علت لکه بینی بین قاعدگی یا بعد از عادت ماهانه

0
9,953
690663.jpeg alt_text
690663.jpeg caption

اصولا تمامی زنان با دوره های قاعدگی خود و علائم آن آشنا هستند. علائمی همچون خونریزی، تغییرات خلق و خو و انقباضات رحم از جمله مهمترین علائم مربوط به عادت ماهانه هستند که زنان ممکن است آنها را تجربه کنند. اما لکه بینی بعد از عادت ماهانه از این قاعده مستثنی است و ممکن است دلایل آن چندان هم واضح نباشند. بنابراین دیدن چند لکه قرمز رنگ می تواند علل مختلفی داشته باشد که در این پست از طبینجا به آنها بیشتر خواهیم پرداخت.

لکه بینی بین قاعدگی

بارداری، تخمک گذاری و استرس تنها برخی از علل اصلی لکه بینی بین سیکل قاعدگی را شامل می شوند. صرف نظر از این که شما، بدنتان و چرخه قاعدگی خود را به خوبی می شناسید، مشاهده هر گونه خونریزی غیر طبیعی واژن می تواند اضطراب ایجاد کند. بنابراین در قدم اول وحشت نکنید. لکه بینی بعد از عادت ماهانه ، قبل از قاعدگی و بین دوره های قاعدگی هر یک نشانه شرایط خاصی هستند.

تفاوت بین لکه بینی و خونریزی دوره قاعدگی

بطور کلی عادت ماهانه هر 21 تا 35 روز یکبار رخ می دهد. بعضی از زنان دوره های کوتاهتری دارند که حداکثر دو روز طول می کشد و بیشتر زنان تا 7 روز پریود را تجربه می کنند. البته برخی از زنان ممکن است دوره های بیشتر از این مدت زمانی داشته باشند که نشانه یک دوره سنگین خونریزی یا منوراژی است و علی رغم شایع بودن، اما این حالت طبیعی نیست و می تواند نشان دهنده وجود زمینه های تولید مثلی باشد.

اولین روز قاعدگی روز یکم از چرخه ماهانه در نظر گرفته می شود و اغلب با درد پریود همراه است: سردرد، گرفتگی عضلات، ولع مصرف مواد غذایی و مواردی از این دست از جمله علائم آن است. اگرچه ممکن است به نظر برسد که خونریزی دارید، اما میزان خون آزاد شده زنان معمولاً بین 4 تا 7 قاشق غذاخوری است. رنگ خون پریود می تواند متغیر باشد اما به طور معمول قرمز است یا اگر از رحم بافت قدیمی خارج می شود، رنگ آن قهوه ای خواهد بود.

از طرف دیگر، لکه بینی می تواند در هر زمان از چرخه ماهانه شما رخ دهد و به احتمال زیاد فقط چند قطره خون در طول روز خواهد بود. خون مربوط به لکه بینی بعد از عادت ماهانه یا بین دوره قاعدگی ، معمولاً صورتی روشن یا قهوه ای تیره است. اگرچه انقباضات بهترین مشخصه برای دوران پریود به نظر می رسند، اما در صورت لکه بینی درد خاصی احساس نخواهید کرد، مگر اینکه لکه بینی ناشی از کاشت تخمک را تجربه کنید.

علت لکه بینی بین دوره قاعدگی

اکنون که تفاوت بین لکه بینی و پریود شدن خود متوجه شدید، اجازه دهید به سراغ موارد مهم برویم: چرا در دوره های مختلف قاعدگی لکه بینی دارید.

بیماری

بیمار بودن ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا احتمالاً علت ایجاد لکه بینی نخواهند بود. اما می تواند نشانه دیگری از مشکلات سلامتی باشد، از عفونت های منتقله از راه جنسی STI مانند کلامیدیا گرفته تا سقط جنین و سرطان دهانه رحم. بهتر است که نگران نشوید و خودتان دست به تشخیص نزنید.

اولین پریود

رسیدن به دوره چرخه قاعدگی در چند سال اول به ندرت ممکن است با خونریزی ثابتی همراه باشد. علاوه بر این که عادت ماهانه در این دوران نامنظم است، لکه بینی یک اتفاق معمول برای دختران است که به تازگی با تامپون و گرفتگی عضلات آشنا می شوند.

استرس

وقتی جامعه ما مشغله کاری را تحسین می کند و معمولاً یک برنامه فشرده به عنوان نمادی از این وضعیت است، چه کسی این روزها استرس ندارد؟ می توان گفت هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست. صرف نظر از این که آیا استرس ناشی از یک حرفه آشفته، مسائل خانوادگی یا فقط فشارهای عمومی است، افزایش سطح کورتیزول می تواند چرخه قاعدگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که قطع عادت ماهیانه یا نامنظم شدن آن جزو علائم رایج استرس شدید است، لکه بینی بعد از عادت ماهانه هم جزو آن می باشد.

اگر بتوانید لکه بینی خود را با زمان هایی که سطح استرس شما در حداکثر میزان خود است ارتباط دهید، ممکن است علت آن را به راحتی شناسایی کنید. بهترین روش درمان این لکه بینی، کاهش فشار روانی است. از جمله راهکارهایی که بدین منظور می توانید انجام دهید، استحمام، انجام یوگا یا آغاز نه گفتن به کارهایی است که نمی توانید انجام دهید.

تخمک گذاری

وقتی دوره قاعدگی به پایان می رسد، مغز شما پیام های تحریک تخمک گذاری را به تخمدان ها ارسال می کند. وقتی تخمدان، تخمک را در لوله رحمی آزاد می کند، شما به طور رسمی وارد مرحله تخمک گذاری می شوید. این حالت معمولاً در حدود روز چهارده پریودی شما اتفاق می افتد اما، اگر چرخه کوتاه یا طولانی تری داشته باشید، این عدد ممکن است متفاوت باشد. در دوره پنجره 12 تا 24 ساعته که تخمک شما منتظر است اسپرم آن را بارور سازد، می تواند باعث خونریزی شود. اگرچه فقط در حدود 1 تا 2 درصد زنان لکه بینی ناشی از تخمک گذاری تجربه می کنند، اما ممکن است کسانی که این لکه بینی را دارند، لکه های صورتی یا قهوه ای روشن را آغشته با برخی از ترشحات سفید رنگ مشاهده کنند، که این حالت نشانه تخمک گذاری و باروری است.

بارداری

بنابراین، اگر تخمک بارور نشود، در لایه داخلی رحم حل شده و در طول دوره قاعدگی از بین می رود. اما اگر اسپرم وارد تخمک شود ان را بارور ساخته و دوباره به رحم باز می گردد. در حالی که تخمک در رحم شما کاشته می شود، ممکن است حالتی را که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود، تجربه کنید. این حالت یکی از اولین علائم بارداری است اما در همه زنان ایجاد نمی شود. اگر لکه بینی ناشی از لانه گزینی داشته باشید، این شرایط ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول کشیده و ممکن است کمی گرفتگی در شکم خود احساس کنید.

توقف دوره قاعدگی

این شرایط یکی از رایج ترین زمان های لکه بینی است. دلیل لکه بینی بعد از پریود معمولاً این است که رحم شما با بیرون ریختن لایه داخلی خود بطور کامل تخلیه نشده است. این حالت تا زمانی که قاعدگی شما خیلی زودتر از پایان عادت ماهانه قبلی شروع نشود، جای نگرانی نخواهد داشت.

پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری توسط زنان هنوز هم یکی از روش های مرسوم است. یکی از عوارض جانبی ناشی از این روش های ضد بارداری، لکه بینی است.

اگر تازه آی یو دی دریافت کرده اید، لکه بینی یک علامت طبیعی است که می تواند چندین ماه طول بکشد. خوشبختانه بسیاری از کاربران IUD در نهایت دوره های قاعدگی کمتری دارند یا اصلاً پریود نمی شوند. به همین ترتیب شروع، توقف یا فراموش کردن مصرف دوز ضد بارداری خوراکی می تواند باعث لکه بینی قهوه ای یا صورتی شود. این شرایط به دلیل تغییرات استروژن است که پوشش رحم را در محل خود نگه می دارد. انجام هر کاری که سطح استروژن شما را تغییر دهد می تواند باعث بروز لکه بینی بین دو دوره قاعدگی شود.

سقط جنین

خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی یکی از علائم اولیه سقط جنین است. سقط می تواند در هر زمان از بارداری اتفاق بیفتد و ممکن است قبل از اینکه زن باردار خود مطلع شود، رخ دهد.

خاتمه بارداری

بسیاری از افراد پس از ختم یا سقط جنین مقداری لکه بینی را تجربه می کنند. لکه بینی ممکن است پس از انجام عمل در کلینیک یا مصرف قرص سقط جنین تا چندین هفته ادامه داشته باشد. اگر خونریزی بسیار زیاد است، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

فیبروئیدهای رحم

فیبروم رحم نوعی تومور خوش خیم است که در دیواره رحم و اطراف آن رشد می کند. اگرچه علت دقیق بروز فیبروم مشخص نشده است، اما پزشکان بر این باورند که زنان آمریکایی آفریقایی تبار و زنان دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. لکه بینی یکی از اصلی ترین عوارض جانبی همراه با ناباروری، رابطه جنسی دردناک، کمردرد و احساس تورم مزمن است. به عبارت دیگر، بهتر است بروز لکه بینی بعد از عادت ماهانه را تنها منوط به فیبروم رحمی ندانید. دلایل زیادی نیز وجود دارد که احتمال بروز آنها بیشتر است.

پولیپ در دهانه رحم یا واژن

پولیپ ها سلول های رشد یافته کوچکی هستند که می توانند در رحم یا دهانه آن ایجاد شوند، که ساختاری بین واژن و رحم است. در بعضی موارد، پولیپ ها می توانند باعث خونریزی شوند و ممکن است لازم باشد برداشته شوند.

لکه بینی بین قاعدگی چه زمانی نگران کننده است؟

اگر فکر می کنید یک عفونت مقاربتی، سرطان دهانه رحم، بارداری یا فیبروم رحم علت بروز این لکه بینی بین دو دوره قاعدگی است، پس زمان ویزیت توسط یک متخصص زنان فرا رسیده. به طور کلی، لکه بینی فرآیندی طبیعی است، اما اگر بیشتر از یک هفته در یک دوره دچار لکه بینی می شوید و در هنگام لکه بینی درد یا ناراحتی دارید، بهتر است با یک متخصص زنان مشورت کنید.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای کنترل لکه بینی، از تامپون (حتی نوع با جذب کم) استفاده نکنید. این روش می تواند شما را در معرض ابتلا به سندرم شوک سمی یا سپسیس قرار دهد. (1)

  •  شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین زنان ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید