تیر کشیدن یا درد تمام بدن ناشی از چیست؟

7
71,875
دردهای نقطه ای در بدن

دردهای عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را درگیر می کند، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن عضله است. به عنوان مثال، درد بازویی که به علت بالا بردن جعبه های سنگین اتفاق می افتد. از طرفی دردهایی که می تواند به علت یک آسیب جزئی رخ داده باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
اما زمانی که درد تمام بدن به صورت سرتاسری دردهای پراکنده ای را ایجاد می کنند، به احتمال زیاد ناشی از عفونت، بیماری یا داروهای مصرفی شما خواهد بود.

علت درد تمام بدن

برای پیدا کردن علت تیر کشیدن نقاط مختلف بدن بهتر است به دنبال موارد و نشانه های بیشتری در خود باشید از جمله:

مشکل جریان خون و دردهای ناگهانی در بدن

یک علت درد تمام استخوان های بدن مانند بازوها و پاها، عدم دریافت خون کافی در آنهاست که با عنوان مشکلی به نام لخته شدن خون شناخته می شود. در ابتدا، ممکن است فقط هنگام ورزش کردن متوجه آن شوید، اما با گذشت زمان، ممکن است هنگام نشستن یا راه رفتن آن را احساس کنید. این شرایط معمولاً به دلیل وضعیتی به نام تصلب شرایین ایجاد می شود که در صورت انسداد رگ های خون رسان به عضلات شما ایجاد می شوند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی از هورمون های کلیدی مربوط به این غده استفاده نمی کند. در نتیجه این شرایط می تواند باعث بدن درد و بی حالی ، درد در تمام نقاط بدن و مفاصل و همچنین تورم و حساسیت شوند. این حالت می تواند شما را با خستگی مواجه ساخته و منجر به مشکلات حافظه، کم پشتی مو، خشکی پوست، کلسترول بالا، کاهش ضربان قلب و سایر موارد شود. پزشک شما با درخواست یک آزمایش خون ساده، قادر به تشخیص این بیماری و یا عدم وجود آن در شما خواهد بود. داروها نیز می توانند جایگزین کمبود هورمونی شما شوند.

آنفولانزا یا سایر عفونت ها

زمانی که ویروس آنفولانزا وارد بدن می شود، تب و گرفتگی ایجاد می کند که این حالت می تواند باعث درد عضلات و یا حتی درد تمام بدن خصوصاً در پشت، پاها و بازوها شود. این شرایط معمولاً ظرف مدت یک هفته به خودی خود بهتر می شود، اما در صورت عدم درمان می توانید با یک پزشک در این باره مشورت نمایید. در صورت داشتن سایر مشکلات سلامتی، آنفلوانزا یا سرفه مداومی که از بین نمی رود، بهتر است هر چه سریعتر زیر نظر یک پزشک ویزیت شوید. سایر عفونت ها نیز می توانند باعث دردهای چرخشی در بدن شما شوند، از جمله COVID-19 و HIV.

مصرف دارو

از داروهایی به نام استاتین برای کنترل کلسترول بالا استفاده می شود و حدود 30٪ افرادی که تحت مصرف چنین داروهایی قرار دارند از درد تمام بدن خود شکایت دارند. اگر این اتفاق برای شما هم می افتد، بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروی متفاوت دیگری را به شما تجویز کنند.

لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما، که به طور معمول وظیفه محافظت از بدن برعهده دارد، به بافت ها و اندام های شما حمله کند. زمانی که لوپوس بر روی مفاصل یا عضلات شما تأثیر می گذارد، می تواند باعث سفت و خشک شدن بدن شده و حرکت باعث آسیب دیدن بیشتر می شود. هیچ درمان قطعی برای این وضعیت وجود ندارد، اما داروها و تمرینات خاص می توانند به کنترل علائم شما کمک کنند.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی نیز یک بیماری خود ایمنی است که عمدتا بر روی مفاصل شما تأثیر گذاشته و می تواند منجر به از دست دادن استخوان شود. این وضعیت می تواند علت درد تمام بدن ، همچنین باعث درد و التهاب در سراسر بدن شما شود. از طرفی مفاصل شما ممکن است به اشکال عجیبی متورم شوند. دارو و فیزیوتراپی می توانند به بهبود علائم شما کمک کنند، اما هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. البته در برخی موارد، ممکن است برای ترمیم مفاصل آسیب دیده نیاز به جراحی داشته باشید.

درماتومیوزیت

درد تمام استخوان های بدن

این بیماری خود ایمنی باعث درد عضلات و مفاصل می شود و از طرفی بثورات دردناک، خارش دار، قرمز یا بنفش روی پلک های شما ایجاد می کند. این بیماری همچنین باعث ایجاد لکه هایی در زانوها، آرنج ها و انگشتان پا شده و قادر است پوست شما را خشک، موهای تان را نازک و باعث تورم و تحریک پوست اطراف ناخن های شما شود. درماتومیوزیت می تواند در اثر عفونت، دارو یا سرطان ایجاد شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما پزشک می تواند با استفاده از داروها و فیزیوتراپی به شما در مدیریت علائم کمک کند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا، وضعیتی است که می تواند باعث دردهای پراکنده در تمام نقاط بدن ، در مفاصل و عضلات و همچنین مشکلات خواب، خلق و خو و حافظه شود. دانشمندان تصور می کنند این اتفاق زمانی رخ می دهد که مغز شما سیگنال های طبیعی و خفیف درد را گرفته و به اشتباه آنها را تشدید می کند. این حالت ممکن است در اثر بیماری، جراحی یا فشار روانی شدید ایجاد شود. دارو می تواند علائم را کاهش داده و ورزش و روش های آرامش بخش مانند یوگا نیز می تواند کمک کننده باشند.

آرتروز پسوریاتیکی

دردهای پراکنده بدن

این بیماری ترکیبی از التهاب مفصل و یک اختلال پوستی است. مفاصل دست ها، انگشتان، پاها ، زانوها و مناطق دیگر ممکن است احساس سفتی و ضعف داشته باشند. درد ممکن است فقط در یک طرف بدن ظاهر شده، یا در هر دو طرف متقارن باشد. آرتروز پسوریاتیکی ممکن است دامنه حرکتی شما را محدود کرده و صبح ها شما را خسته تر کند.

پلی میوزیت

این وضعیت زمانی به وجود می آید که یک عامل خارجی و به احتمال زیاد ویروسی یا مشکلی در سیستم ایمنی بدن شما، باعث التهاب عضلات سراسر بدن شما، به ویژه شکم، شانه ها، بازوها، لگن و قلب شوند. با گذشت زمان، عضلات شما شروع به شکستن کرده و ممکن است فرآیند بلعیدن یا نفس کشیدن با دشواری همراه سازند. پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش التهاب یا فرونشاندن سیستم ایمنی بدن و فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی قدرت عضلانی شما پیشنهاد کند.

سندرم خستگی مزمن

علائم اصلی این بیماری خستگی مفرطی است که با هیچ چیز دیگری قابل توضیح نیست. این وضعیت ممکن است با ورزش یا فشار روحی بدتر شده، اما استراحت کردن نیز به بهبود آن کمکی نمی کند. همچنین ممکن است علاوه بر بدن درد و خستگی ، مشکلات حافظه، گلو درد، درد مفاصل و سردرد وجود داشته باشد و یک خواب خوب را از شما بگیرد. هیچ درمانی برای این وضعیت وجود نداشته، اما دارو و فیزیوتراپی می توانند به مدیریت علائم شما کمک کنند.

تب خالدار کوه های راکی

دردهای ناگهانی در بدن

گونه هایی از باکتری ریکتزیا باعث ایجاد این بیماری می شوند و گزش کنه معمولاً نحوه ابتلا به آن است. بیشتر علائم این بیماری مانند تب، لرز، سردرد، حالت تهوع، بی خوابی و دردهای عضلانی شبیه آنفولانزا هستند. بثورات بدون خارش، می تواند پس از چند روز بر روی مچ دست و مچ پا ظاهر شده، سپس گسترش یابند. مصرف هر چه سریعتر آنتی بیوتیک ها، قادر به درمان این بیماری می باشند. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند منجر به التهاب در ریه ها، قلب و مغز و سپس نارسایی کلیه شود.

بیمای لایمبدن درد و بی حالی

باکتری های ناشی از گزش کنه باعث بروز بیماری لایم می شوند. این بیماری می تواند باعث ایجاد تب، لرز، خستگی، بدن درد و سردرد شود. علامت دیگر آن بثورات چشم گاویی است که در قسمت میانی آن مشخص بوده و در طی چند روز رشد می کند. این بثورات ممکن است بیش از یک مورد وجود داشته باشد و لزوماً در محل گزش ظاهر نمی شوند. بیماری لایم با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما برخی از افراد پس از اتمام داروها نیز همچنان احساس بدن درد و خستگی دارند.

اسپوندلیت آنکلیوزان

نوعی آرتروز مزمن که ستون فقرات و گاهی اوقات باسن، زانوها و قفسه سینه را ملتهب می کند. این درد تمام بدن به ویژه در هنگام صبح باعث بدن درد صبحگاهی و سفتی می شود. موارد جدی با درگیر شدن استخوان های ستون فقرات می توانند منجر به از دست دادن حرکت در ناحیه پشت شما شوند. همچنین ممکن است روی گردن تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده علائم با پزشک خود صحبت کنید زیرا درمان زود هنگام می تواند به مدیریت بیماری کمک کند.

پلی میالژیا روماتیکا

پلی میالژیا روماتیکا به سرعت سفتی و درد در شانه ها، گردن، بالای بازوها، باسن یا ران ها به همراه می آورد که ممکن است صبح بدتر شود. همچنین ممکن است تب، خستگی، کاهش وزن، افسردگی و بی اشتهایی با آن همراه باشد. پزشکان بر این باورند وجود برخی ژن های خاص احتمال ابتلا به این وضعیت را دو چندان می کند. عوامل محیطی، مانند ویروس، نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشند. استروئیدها می توانند درد و التهاب را کاهش داده و ممکن است علائم شما را بهبود بخشند، اما این شرایط می تواند دوباره به حالت قبل باز گردد.

منبع

اگر تیر کشیدن اعضای بدن برایتان آزاردهنده شده می توانید با متخصصین داخلی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

7 دیدگاه‌ها

  1. سلام من تالاسمی مینور هستم و اریتروپویتین ۴۰۰۰زیر جلدی مصرف میکنم و آمپول ونوفر نیز ۶ عدد تزریق کردم جدیدا درد های استخوانی لحظه ای بسیار شدیدی دارم در قسمت ران وساق پا و بازو که خیلب آزار دهنده است لطفا بگید چکار کنم ودرمان رو از کجا شروع کنم.

  2. سلام خانم قربانی
    خیلی ممنون بابت مقاله تون
    ببخشید من دقیقا همین درد چرخشی در بدنم دارم و شدیدا هم تحت فشار روانی و استرس بودم
    اما با خواندن مقالتون یه موضوعی نگرانم کرد که
    این درد چرخشی میتونه علائم hivباشد
    منطورتون از علائم اولیه hiv هست همون اوایل که فرد ممکنه مبتلا شده باشه ؟؟؟؟
    یا مرحله کمون یا نهفتگی
    یا مرحله آخر که تبدیل به ایدز میشه ؟

    • سلام خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده. بدون معابنه توسط پزشک و آزمایش هیچ نظر قطعی نمی‌توان داد. پس جای نگرانی وجود ندارد. برای گفتگوی آنلاین با پزشک از طریق این لینک (https://pwap.tebinja.com) اقدام کنید.

  3. سلام من خیلی سنم کمه ۱۳ سالمه بعضی موقع ها قلبم تیر میشه سمت راستم هم همونجا ویا بعضی موقعه ها ۴یا ۵ سانتی من پایین تر از قلبم تیر میکشه

  4. در موردش تحقیقی کردم فهمیدم تو سن بلوغ این چیزا عادیه و الان تازه بیدار شدم غذا خوردم ولی احساس سر گیجه دارم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید