کنترل اضافه وزن پس از بارداری

0
1,106
217848.jpeg alt_text
217848.jpeg caption

معمولا مسائل بسیاری در حوزه تغذیه زنان باردار وجود دارد چرا که این دوران باعث می شود باورهای مختلفی در مورد کنترل اضافه وزن پس از بارداری به وجود بیاید. از آن جایی که باور مصرف مواد غذایی به اندازه دو نفر از پایه اشتباه است بنابراین باعث می شود برخی از زنان باردار دچار سوء تعبیر شده و برای کنترل اضافه وزن پس از بارداری خود دست به اقداماتی مانند رژیم گرفتن در این دوران نمایند که آن نیز می تواند به نو به خود مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد. البته برخی از افراد ممکن است دچار اضافه وزن بارداری شوند که این حالت نیز خود مسئله ساز می گردد.

روش های برگشت وزن بعد از زایمان

معمولا برای کنترل اضافه وزن پس از بارداری روش های ساده تر و ایمن تری وجود دارد که به کمک آن ها می توانید بدون هیچ دردسری کاهش وزن بعد از زایمان را سرعت بخشید.

شیر مادر

بهترین راه کاهش وزن در شیردهی با شیر مادر می باشد. تحقیقات حاکی از این مسئله هستند که مادران در دوران شیر دهی روزانه حدود 300 کالری کم می کنند که به صورت ماهیانه یک الی دو کیلوگرم می باشد. چرا که شیر مادر غنی از چربی های مفید برای نوزاد می باشد و در کاهش وزن بعد از بارداری بسیار مفید می باشد.

فعالیت بدنی

یکی از بخش های مهمی که در طول زایمان متحمل فرآیند دشواری می گردد عضلات مربوط به کمر و شکم می باشد بنابراین بخش اعظم از فعالیت های بدنی و ورزش کردن باید شامل آب کردن چربی های این منطقه باشد. بدین منظور می توانید از حرکات کششی ساده تر در ابتدا شروع نموده و به تدریج بر شدت آن بیفزایید. از طرفی می توانید در هنگام ورزش کردن کودک خود را نیز در فعالیت شرکت دهید، به عنوان مثال در هنگام انجام حرکات پرسی، کودک خود را بالای سر ببرید و یا او را با کالسکه و کریر به پیاده روی ببرید.

مواد غذایی

به این نکته دقت کنید که برای کنترل اضافه وزن پس از بارداری بهتر است در یکی دو ماه اول بعد از زایمان شروع به کاهش وزن و رژیم گرفتن نکنید، چرا که در طی این دوران و بالاخص زایمان بدن با کاهش شدید ذخایر انرژی مواجه می گردد که در طی این زمان بایستی با مواد غذایی با کیفیت و پر انرژی جایگزین گردد. غذاهای آبکی مانند سوپ، عصاره گوشت، میوه و سبزیجات پر فیبر، مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا3 و لبنیات تامین کننده کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

استرس و خواب

استرس می تواند بر روی سطح غذا خوردن و تامین مواد غذایی کافی بدن تاثیر گذار باشد. از طرفی استرس می تواند سطح شیر تولیدی بدن را کاهش دهد و انرژی بدن برای تولید آن کاهش یابد. در نتیجه شما برای تامین این سطح از انرژی احتمالا روی به خوردن مواد غذایی با کالری بالا و یا حتی کالری پایین روی می آورید. کالری بالای مواد غذایی منجر به عدم لاغری حتی با وجود شیر دهی می گردد. بهتر است برای کاهش استرس در زمان خواب کودک، مادر نیز همراه با او بخوابد. در نهایت می توان گفت که کاهش وزن بعد از بارداری اغلب اتفاق می افتد، تنها در صورتی که به توصیه های پزشک خود اطمینان نموده و از مصرف مواد غذایی پر کالری اجتناب کرده و وعده های غذایی را به بخش های کوچکتر تقسیم نمایید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید