چرا دچار درد و سوزش پهلو و کمر می شویم؟

0
21,646
سوزش پهلو و کمر

یکی از شکایات رایج در جامعه مدرن احساس سوزش پهلو و کمر است. این ناراحتی خفیف ممکن است با گذشت زمان و بدون نیاز به مداخله پزشکی کاهش یابد. با این حال، درد و سوزش پهلو و کمر ممکن است به وضعیت عود کننده ای تبدیل شود که نشان دهنده یک وضعیت شدیدتر است و حتی شاید نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

احساس سوزش و درد کمر و پهلو شامل هرگونه احساس ناراحتی در پشت است که منجر به درد و گرما می شود. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، در تحقیقات اخیر بیان می کند که تخمین زده شده حدود 80 درصد از آمریکایی ها حداقل یک بار در زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند.

در افرادی که از این عارضه رنج می برند ممکن است شرایط زمینه ای اعصاب، ماهیچه ها و پوست وجود داشته باشد، با این حال قابل درمان خواهد بود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علت سوزش کمر و پهلو

شرایط مختلفی می تواند مسئول احساس سوزش در پشت باشد. به عنوان مثال، گذراندن مدت زمانی در زیر نور خورشید بدون استفاده از کرم های مناسب می تواند باعث آفتاب سوختگی گردد که در نهایت منجر به احساس گرما در ناحیه آسیب دیده می شود. از سوی دیگر، احساس سوزش پشت کمر می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی چندان خطرناکی نباشد.
شرایط رایجی که ممکن است باعث احساس سوزش در پشت شود عبارتند از:

استرس

به طور کلی، شرایط و فعالیت‌های فیزیکی اغلب با علل چشمگیر سوزش در ارتباط هستند. با این حال، این احساس سوزش می تواند وضعیت سلامت روانی و عاطفی ما را نیز نشان دهد. استرس باعث سفت شدن ماهیچه های بدن شده که باعث کمردرد می گردد.

سن

افزایش سن یک عامل طبیعی است که باعث انقباض ستون فقرات و در نتیجه بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آرتریت گردیده که منجر به ناراحتی و سوزش کمر می شود.

مشکل عضلانی

فعالیت‌های روتین مانند ساعت‌ها ایستادن و نشستن در یک وضعیت می‌تواند باعث تحت فشار بودن بیش از حد عضلات پشت و انقباض ماهیچه‌ها گردد که این خود به درد و ناراحتی شدیدتر دامن خواهد زد.

بارداری

در دوران بارداری، وزن جنین در حال رشد به پشت مادر فشار وارد آورده و می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در پهلو و کمر گردد.

رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلانی

هنگامی که عضلات کمر تحت فشار قرار می گیرند، ممکن است پاره شوند. حمل بارهای سنگین، تکنیک های ورزشی نامناسب، وضعیت بدنی نامناسب، چاقی می تواند منجر به رگ به رگ شدن یا کشیدگی گردد.
سایر علل احساس سوزش کمر عبارتند از: بیماری های عفونی یا زونا، تحت فشار قرار گرفتن عصب، فتق دیسک، مولتیپل اسکلروزیس و عوارض جانبی جراحی.

درد ستون فقرات

گاهی اوقات، کمردرد می‌تواند شبیه به فشار یا اسپاسم باشد. با این حال، سوزش اصطلاحی نیست که معمولاً خارج از یک معاینه جامع ستون فقرات مطرح شود. این نوع کمردرد ممکن است نگران کننده باشد چرا که در مقایسه با سایر کلمات توصیفی که ذکر کردیم غیرعادی به نظر می رسد. در حقیقت، چندین بیماری ستون فقرات می توانند این نوع علائم را ایجاد کنند.

فشردگی اعصاب

بسیاری از علائمی که در پشت و همچنین در امتداد مسیرهای عصبی آسیب‌دیده ایجاد می‌شوند، مربوط به فشردگی روی عصب یا اعصاب است. ستون فقرات محافظ نخاع است. از طناب اصلی، ریشه های عصبی متعددی منشعب می شوند و از طریق استخوان های ستون فقرات به داخل بدن می روند. از جایی که این اعصاب خارج می شوند، ممکن است با یک فضای باریک و فشرده برخورد کنند. هنگامی که یک عصب فشرده می شود، سیگنال هایی که به مغز ارسال می شوند که ممکن است به اشتباه تفسیر گردیده و در نتیجه حس گرمی یا سوزش را ایجاد کنند. اغلب، اعصاب فشرده شده به روش های غیر جراحی مانند استراحت، داروهای ضد التهابی و کشش به خوبی پاسخ می دهند. گاهی اوقات، فیزیوتراپی برای فشرده سازی بیشتر مورد نیاز است.

آسیب عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک به سختی از بین می رود. این احساس سوزش ممکن است تنها در پشت احساس نشده، بلکه در پشت یک یا هر دو پا باشد. ناراحتی همچنین ممکن است شامل درد شدید و منتشر شونده ای باشد که از ناحیه لگن شروع می شود و به پایین پا می رسد. از آنجایی که سیاتیک اغلب به دلیل فشرده شدن عصب سیاتیک ایجاد می شود، استراحت، داروهای ضد التهابی، کشش و فیزیوتراپی همه گزینه های درمانی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

تنگی کانال نخاعی

این نوع فشرده سازی عصب شامل باریک شدن ساختاری کانال نخاعی است. با محدودتر شدن فضا توسط این باریک شدن، اعصاب خروجی از ستون فقرات ممکن است تحت فشار قرار گرفته و احساسات مختلفی را ایجاد کنند.

رادیکولیت کمری

سوزش و سایر احساسات درد در کمر و پهلو ممکن است ناشی از رادیکولیت کمری، یک بیماری مربوط به آرتریت یا فتق دیسک در ستون فقرات باشد. هر یک از این مشکلات ساختاری می تواند اعصاب خروجی از ستون فقرات را تحریک کرده و باعث درد مشابه سیاتیک در ناحیه کمر، باسن و پاها شود. پزشک ممکن است تغییرات وضعیتی، فیزیوتراپی و دارو را برای کاهش التهاب دردناک توصیه کند.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر انواع دردهای ستون فقرات نیازی به مداخله جراحی ندارند.

علائم سوزش پهلو و کمر

علائم سوزش پهلو که توسط بیماران تجربه می شود بسته به شدت بیماری متفاوت خواهد بود. برخی از علائم رایج این احساس عبارتند از:

  • التهاب متمایل به قرمزی
  • بی حسی
  • دردها
  • ضعف عضلانی
  • حساسیت
  • تب

عوامل خطر

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای بروز این شرایط قرار دارند. وضعیت این افراد ممکن است شامل موارد زیر گردد:

بزرگسالان مسن

توده استخوانی افراد مسن به طور پیوسته کاهش می‌یابد و در نتیجه خطر ابتلا به درد را افزایش می‌دهد. مصرف مناسب مکمل های ویتامین، ورزش و رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش خطر کمک کند.

افراد چاق

افراد چاق شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. وزن اضافی بدن به کمر فشار وارد می کند و در دراز مدت منجر به کمردرد می شود.

ورزشکاران

بلند کردن وزنه های سنگین بدون تکنیک های مناسب می تواند باعث آسیب به کمر و ایجاد کمردرد شود. شرکت کنندگان در ورزش های شدید مانند وزنه برداری در صورت عدم رعایت توصیه های حرفه ای در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

درمان

مدیریت احساس سوزش کمر شامل استفاده از تکنیک های غیر جراحی است. برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک به علت غالب بیماری بستگی خواهد داشت.

در بیشتر موارد، این احساس به خودی خود برطرف می شود. با این حال، روش‌هایی برای به حداقل رساندن ناراحتی وجود دارد، مانند اجتناب از فعالیت‌های شدید، قرار دادن یخ در ناحیه آسیب‌دیده، مصرف داروهای ضد التهابی و برنامه‌ریزی جلسه ماساژ درمانی.

اگر سلامتی شما به مرور زمان رو به وخامت گذاشت یا علائم همچنان بعد چند روز ادامه یافت، برای دریافت مراقبت فوری پزشکی با پزشک خود تماس بگیرید چرا که اختلالات عصبی می توانند باعث بروز درد شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی، احساس درد و سوزش پشت نیازی به درمان خاصی ندارند چرا که ظرف چند ساعت از بین می روند.
اگر دردهای طاقت‌فرسا شما را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد، برای تشخیص دقیق تر بهتر است با پزشک خود یک قرار ویزیت بگذارید و با عمل کردن به توصیه های پزشک اولین قدم های کمک به لذت بردن از یک زندگی بدون درد را بردارید.

منبع

شما می توانید با متخصصین ارتوپدی طبینجا به صورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید