی مانند منابع حیوانی و استخراج شده از سایر منابع برای تقویت و بهبود کراتین طبیعی بدن استفاده می گردد.

نحوه انجام کراتینه کردن مو

معمولا بعد از استفاده از مواد کراتینه بر روی موها، از اتوی گرم بر روی موها اعمال می شود. این روش به اندازه ای مهم است که برای پوشاندن کوتیکول موها با کراتین مورد استفاده قرار گرفته و رطوبتی که مو از قبل دارد را به دام می اندازد. بنابراین در تنها یک آبکشی انجام می شود تا موهایی صاف حاصل گردد.

کراتین چیست؟

کراتین مانند پوسته بیرونی بدن عمل کرده و در نتیجه به سلامت بدن کمک می کند. کراتین برای بدن ضروری است زیرا از لایه خارجی پوست، ناخن و مو محافظت می کند. بنابراین کراتین حاوی پروتئین قوی است که از اجزای اصلی پوست، مو و دندان تشکیل شده است. هنگامی که کراتین در بدن کاهش می یابد، بیشتر مستعد آسیب و ترمیم می شود.

عوارض کراتینه کردن مو

عمده ترین شکایتی که بیماران از انجام کراتینه مو دارند، معمولا اولین شستشوی مو است که بعد از 72 ساعت از کراتینه کردن مو انجام می شود.

احتمال ابتلای به سرطان

اما یکی از خطرناک ترین عوارض کراتینه مو، احتمال ابتلای به سرطان است چرا که تمام درمان های معروف به کراتینه حاوی موادی به نام فرمالدئید در خود می باشند. فرمالدئید ماده ای سرطان زا است و تمامی درمان های مو کراتینه شامل این ماده هستند. بیشتر سالن های زیبایی از فرمالدئید استفاده می کنند و در صورت استفاده نیز از آنها بخاراتی خارج می شود. اگرچه این بخارات از فرمالدئید خارج شده است اما احتمال کمی وجود دارد که این مواد جذب پوست شوند.

در نتیجه برخورد ناآگاهانه با این مواد، درصد ابتلای به سرطان را دوچندان می کند. بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که تنها درصد کمی از محصولات فاقد فرمالدئید هستند و شاید با این محصولات نتوان به نتیجه دلخواه رسید.

ریزش بیش از حد مو

بسیاری از مراجعین از ریزش بیش از حد موهای خود در اثر انجام کراتینه مو شکایت دارند. حتی در صورتی که بیماران از محصولات موی توصیه شده توسط سالن‌ها استفاده نمایند، با این وجود باز هم احساس می‌کنند که موهای زیادی در هفته اول از دست داده‌اند. ریزش مو به اندازه ای قابل توجه است که مراجعین از کم پشتی موهای خود شکایت دارند. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر گونه روش زیبایی بر روی مو، کیفیت موها توسط متخصصین زیبایی ارزیابی گردد.

بدتر شدن بافت مو

در ابتدا مراجعین از انجام این روش کمال رضایت را داشته و از انجام آن احساس خوشحالی می کنند، چرا که موها پر از درخشندگی به نظر می رسد. اما پس از درمان در عرض چند هفته، این افراد از داشتن بافت ضعیف مو شکایت دارند. بیماران احساس می کنند که موهایشان به هم ریخته، خشک شده و کم رنگ شده است. همچنین آنها از این مساله شکایت دارند که موهای آن بعد از دو بار شستن در روز حالت صاف پیدا می کند، در حالی که متصدیان سالن های آرایشی به آنها گفته اند که تنها یک یا دو بار در روز موهای آنها حالت مجعد پیدا می کند که آن نیز کاملا طبیعی به نظر می رسد.

واکنش های آلرژیک

برخی از افراد از بروز واکنش های آلرژیک در هنگام انجام درمان کراتینه کردن مو شکایت دارند. علائم این واکنش ها شامل بثورات، خارش است. بنابراین برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک، همیشه بهتر است قبل از انجام این درمان ها با متخصص پوست مشورت کنید، چرا که بهتر می تواند تشخیص دهد که کدام محصول برای موهای شما مناسب تر است. در صورت داشتن هرگونه واکنش آلرژیک در گذشته این موضوع را با متصدی سالن یا پزشک زیبایی خود در میان بگذارید.

درمان کراتینه مو فواید زیادی دارد، اما باید به خاطر داشته باشیم که ترکیبات موجود در کراتین می‌تواند در عرض چند هفته پس از درمان، به مو آسیب برساند. اکثر بیماران از این موضوع احساس ناراحتی می کنند چرا که استفاده از کراتینه حداقل به مدت چهار روز باقی می ماند تا محصول حداکثر اثر گذاری خود را نشان دهد. بنابراین هنگامی که بیماران تحت این درمان قرار می‌گیرند، باید شامپوها یا نرم‌کننده‌های موی مورد استفاده خود را به شامپو کراتینه مو یا مواردی که سالن‌ها توصیه می‌کنند تغییر دهند. دلیل اصلی نیاز بیماران به تغییر این است که شامپوهای معمولی که بیماران استفاده می کنند ممکن است حاوی سولفات و سدیم باشند که ممکن است کراتین را تجزیه نموده و در نتیجه باعث خشکی و وز شدن موها شوند.

منبع

چنان چه درباره عوارض کراتینه مو دارای سوالات یا ابهامات خاصی هستید، می توانید آنها را با مشاورین طبینجا در میان بگذارید. متخصصین زیبایی طبینجا بصورت آنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید