علت ریختن آب دهان نوزادان

0
19,835

در بدن هر یک از ما 6 غده بزاقی وجود دارد؛ این غدد بزاقی وظیفه تولید و ترشح بزاق را بر عهده دارند. زمانی که بزاق بیش از حد در دهان تولید می‌شود، ممکن است از دهان بیرون بریزد. این اتفاق در میان نوزادان نسبتا شایع است؛ ریختن آب دهان در نوزادان از سن 3 ماهگی آغاز می‌شود. در برخی شدت آن کم است و در برخی دیگر شدیدتر است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با علت ریختن آب دهان نوزادان آشنا کنیم.

اگر احساس می‌کنید که نوزادتان بیش از حد آب دهانش می‌ریزد، ممکن است به دلیل تکامل ناکافی عضلات دهان و یا تولید بیش از حد بزاق باشد. با این حال این مسئله نگران‌کننده نبوده و علامتی از فرآیند طبیعی رشد نوزاد است.

آیا ریختن آب دهان نوزادان شایع است؟

ریختن آب دهان نوازدان شایع است؛ یک نوزاد ممکن است تا دو سالگی ریختن آب دهانش ادامه پیدا کند. از آن جایی که کودکان هنوز اختیار کامل بر روی فرآیند بلع و عضلات دهانشان را به دست نیاورده اند، از این رو ریختن آب دهان در آن‌ها شایع است.

علت ریختن آب دهان نوزادان

مطالعه بیشتر: جوش دور دهان

اگر ریختن آب دهان کودکتان شروع شد، باید منتظر باشید که تا 18-24 ماهگی ادامه پیدا کند. این اتفاق به ویژه زمانی که کودک می‌خواهد دندان دربیاورد شایع است. برای همین باید خودتان را آماده کنید که در این زمان حداقل 5-6 بار در روز لباس کودکتان را عوض کنید. اگر ریختن آب دهان کودک بعد از 4 سالگی همچنان ادامه پیدا کند، طبیعی نیست.

ریختن آب دهان نوازد تا 24 ماهگی

1-3 ماهگی

ریختن آب دهان نوازد در این سن شایع نیست؛ به ویژه که اغلب کودک در وضعیتی قرار دارد که صورتش به سمت بالا است. با این حال برخی کودکان ممکن است قبل از 3 ماهگی هم آب دهانشان بریزد.

6 ماهگی

با رسیدن به این سن اغلب ریختن آب دهان نوزاد کاهش می‌یابد؛ اما وقتی اسباب‌بازی را در دهان می‌گذارند، ادامه می‌یابد. معمولا نوزادان در این سن شروع به دندان درآوردن می‌کنند.

9 ماهگی

در این سن نوزادان شروع به چرخیدن و سینه‌خیز رفتن می‌کنند. در این سن همچنان ممکن است دندان درآوردن ادامه داشته باشد؛ دندان درآوردن آبریزش را تحریک می‌کند.

15 ماهگی

در این سن اغلب کودکان شروع به دویدن و راه رفتن می‌کنند؛ در این حین ریختن آب دهان کمتر شایع است. با این حال حین انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، ممکن است آب دهانشان بریزد.

18 ماهگی

در این سن کودکان به طور معمول آب دهانشان نمی‌ریزد؛ اما حین غذا خوردن یا لباس پوشیدن ممکن است آب دهانشان بریزد.

24 ماهگی

در این سن ریختن آب دهان کودک رخ نمی‌دهد و یا به حداقل می‌رسد.

آیا ریختن آب دهان نوزاد نقش مهمی در فرآیند تکامل او ایفا می‌کند؟

بله؛ ریختن آب دهان نوزاد نقش بسیار مهمی در فرآیند رشد و تکامل کودک ایفا می‌کند. ریختن آب دهان نوزاد علامتی از دندان درآوردن است. علاوه بر این علامتی از رشد فیزیکی نوزاد و ورود او به دوره جدیدی از زندگی‌اش است.

علت ریختن آب دهان نوزادان

اگر کودکتان بعد از خوردن غذا یا شیر، آب دهانش می‌ریزد، علامتی از تکامل حس چشایی او است. آب دهان کودک در سن 4 تا 6 ماهگی حاوی بزاقی است که به هضم غذاهایی که می‌خورد، کمک می‌کند.

چه زمانی ریختن آب دهان نوزاد بیش از حد یا غیرطبیعی است؟

اگر ریختن آب دهان کودکتان حتی بعد از سن 2 سالگی ادامه یابد، غیرطبیعی تلقی می‌شود. از این رو لازم است به پزشک مراجعه کنید.

گرچه این مسئله اغلب به دلیل تولید بیش از حد بزاق رخ می‌دهد، اما می‌تواند علامتی از عدم ارتباط مناسب عضلات دهان و زبان باشد. این عدم تعادل می‌تواند منجر به دشواری بلع شود. یکی از عوارض ریختن آب دهان می تواند باعث بروز قرمزی و جوش صورت نوزاد باشد.

 

ریختن بیش از حد آب دهان نوزادان به چه علت است؟

از جمله دلایل ریختن بیش از حد آب دهان نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان در آوردن

با این که نوزادان تا قبل از سن 6-8 ماهگی دندان ندارند، فرآیند دندان در آوردن زودتر از آن آغاز می‌شود. به همین علت است که ریختن آب دهان نوزاد زودتر و از 3 ماهگی آغاز می‌شود. با شروع دندان درآوردن، تولید بزاق افزایش یافته و ریختن آب دهان نوزاد محتمل است.

باز بودن دهان

اگر کودکی عادت دارد که دهانش برای مدت طولانی باز باشد، بیشتر احتمال دارد که آب دهانش بریزد.

تمرکز طولانی بر روی مسئله‌ای

هم کودکان و هم بالغین وقتی می‌خواهند روی مسئله‌ای تمرکز کنند، تولید بزاق درشان بیشتر از قبل می‌شود. این تولید بیش از حد بزاق در ادامه در کودکان می‌تواند منجر به ریختن آب دهان شود.

غذاها

حین خوردن برخی غذاهای خاص، تولید بزاق افزایش می‌یابد. از جمله می‌توان به غذاهای تند و نیز ترش اشاره کرد. به دنبال خوردن این غذاها ممکن است آب دهان کودک بریزد

ناهنجاری‌های سیستم عصبی

بسیاری از ناهنجاری‌های سیستم عصبی مثل فلج بلز یا فلج مغزی می‌توانند منجر به ریختن آب دهان شوند. فلج بلز یک فلج موقتی یکطرفه صورت است. ناهنجاری‌های عصبی مثل فلج مغزی یا بیماری ویلسون بر روی کنترل اعصاب و عضلات تاثیر گذاشته و فرآیند بلع را دچار مشکل می‌کنند.

عوارض داروها

برخی از داروها از جمله داروهای خواب‌آور، مسکن و داروهایی که برای معاینه چشم کودک تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث تولید بیشتر بزاق و تحریک ریختن آب دهان نوزادان شوند. مصرف این داروها توسط مادر شیرده هم می‌تواند باعث این مسئله شود.

درمان ریختن آب دهان نوزادان

فراموش نکنید که ریختن آب دهان نوزادان تا سن 2 سالگی امری طبیعی بوده و نیاز به درمان ندارد. با این حال درصورتی که این مسئله تا بعد از 2 سالگی هم ادامه پیدا کند، نیاز به بررسی‌های بیشتر توسط پزشک دارد.

درمان‌های احتمالی شامل موارد زیر است:

  • آموزش کودک برای حالت دهان- بسته
  • کم کردن غذاهای اسیدی از رژیم غذایی کودک
  • کار کردن بر روی توانایی بلعیدن کودک
  • تقویت عضلات صورت
  • درمان حرکتی – دهانی برای تقویت فک، گونه‌ها و لب‌ها. این کار به کودک کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر روی عضلات صورتش داشته باشد.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص اطفال ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید