چه میزان اضافه وزن در بارداری خطرناک است؟

0
906
اضافه وزن در بارداری

میزان اضافه وزن در بارداری عامل مهمی برای سلامت دوران بارداری، همچنین برای سلامت طولانی مدت شما و کودکتان است.

مقدار اضافه وزن مجاز در بارداری با شاخص توده بدنی (BMI) قبل از بارداری تعیین می شود. BMI بین 18.5 تا 24.9 به عنوان وزن طبیعی طبقه بندی می شود. BMI یا شاخص توده بدنی 25 تا 29.9 به عنوان اضافه وزن طبقه بندی می شود. مقادیر 30 یا بیشتر BMI به عنوان چاق طبقه بندی می شود. به زنان با وزن طبیعی BMI توصیه می شود که در دوران بارداری 11 تا 15/5 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند، زنان با BMI اضافه وزن باید 6/5 تا حدود 11 کیلو و زنان با عدد BMI سی یا بیشتر باید 5 تا 9 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند.

زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته اند، بیشتر در معرض افزایش خطر عوارض مختلف از جمله دیابت بارداری، اختلالات فشار خون بالا، مانند پره اکلامپسی، آپنه خواب و نیاز به سزارین قرار دارند. آنها همچنین احتمال بیشتری برای داشتن فرزندانی با اضافه وزن یا چاقی دارند.

افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند خطر مشکلات سلامتی را در کودک شما افزایش دهد، مانند تولد نوزاد با جثه بزرگتر از حد متوسط و می تواند عوارضی در هنگام تولد مانند دیستوشی شانه یا زایمان زودرس ایجاد کند. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری نیز می تواند احتمال حفظ وزن پس از زایمان را افزایش دهد.
پزشک در وزن گیری به اندازه در دوران بارداری و همچنین به مدیریت وزن شما در طول بارداری کمک خواهد کرد.

علائم افزایش وزن در بارداری

اضافه وزن می تواند باعث برخی از مشکلات سلامتی روزانه، از جمله تنگی نفس، خروپف یا آپنه خواب، سوزش سر دل، افزایش تعریق، خستگی، درد مفاصل و کمر گردد. چاقی با افزایش فشار خون، قند خون و سطح کلسترول می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد.

شیوع افزایش وزن در بارداری

تنها حدود یک سوم زنان در دوران بارداری به میزان توصیه شده وزن اضافه می کنند.

علت اضافه وزن در بارداری

رایج ترین عواملی که در افزایش وزن دخیل هستند، مصرف بیش از حد غذا و عدم فعالیت بدنی است. برخی از داروها مانند برخی داروهای ضد افسردگی یا ضد تشنج و برخی بیماری ها مانند کم کاری تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند در ابتلای به اضافه وزن بارداری موثر باشند.

کنترل اضافه وزن در بارداری

کاهش وزن قبل از بارداری بهترین راه برای کاهش این خطر است. حتی از دست دادن 4 تا 9 کیلوگرم می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشیده و شما را در مسیر بارداری سالم تری قرار دهد.

اگرچه خطراتی ممکن است در این میان وجود داشته باشد، اما در صورت داشتن وزن اضافی می توانید بارداری سالمی را سپری کنید. برای نظارت بر بارداری خود از نظر عوارض و آماده شدن برای ملاحظات ویژه برای زایمان، به مراقبت های منظم قبل از زایمان نیاز دارید. اما به این موضوع توجه داشته باشید که برای تامین غذای مناسب برای کودک و بدن خود، باید سالم غذا بخورید.

وعده رژیم غذایی سالمی داشته باشید

برخی از عادات سالم غذایی وجود دارند که می توانید در خانه شروع کنید تا قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش داده یا به مدیریت وزن خود در دوران بارداری کمک کنید.

تغییر مقدار، تعداد دفعات و مقدار غذا می تواند به حفظ وزن شما در محدوده سالم کمک کند. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با یک متخصص تغذیه در این باره صحبت کنید تا یک برنامه غذایی سالم را براساس شرایط فردی شما تعیین نماید. به طور کلی، سه ماهه اول بارداری نیازی به کالری اضافی ندارد. زنان در طول سه ماهه دوم به حدود 340 کالری اضافی در روز و در سه ماهه سوم به حدود 450 کالری اضافی در روز نیاز دارند.

ورزش منظم داشته باشید

ورزش منظم و متوسط در دوران بارداری به کنترل وزن شما کمک می کند. حداقل دو ساعت و نیم در هفته ورزش متوسط یا 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته را هدف قرار دهید. اگر باردار هستید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا بهترین تمرینات ورزشی را براساس نیاز شما تعیین نماید تا فشار زیادی به پایین تنه شما وارد نیاید. برای کاهش وزن قبل از بارداری، 150 دقیقه در هفته ورزش متوسط تا شدید را بهترین راه حل برای شما خواهد بود.

از محدودیت ها اجتناب کنید

از مصرف الکل، سیگار و هر گونه مواد مخدر غیرقانونی خودداری کنید.

چه زمانی برای اضافه وزن بارداری باید به پزشک مراجعه کنم؟

وزن شما و رشد جنین تان باید در هر ویزیت قبل از تولد مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر وزن شما کمتر از دستورالعمل های توصیه شده است، اما جنین شما به خوبی رشد می کند، مجبور به افزایش وزن خود نخواهید بود. اما اگر جنین شما به خوبی رشد نمی کند، پزشک ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما ایجاد کند.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • خروپف بلند (نشانه ای از آپنه خواب احتمالی)
  • ضربان قلب تند

منبع

پیشنهاد مطالعه: رانندگی در دوران بارداری

در صورتی که نگران وضعیت خود هستید می توانید با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید