علل تهوع صبحگاهی

0
93,063
355092.jpeg alt_text
355092.jpeg caption

بارداری شاید شناخته شده ترین علت بیماری صبحگاهی باشد، اما علل بسیاری دیگر وجود دارد. اینها شامل قند خون و کم آبی بدن است. بسیاری از افراد هنگام صبح حالت تهوع را تجربه می کنند. بعضی اوقات، فقط یک مشکل موقتی است، اما حالت تهوع صبحگاهی نیز می تواند یک بیماری مزمن باشد. بسیاری از شرایط، از خوش خیم تا خیلی جدی، ممکن است باعث حالت تهوع صبحگاهی شود. اگر علائم در طی چند روز بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

دارو هایی که باعث حالت تهوع هستند

برخی از داروها می توانند باعث حالت تهوع شوند. اگر فردی بعد از مصرف دارو احساس تهوع کرد، باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کند. اضطراب، افت قند خون، گرسنگی، میگرن و سردردهای دیگر، کم آبی بدن، ریفلاکس و سوزش سر دل، درد عضله، از موارد دیگری هستند که ممکن است نیاز به مشورت کردن با یک پزشک داشته باشند. بنابراین گذشته از اینکه تهوع صبحگاهی به عنوان یکی از علائم فوری بارداری شناخته می شود، علل دیگری نیز وجود دارد که فرد ممکن است تحت تاثیر آنها صبح دچار حالت تهوع شود. در این مقاله، برخی از دلایل دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم.

اضطراب

ممکن است فرد را در صبح احساس حالت تهوع کند. صبح ها می تواند زمان اضطراب زیاد باشد. برخی از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی هنگام احساس اضطراب حالت تهوع را تجربه می کنند. حالت تهوع می تواند اضطراب را بدتر کند، به خصوص برای افرادی که از استفراغ می ترسند یا از سلامتی خود نگرانی دارند. این می تواند چرخه ای را شروع کند که به تدریج بدتر می شود. برخی از راهکارها می توانند به حالت تهوع ناشی از اضطراب کمک کنند. مدیتیشن ممکن است به بعضی از افراد کمک کند تا ذهن اضطرابی خود را آرام کنند. درمان و داروهای ضد اضطراب نیز می توانند مفید باشند. از اضطراب در مورد داشتن یک صبح عجولانه، بیدار شدن زودتر و قرار دادن روال معتبر صبحگاهی ممکن است کمک کند.

قند خون کم و گرسنگی

تهوع صبگاهی

افت قند خون صبحگاهی می تواند باعث حالت تهوع و همچنین علائمی مانند سرگیجه، لرزش عضله های بدن، گیجی و حتی غش شود. در صبح، گرسنگی اغلب باعث قند خون پایین می شود، بنابراین خوردن غذا ممکن است کمک کند. مبتلایان به دیابت به دلیل داروهای مصرفی ممکن است دچار قند خون پایین شوند. بعد از گذشت چند ساعت بدون وعده غذایی، قند خون برای مبتلایان به دیابت که دارو مصرف می کنند، می تواند به حد بسیار پایین برسد. توصیه می شود بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب افراد یک وعده غذایی را میل کنند تا از کاهش قند خون در صبح جلوگیری شود. بهتر است افراد مبتلا به دیابت درباره دارو و گزینه های غذایی با پزشکان خود مشورت کنند.

میگرن و سردردهای دیگر

حالت تهوع علامت شایع سردردهای میگرنی است. برخی سردردهای دیگر به ویژه سردردهای خوشه ای نیز می توانند باعث تهوع شوند. درد سر، احساس غیرمعمول و حساسیت به نور از علائم میگرن است. پزشک می تواند در انتخاب صحیح درمان سردرد کمک کند. شناسایی هرگونه سردرد اغلب به شما کمک می کند. برخی افراد متوجه بهبودهای فوری با داروهای ضد سردرد بدون نسخه و یا بدون نسخه (OTC) می شوند.

ریفلاکس و سوزش قلب

بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) زمانی اتفاق می افتد که برخی از محتویات معده به عقب، به سمت مری و پشت گلو حرکت می کنند. این می تواند باعث حالت تهوع، سوزش و درد شود. بیشتر مردم این درد را سوزش سر دل می نامند. ممکن است درد و سوزش سر دل و GERD در صبح بدتر شود، زیرا دراز کشیدن باعث می شود که محتوای معده در جهت نادرست حرکت کند. برخی از افراد نیز با سرفه یا صدای خشن از خواب بیدار می شوند. برخی افراد دریافتند که غذاهای خاص به ویژه غذاهای اسیدی می توانند باعث تهوع صبحگاهی از GERD شوند. بنابراین، برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که از چنین غذاهایی جلوگیری کنند. با خوردن وعده های غذایی با حجم کم یا مصرف ضد اسیدهای بدون نسخه از داروخانه به این گروه کمک می کند.

درد عضلانی

گرفتگی و درد عضلانی شانه ها و گردن، بعد بیدار شدن از خواب می تواند علاوه بر ایجاد سردرد، معمولاً باعث حالت تهوع و بی نظمی شود. برخی دیگر از اشکال دردهای عضلانی همچنین می تواند فرد را دچار حالت تهوع کند. خوابیدن در موقعیت غیرمعمول می تواند درد عضلات را در صبح بدتر کند. برخی افراد متوجه می شوند که درد اولیه هنگام بلند شدن درد شدیدتر است. برخی از شرایط درد، مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آرتریت نخاعی، الگوی درد را تحریک می کنند که صبح از آن بدتر است. درد عضلانی که باعث حالت تهوع می شود موقت است. همچنین ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای جدی مانند آرتروز، فتق دیسک، فیبرومیالژیا یا یک وضعیت جدی ماهیچه ای باشد.اگر درد ظرف چند روز فروکش نکرد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند. برخی افراد می دانند که کشش آرام به درد عضله صبحگاهی و حالت تهوع که گاهی با آن همراه است کمک می کند. یک پد گرمکن یا کمپرس سرد که به مدت 20 دقیقه در منطقه دردناک اعمال شده باشد نیز ممکن است کمک کند.

کم آبی

نوشیدن آب در اثر کمبود آب بدن که باعث ایجاد ادرار تیره می شود کمبود آب بدن ممکن است باعث احساس تهوع بدون استفراغ شود. کمبود آب بدن باعث می شود برخی از افراد احساس تهوع کنند. از دیگر علائم کمبود آب بدن می توان به سبکی سریا سرگیجه، پوست بسیار خشک، ادرار تیره، عدم ادرار کردن و خستگی اشاره کرد. کمبود آب بدن در صبح ممکن است بعد از اینکه فرد ساعتها بدون آب بوده رخ دهد. افرادی که بلافاصله قبل از خواب الکل یا کافئین می نوشند ممکن است در معرض کمبود آب بدن در صبح قرار بگیرند. اسهال و استفراغ می تواند باعث کمبود آب بدن بخصوص در کودکان شود. تعریق طولانی مدت، به خصوص در هنگام نوشیدن آب کافی، ممکن است باعث کمبود آب بدن شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی همراه الکترولیت ممکن است کمک کند. با این حال، گاهی اوقات، یک بیماری جدی باعث می شود بدن به اندازه کافی آب را جذب نکند. وقتی این اتفاق بیفتد، نوشیدن آب باعث کمبود آب بدن نمی شود. اگر نوشیدن آب به درمان علائم کمبود آب کمک نکرد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید