علت دل درد کودکان

0
2,567
علت دل درد در کودکان

دل درد یکی از موارد شایعی است که والدین کودکان به خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند منجر به دل درد در کودکان شوند. در متن پیش رو قصد داریم علت دل درد کودکان را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله خواهید خواند:

  • دلایل دل درد کودکان
  • مدت زمان دل درد
  • محل دل درد
  • ظاهر کودک در زمان دل درد
  • علائم همراه دل درد
  • علت دل درد کودک چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • چه کارهایی لازم است در منزل برای مراقبت از کودک انجام شود؟

دلایل دل درد کودکان

دل درد کودکان دلایل مختلفی دارد؛ این دلایل از بی خطر تا تهدیدکننده حیات متفاوت هستند. دل درد کودکان در اغلب موارد به صورت خودبخودی بهبود می‌یابد. از جمله دلایل دل درد کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی هر دو می‌توانند منجر به بروز دل درد در کودکان شوند. این عفونت‌ها اغلب با علائم دیگر گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال همراهی دارند. عفونت‌های ویروسی اغلب به سرعت خوب می‌شوند در حالی که عفونت‌های باکتریایی برای درمان ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشند.

عوامل مرتبط با غذا خوردن

مسمومیت غذایی، آلرژی غذایی و خوردن بیش از حد غذا از جمله مواردی هستند که می‌توانند منجر به بروز دل درد در کودکان شوند.

مشکلات پزشکی

مواردی نظیر آپاندیسیت و انسداد روده می‌توانند منجر به دل درد شوند. این موارد نیاز به مراجعه اورژانسی دارند. علاوه بر این مشکلات خارج از سیستم گوارشی نظیر دیابت هم می‌توانند منجر به بروز دل درد شوند.

مدت زمان دل درد

نکته مهم این است که اگر دل درد علت ساده‌ای داشته باشد، نباید مدت زمان طولانی باقی بماند؛ درصورتی که دل درد بیش از 24 ساعت طول بکشد، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

علت دل درد در کودکان

پیشنهاد مطالعه: درمان دل درد نوزاد

محل دل درد

اغلب دل دردهای ساده در بخش مرکزی شکم هستند؛ کودک معمولا محل درد را اطراف ناف نشان می‌دهد؛ دل دردهایی که در سایر مناطق شکم باشند، می‌توانند نگران‌کننده باشند. به ویژه اگر محل درد در بخش پایینی یا راست شکم باشد. درد در این محل‌ها می‌تواند علامتی از التهاب آپاندیس و نیاز به جراحی باشد.

ظاهر کودک در زمان دل درد

یکی از مواردی که لازم است در زمان دل درد کودک به آن توجه کنید، ظاهر کودک است. درصورتی که ظاهر کودک «بیمار» باشد، نگران‌کننده است. کودکی که اشتها ندارد، عرق می‌کند، بازی نمی‌کند و خواب ‌آلوده است، بیمار بوده و لازم است که دل دردش جدی گرفته شود.

علائم همراه دل درد

استفراغ

استفراغ کردن به همراه دل درد در آغاز نگران‌کننده نیست؛ با این حال اگر بیشتر از 24 ساعت طول بکشد، می‌تواند نگران‌کننده باشد و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

در هر سنی اگر استفراغ حاوی خون یا مواد تیره باشد، نگران‌کننده بوده و نیاز به بررسی اورژانسی دارد. علاوه بر این استفراغ مکرر و عدم تحمل مایعات می‌تواند منجر به کم‌آبی یا دهیدراتاسیون در کودک شود که خطرناک بوده و نیاز به بررسی اورژانسی دارد.

بی‌حالی، خشکی دهان و کم شدن حجم ادرار از جمله علائم کم‌آبی در کودکان است.

اسهال

اسهال هم مشکل شایعی است و اغلب علت ویروسی داشته و بیشتر از چند روز ادامه پیدا نمی‌کند؛ اسهال عموما کمتر از 72 ساعت برطرف می‌شود. اسهال به ویژه اگر همراه با استفراغ باشد، کودک را درمعرض دهیدراتاسیون قرار می‌دهد. از این رو لازم است مراقب کم‌آبی کودک بوده و مایعات فراوان به او بدهید. درصورتی که در اسهال خون دیده شود، خطرناک است و نیاز به بررسی اورژانسی دارد.

تب

تب همیشه علامتی از یک مشکل نگران‌کننده نیست؛ چه بسا ممکن است کودک یک مشکل جدی داشته باشد اما تب نداشته باشد.

درد کشاله ران

یکی از موارد مهم در پسرها که ممکن است خود را به شکل دل درد نشان دهد، تورشن یا چرخش بیضه است. در این حالت بیضه به دور خودش در کیسه بیضه چرخیده و جریان خونش قطع می‌شود. در این حالت ممکن است کودک خجالت بکشد که محل دقیق درد را مشخص کند و صرفا بگوید که دل درد دارد. برای همین لازم است محل دقیق درد را از کودک بپرسید.

تورشن بیضه دردی در کشاله ران یا بیضه‌ها ایجاد می‌کند. تورشن بیضه گرچه نیاز به مراجعه اورژانسی دارد، اما اغلب به سادگی قابل درمان است.

مشکلات ادراری

هر نوع دل دردی که با مشکلات ادراری از قبیل تکرر یا سوزش ادرار همراهی داشته باشد، می‌تواند علامتی از عفونت مثانه بوده و نیاز به مراجعه اورژانسی دارد.

بثورات پوستی

برخی دلایل جدی دل درد می‌تواند با بثورات پوستی همراهی داشته باشد. دل دردی که به دنبال آن کودک دچار بثورات پوستی شده است نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری دارد.

علت دل درد کودک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک برای یافتن علت دل درد کودک ابتدا شرح حال دقیقی از علائم، مدت زمان شروع آن‌ها، سابقه بیماری‌های قبلی و سابقه داروهای در حال مصرف می‌گیرد. در قدم بعدی کودک شما را معاینه می‌کند. برای این کار مناطق مختلف شکم کودک را لمس می‌کند و از فشار سطحی و عمقی برای یافتن دلایل مختلف دل درد در کودک استفاده می‌کند.

علت دل درد در کودکان

تست‌های تشخیصی از جمله آزمایش خون و مدفوع و روش‌های تصویربرداری براساس شرایط کودک شما ممکن است درخواست شوند.

چه کارهایی لازم است در منزل برای مراقبت از کودک انجام شود؟

  • در منزل لازم است مراقب علائم کودک باشید و در صورت بدتر شدن علائم، با پزشک درارتباط باشید.
  • کودک لازم است در این زمان به اندازه کافی استراحت کند تا سریع‌تر روند بهبود بیماری آغاز شود.
  • رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهای تازه در این دوره ضرورت دارد. بروز کم‌آبی جز در موارد شدید اسهال و استفراغ محتمل نیست؛ از این رو لازم نیست که کودک را مجبور کنید حتما فقط مایعات بخورد.
  • برای قطع تب کودک می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید؛ پزشکان توصیه به استفاده از آسپرین در کودکان نمی‌کنند. آنتی‌بیوتیک را تنها در صورت توصیه پزشک به کودک بدهید. پزشکان توصیه به مصرف داروهای گیاهی یا درمان‌های خانگی نمی‌کنند. درصورتی که به پزشک مراجعه کردید، لازم است او را در جریان همه داروهای مصرفی کودک قرار دهید.

جمع بندی

دل درد یکی از مشکلات شایع درکودکان است؛ اغلب دل دردها نگران‌کننده نبوده و پس از گذشت مدتی به طور خودبخودی برطرف می‌شوند؛ با این حال درصورتی که بیشتر از 24 ساعت طول بکشد و با علائم خطرناکی نظیر خون در مدفوع یا استفراغ همراهی داشت، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص اطفال ما مشاوره بگیرید.

5/5 - (20 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید