علت درد دست و شانه هنگام خواب

4
55,274
464139.jpeg alt_text
464139.jpeg caption

شاید شنیده باشید که اغلب دردها با خوابیدن تسکین پیدا می کنند، اما این ناراحتی ها مصداق درد دست و شانه در شب نمی شوند. برای کسانی که از درد شانه و درد روتاتور کاف رنج می برند، راحت بودن در شب و پیدا کردن پوزیشن خوابی که دردناک نباشد، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.

از طرفی برخلاف سایر آسیب ها، دردهایی که با این قسمت بدن در ارتباطند، برای بهبودی ممکن است به سالها زمان نیاز داشته باشند. برخی از افراد هم ممکن است راه حلی برای درد دست خود در شب پیدا نکنند. در نهایت بهترین راه، آشنایی با علل درد شبانه دست و بازو و یافتن راهکارهای خلاقانه برای تسکین این دردها است که در این پست طبینجا به آنها بیشتر خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: علت خواب رفتن پا در خوابدرد دست چپ

علت درد دست و شانه در شب

برخی از علل مربوط به این دردها عبارتند از:

1. پارگی

چهار عضله، روتاتور کاف را تشکیل می دهند و اغلب منشأ درد شانه مربوط به پارگی در یکی از این عضلات است. این نوع مشکل نسبتاً شایع است. پارگی ممکن است با یک آسیب ناگهانی مانند زمین خوردن، یا ممکن است با گذشت زمان بر اثر انجام دادن یک حرکت تکراری یا تحلیل رفتن رخ دهد. استراحت در چنین مواردی بسیار مهم است. بی توجهی به درمان یا ادامه آسیب در این ناحیه می تواند باعث بزرگتر شدن پارگی شود.

2. وضعیت بد بدن

نداشتن وضعیت صحیح بدن منجر به کشیدگی و فشار ناهموار بر استخوان ها، عضلات و رباط ها می شود. برای افرادی که حالت سر به جلو دارند، خطر ابتلا به درد شانه افزایش می یابد. وضعیت سر به پایین زمانی است که به جای اینکه موقعیت سر خود را در یک حالت توازن نگه دارید، مرتباً به سمت پایین نگاه کنید. افزایش استفاده از تلفن های هوشمند یکی از دلایل اصلی وضعیت قرارگیری سر به پایین است.

3. فعالیت زیاد

شانه شما همانند یک توپ در یک کاسه قرار گرفته که یک دامنه حرکت 360 درجه ای برای آن وجود دارد. بنابراین شما قادر خواهید بود همه کارها را با این قسمت از بدن انجام دهید. البته خطر آسیب یا درد ناشی از فشار بیش از حد برای آن وجود خواهد داشت. برای یک فشار بیش از حد لازم نیست که حتما یک ورزشکار حرفه ای باشید. حتی یک بازی ساده و یا استفاده بیش از حد از آن در بازی تنیس، می تواند فشار کافی را ایجاد کند تا شما را تا آخر هفته یا هفته ها و ماه ها پشیمان کند.

4. آسیب های کار ناشی از فعالیت تکراری

اگر حرفه شما بصورت کار بدنی است، بیشتر در معرض آسیب یا درد شانه هستید. فعالیت های ساختمانی به ایجاد این نوع دردها شهرت دارند. همچنین برخی ورزشکاران هم از آسیب های ناشی از انجام یک فعالیت تکراری رنج می برند. با این حال لازم نیست که تمامی این مشکلات در طی کار یا ورزش ایجاد شوند. هر کاری که بارها و بارها انجام شود می تواند همان تأثیر را داشته باشد.

5. افزایش سن

هر چه پیرتر می شویم، بدن ما فرسوده می شود. در حالی که می توانیم با انتخاب های سالم و یک سبک زندگی فعال، این روند کار را کند کنیم اما در نهایت گریزی از برخی وقایع نیست. متأسفانه آسیب ها و درد دست و شانه هنگام خواب در افراد بالای 40 سال شایعتر است.

6. آرتروز

آرتروز غالباً در افراد مسن مشاهده می شود، اما جوانان نیز می توانند آن را تجربه کنند. تحلیل رفتن استخوان به دلیل بالا رفتن سن یا آسیب می تواند منجر به آرتروز شود. یک مولفه ژنتیکی نیز وجود دارد، بنابراین اگر والدین مبتلا به آرتروز باشند، بیشتر مستعد ابتلا به این شرایط خواهید بود.

7. شانه یخ زده

شانه یخ زده هیچ ربطی به سردی ندارد. با این حال، این بیماری در ارتباط با سفت شدن مفصل است. این حالت با عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته شده و با بی حرکتی مفصل مشخص می شود. اغلب اوقات، این وضعیت به طور ظریف شروع شده اما با گذشت زمان تشدید می شود. در طی دو تا سه سال می تواند به خودی خود بهبود یابد، اما برای افرادی که نمی خواهند این مدت زمان طولانی برای بهبودی آن صبر کنند، راه حل هایی مانند کشش، مراقبت های کایروپراکتیک و حتی داروهای تزریقی خاص وجود دارد.

8. جابجایی

تحرک این مفصل باعث می شود که دررفتگی آن به یک آسیب شایع تبدیل شود. در این حالت استخوان بالای بازو از محل قرار گیری خود خارج می شود. اولین قدم، معاینه توسط یک پزشک متخصص است تا مفصل در رفته را در جای خود قرار داده و آنها را ثابت نگه دارد. روند بهبودی ممکن است از 12 تا 16 هفته طول بکشد و گاهی اوقات جراحی لازم خواهد بود.

9. تاندینوز

تاندینوز نوعی تاندینیت مزمن است که بیشتر از خود تاندون ها ناشی از پارگی در سطح سلولی است. در حالی که تاندینیت با التهاب تاندون همراه است اما مبتلایان به تاندینوز، التهاب را نشان نداده و این دو بیماری را کاملاً متفاوت می کند.

10. تاندونیت

التهاب در روتاتور کاف شانه اغلب به دلیل حرکت تکراری یا آسیب های ظریف مداوم است. افراد معمولاً هنگام ابتلا به التهاب تاندون از هر دو درد مزمن و تیر کشنده شانه و بازو شکایت دارند.

چرا درد دست و شانه هنگام خواب شبانه احساس می شود؟

چند دلیل برای بروز این حالت وجود دارد:

در طول روز، حرکات بیشتری دارید، اما در طی خواب شبانه این حرکات کمتر باعث کاهش جریان خون به این مناطق و احساس درد و گرفتگی بیشتر می شوند.

دراز کشیدن تعادل وزن روی شانه ها را تغییر می دهد. ممکن است متوجه شوید که می توانید روز را کاملاً خوب پشت سر بگذارید اما دراز کشیدن در رختخواب برای شما کاملا متفاوت است.

عدم حواس پرتی در طی خواب شبانه باعث می شود درد دست هنگام خواب را بیشتر احساس کنید.

درمان درد شبانه دست و شانه

پوزیشن خواب

در مواردی که درد دست در هنگام خواب شدید است، ممکن است بخواهید در حالت نیمه خوابیده یا روی یک صندلی تختخواب شو یا یک تخت قابل تنظیم بخوابید. با این حال، این وضعیت خوابیدن برای مدت طولانی روش ایده آلی نیست. اگر با درد مزمن دست در شب روبرو هستید و یا تصور می کنید که مدت زمان قابل توجهی برای بهبودی این درد دست و بازو لازم خواهد بود، پس بهتر است وضعیتی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی تحمل کنید.چند گزینه برای امتحان کردن شامل:

• به پهلویی بخوابید که درد شانه ندارد. اغلب برداشتن فشار از ناحیه آسیب دیده باعث تسکین درد می شود.

• به پهلویی که در آن درد شانه دارید، بخوابيد. در موارد نادر، فشار آوردن به طرف آسیب دیده می تواند درد را کاهش دهد.

• به پشت بخوابید. اما چند نکته بسیار مهم را باید رعایت کنید. خوابیدن به پشت به توزیع یکنواخت وزن کمک می کند. اگر درد شانه نزدیک به سمت جلو باشد، این وضعیت، فشار وارده را متوقف می سازد. با این حال، اگر درد شانه هنگام خواب به سمت پشت مفصل باشد، این امر می تواند وضعیت را بدتر کند.

برنامه خواب

حفظ یک برنامه خواب منظم در تسکین و اطمینان از استراحت کافی شما مفید خواهد بود. اگرچه خوابیدن با درد دست و شانه می تواند چالش برانگیزتر باشد، اما خواب ناکافی می تواند منجر به تحریک پذیری، بهبودی کندتر و کمبود خواب شود. سعی کنید هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید. ممکن است انجام نوعی موارد آرامش بخش دقیقاً قبل از خواب مانند نوشیدن یک فنجان چای گیاهی یا استحمام گرم و استفاده از شل کننده های عضلانی به شما کمک کند.

کشش شانه

ثابت شده است که کشش برای انواع سفتی، درد بازو و مفاصل مفید است. بدین منظور آهسته پیش بروید. شما باید کشش ها را احساس کنید، اما این کشش ها نباید بیش از حد دردناک باشند. توصیه می کنیم هر کشش را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه نگه دارید. به یاد داشته باشید که هنگام کشش نفس های آرام و عمیق بکشید. از طریق بینی نفس کشیده و یا از طریق بینی یا دهان نفس خود را بیرون دهید.

Rate this post

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام و درود بر شما وقتتون بخیر سپاسگزارم بابت مطالب مفیدتان من چند سال دچار این عارضه هستم آیا داوری خاصی تجویز می فرمایید ممنونم از لطف شما

    • سلام
      ممنون از همراهی شما
      تجویز دارو مسلما براساس شرایط بدنی هر فردی متغیر خواهد بود، بنابراین بهتر است در این باره با یک متخصص ارتوپدی مشورت کنید تا وضعیت بدنی شما را برای تجویز دارو مد نظر قرار دهند.
      شما می توانید با متخصصین ارتوپدی طبینجا به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

  2. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

  3. باسلام.مدتی است بخصوص بعداز چندماه از گذشت تزریق واکسن سینوفارم کرونا،هنگام خواب دستهای من و تا حدودی قفسه سینه بی حس و در مغز استخوان دستها نیز دچار دردشدید میشوم.پس از چند دقیقه از گذشت بیدار شدن درد ازبین رفته امادرطول روزمرتب دستهای من بی حس میشود.
    علت این مشکل چیست؟باتشکر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید