کودکانی که دچار کابوس هستند

0
1,401
411511.jpeg alt_text
411511.jpeg caption

 کابوس ها هم می توانند برای کودکان و هم برای والدین آن ها بسیار وحشت زا باشند و اغلب ناشی از احساس ناامنی، اضطراب، ترس یا نگرانی هستند. این حالات، واکنش های شایع و طبیعی ترس نسبت به رویاهای ترسناك هستند. بر اساس مطالعاتی که توسط لاپوز و مانک انجام شده است بیست و هشت درصد کودکان شش تا دوازده ساله کابوس های شبانه دارند. در کابوس، کودك ممکن است عرق کند، جیغ بکشد و نفس نفس بزند، در چنین حالتی می توان سریعا او را از خواب بیدار کرد و معمولا دست کم تا حدی خوابی که دیده است را به یاد خواهد آورد. کابوس ها می توانند در اثر بیماري یا درد، هیجان بیش از حد، ترس، اضطراب، برنامه های خشن تلویزیون و یا کم توجهی والدین نسبت به کودك ایجاد شود. با اینکه معمولا کودك نمی تواند دقیقا بگوید چه چیزی او را آزار می دهد شما می توانید از روی رفتار او و گفتگو با او سرنخ هایی به دست آورید. علت هر چه باشد این امر صحت دارد که کودکان مضطرب، نگران و یا کودکانی که احساس ناامنی می کنند بیش تر کابوس می بینند.

راهکارهای درمان کابوس شب کودکان

کودك را بیدار کنید و به او اطمینان خاطر بدهید.

معمولا بهترین کاری که والدین می توانند براي کودکانی که دچار کابوس می شوند انجام دهند این است که او را بیدار و آرام کنند و به او اطمینان خاطر بدهند که همه چیز امن و امان است.کودك را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

از هیجان بیش از حد کودکان جلوگیری کنید 

تمام کودکان باید قبل از خواب آرام بگیرند و بنابراین خوب است که قبل از خواب به کودکان اجازه تماشای برنامه هاي تحریک آمیز یا ترسناك تلویزیونی را ندهیم، براي آن ها داستان های ترسناك تعریف نکنیم و یا اینکه به آن ها اجازه فعالیت بدنی زیاد را ندهیم. محدود کردن تماشای برنامه های تلویزیون، در این مورد موثر واقع می شود.

 

در مورد مشکلات، ترس ها و نگرانی های کودك با او گفتگو کنید.

با استفاده از نکاتی که از حرف ها و پاسخ های کودك درمی یابید سعی کنید زمینه های اصلی ناراحتی کودك را پیدا کنید و در طی روز در مورد کابوس هایش با او صحبت کنید و بکوشید ترس ها و نگرانی های او را از بین ببرید. همچنین سعی کنید کودك را به تدریج برای رویارویی با مسایل جدید آماده کنید. مثلا می توانید او را بعد از یک سفر یا تعطیلات خوب، به مهد کودك بروید تا رفتن به مهد کودك برای او کم تر تنش زا شود. معمولا ترس هاي کودکان به دلیل بی اطلاعی آن هاست.

در مورد کابوس های تکراری وارد عمل شوید.

اگر کودك یک کابوس را مرتبا میبیند ممکن است از مساله خاصی رنج می برد. در روز او را تشویق کنید در مورد محتوای کابوس هایش صحبت کند و آن را به صورت یک تاتر که البته پایان خوشی دارد، نمایش دهید.

تدابیری به آن ها بیاموزید.

در مورد کودکان بزرگ تر این احساس که وسیله ایی برای دفاع در مقابل کابوس ها دارند اغلب مفید واقع می شود. مانند کودکی که با روشن گذاشتن یک چراغ رنگی احساس امنیت می کرد یا کودکی که همیشه زره اش با خودش به رختخواب می برد تا در مقابل اژدها و غول ها محافظت شود. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت انلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

 

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید