علت جوش دور دهان از تشخیص تا درمان

0
25,851
جوش دور دهان

درماتیت پریوریال (PD) بثورات پوسته پوسته و خارش داری است که اغلب در اطراف لب به صورت جوش دور دهان ظاهر می شود. این جوش ها ممکن است تا مرز دهان گسترش یابد یا ممکن است پوست شفافی در بین آن وجود داشته باشد. این جوش های دور لب همچنین می توانند به سایر نواحی صورت و بدن سرایت کرده و درصد شیوع آنها هم در کودکان و هم بزرگسالان یکسان است.

درماتیت پریوریال چیست؟

بیماری (PD) که درماتیت پریوریفیکال نیز نامیده می شود، علائمی مانند موارد زیر را ایجاد می کند:

جوش دور دهان چگونه دیده می شود؟

PD به صورت بثورات قرمز در اطراف لب یا همان جوش دور دهان ظاهر شود. بثورات ممکن است شامل برآمدگی های کوچک قرمز رنگی به نام پاپول باشد. این جوش ها همچنین ممکن است بصورت پوست خشک، پوسته پوسته یا با ترشح مایع شفاف همراه باشد.

جوش ها ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند. در برخی موارد هم می تواند به سایر قسمت های صورت مانند بینی و چشم ها سرایت کند. البته به ندرت ممکن است همان بثورات در اطراف اندام تناسلی ظاهر شوند.

علل درماتیت پریورال

علل درماتیت اطراف دهان به خوبی شناخته نشده است، اما استفاده از استروئیدهای تجویزی یا برخی از محصولات مراقبت شخصی اغلب با این بیماری همراه هستند.

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به PD قرار دارند. همچنین احتمال بروز این عارضه در میان افراد بین 19 تا 45 سال بیشتر است. کودکان نیز ممکن است به جوش دور دهان مبتلا شوند.

استروئیدها

استروئیدها نوعی داروی ضد التهابی هستند. استفاده از این دارو، به ویژه بصورت طولانی مدت، ارتباط نزدیکی با درماتیت اطراف دهان دارد. این حالت در مورد مصرف استروئیدهای موضعی و برای استروئیدهایی که از طریق بینی یا دهان استنشاق می شوند صادق است.
اگر شما یا فرزندتان از کرم یا اسپری استروئیدی استفاده می کنید، به خصوص برای مدت طولانی، مراقب علائم درماتیت پریورال و جوش دور لب باشید.

محصولات بهداشتی و زیبایی

استفاده از کرم های سنگین صورت و مرطوب کننده ها نیز ممکن است باعث درماتیت اطراف دهان شود. محصولاتی که حاوی مواد خاصی، مانند پارافین و ژله نفتی هستند، ممکن است مشکل ساز باشند.
در کودکان، کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا (SPF) ممکن است در ایجاد این راش دور لب نقش داشته باشد.

آرایش، به ویژه استفاده از کرم پودر نیز ممکن است در ایجاد جوش دور دهان نقش داشته باشند.

برخی از پاک کننده ها و شامپوها حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) هستند. این ترکیب برای تحریک پوست حساس شناخته شده است که ممکن است منجر به درماتیت اطراف دهان شود

در نهایت، چند گزارش موردی ارتباط بین خمیر دندان حاوی فلوراید و درماتیت دور دهانی را گزارش کرده‌اند. ترکیبات کنترل کننده تارتار به کار رفته در برخی از خمیردندان ها نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشند.

موارد دیگر

محققان بر این باورند که شرایط محیطی مانند گرما و باد ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.
سایر محرک های بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • نوسانات هورمونی
  • مشکلات سیستم ایمنی

برخی از پزشکان درماتیت اطراف دهان را نوعی روزاسه می دانند که این به دلیل همپوشانی علائم و محرک ها است. با این حال، متخصصان دیگر به این نتیجه رسیده اند که این دو شرایط جداگانه هستند.

تشخیص

هیچ آزمایشی برای تشخیص PD وجود ندارد. پزشک شما قادر است آن را بر اساس علائم شما تشخیص دهد.

مراجعه به متخصص پوست که در زمینه بیماری‌های پوستی تخصص دارد ممکن است مفید باشد، زیرا ممکن است بیشتر از سایر پزشکان، موارد جوش های ناشی از PD را تحت درمان قرار داده باشند.

پزشک شما ممکن است برای رد سایر شرایط مشابه به عنوان بخشی از فرآیند تشخیص تلاش کند. این موارد شامل:

زرد زخم: این عفونت پوستی در بین کودکان سنین مدرسه شایع است و به راحتی پخش می شود. علائم آن شامل زخم های قرمز و تراوش کننده در اطراف بینی یا دهان است.

درماتیت سبورئیک: این بثورات معمولاً در چین‌های اطراف بینی کودک شما دیده می‌شود و ممکن است باعث پوسته پوسته شدن پشت گوش و ابرو شود.

شیلیت زاویه ای: کمبود آهن و مشکلات دندان می تواند منجر به التهاب، پوسته پوسته شدن و زخم گوشه های دهان شود.

درماتیت لب لیس: کودکان ممکن است لب پایین خود را بمکند یا لب های خود را بلیسند، به خصوص در طول زمستان. با خشک شدن و تحریک شدن پوست اطراف لب، کودک شما ممکن است دچار جوش شود.

جوش دور دهان معمولا در کودکان در هر سنی و در زنان بین سنین 19 و 40 سال تشخیص داده می شود.

گزینه های درمان

جوش دور لب ممکن است به خودی خود از بین برود. اما در غیر اینصورت، ممکن است قطع استفاده از محصولات محرک برای از بین بردن بثورات کافی باشد. تا زمانی که بثورات شما بهبود می یابد سعی کنید از صابون ملایم صورت استفاده کرده و محصولات دندانی فاقد فلوراید را جایگزین کنید.

اگر از کرم یا اسپری استروئیدی استفاده می کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف این مواد را در اولین قدم متوقف کنید. توجه داشته باشید که بثورات ممکن است قبل از بهبودی بدتر شوند.
در برخی موارد، داروهای تجویزی ممکن است توصیه شود.

اما بهتر است بدانید که این بیماری حتی با وجود درمان قادر به عود کردن است. ممکن است دوره های شدت یافتن علائم و دوره هایی را بدون علائم سپری کنید.
برای برخی از بیماران، مدیریت طولانی مدت این بیماری ممکن است ضروری باشد.

داروهای تجویزی

پزشک ممکن است داروهای خوراکی یا موضعی را برای کمک به درمان بثورات شما تجویز کند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آنتی بیوتیک های خوراکی مانند داکسی سایکلین یا تتراسایکلین
  • کرم موضعی الیدل، دارویی که معمولا برای بثورات اگزما استفاده می شود
  • آنتی بیوتیک موضعی اریترومایسین
  • آنتی بیوتیک موضعی مترونیدازول

پیشنهاد مطالعه: علل جوش های ناحیه چانه

منبع

چنان چه وجود این جوش های قرمز رنگ دور لب برایتان آزار دهنده شده می توانید با پزشک در این باره مشورت نمایید. متخصصین پوست طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما در این باره هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید