علائم فوری بارداری بعد از نزدیکی

3
50,571
علائم فوری بارداری

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و یا روش پیشگیری از بارداری شما با شکست مواجه شده، ممکن است این سوالات در ذهن شما هم ایجاد شود که علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می شود؟ و یا علائم اولیه بارداری بعد از انعقاد نطفه چیست؟ اما نکته حائز اهمیت این است که شما باید با حقایق مربوط به تخمک گذاری و لقاح آشنا شوید تا بهتر بتوانید زمان اقدام برای بارداری، پیشگیری و یا حتی علائم فوری بارداری بعد از نزدیکی را بشناسید. برای دریافت نوبت از پزشک زنان می‌توانید از سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان طبینجا نوبت خود را دریافت کنید و در زمان مقرر به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم بارداری بعد از نزدیکی

بارداری بعد از نزدیکی

تقریباً هر ماه، یک تخمک بالغ در یکی از تخمدان های شما در لوله فالوپ آزاد می‌شود. این فرآیند تخمک گذاری نامیده می شود. تخمک می تواند حدود 24 ساعت در لوله فالوپ زنده بماند. بارور شدن زمانی اتفاق می افتد که حدود 20 دقیقه پس از نزدیکی ، یک اسپرم (از 150 میلیون اسپرم رها شده) سلول تخمک را با موفقیت بارور کرده و یک زیگوت ایجاد کند. البته این حالت زمان خاصی ندارد و ممکن است در عرض چند دقیقه تا 12 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده همراه با انزال طول بکشد.

حدود یک هفته بعد، تخمک بارور شده از لوله فالوپ عبور کرده و وارد رحم می‌شود. لانه گزینی در صورتی اتفاق می‌افتد که تخم بارور شده خود را به دیواره رحم بچسباند. در نتیجه بارداری از روزی که نزدیکی داشته‌اید شروع می‌شود. پیوستن اسپرم و تخمک پس از رابطه جنسی تا 6 روز به طول انجامیده و سپس باید به صورت تخمک بارور درآید.

شانس بارداری در کدام روز از چرخه قاعدگی بیشتر است؟

تعیین دوره تخمک گذاری که با اصطلاح پنجره تخمک گذاری نیز اطلاق می شود، دشوار است. چرخه ماهانه زنان معمولاً بین 28 تا 32 روز است که از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی اندازه گیری می‌شود. بیشتر زنان در روزهای 11 تا 21 سیکل خود تخمک گذاری می‌کنند. توجه به این نکته ضروری است که در شرایط مناسب، اسپرم می‌تواند تا 5 روز پس از مقاربت جنسی در داخل دستگاه تناسلی زنان زنده بماند. بنابراین حتی اگر خارج از زمان پنجره تخمک گذاری خود رابطه جنسی داشته باشید، باز هم احتمال بارداری برای شما وجود خواهد داشت. (1)

احتمال بارداری

تشخیص بارداری چند روز بعد از لقاح ممکن است؟

عقب افتادن قاعدگی معمولاً یکی از علائم فوری بارداری احتمالی محسوب می‌شود. آزمایشات بارداری هورمون hCG را مورد اندازه گیری قرار می‌دهند، که فقط در بدن زنان پس از لقاح یافت می‌شود. از آنجایی که لقاح یا فرآیند آن حدود دو هفته قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و برای بالا رفتن سطح hCG ادرار به یک اندازه مطلوب به حدود دو هفته زمان نیاز است، FDA توصیه می‌کند که برای دریافت مطمئن‌ترین نتایج 1-2 هفته منتظر بمانید هر چند می‌توانید یک روز بعد از دست دادن قاعدگی آزمایش بارداری انجام بدهید. همچنین لازم به ذکر است که از دست دادن یا قطع قاعدگی همیشه نشانه بارداری نیست و نیاز به بررسی بیشتر توسط دکتر زنان دارد. برای دریافت نوبت دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت دهی اینترنتی طبینجا اقدام کنید.

بعد از رابطه از کجا بفهمیم بارداریم؟

تست های حاملگی خانگی یا بیبی چک وقتی به درستی و با استفاده از اولین ادرار صبحگاهی انجام شوند، نسبتاً قابل اعتماد هستند. اما همچنین احتمال نتیجه آزمایش مثبت اشتباه نیز وجود دارد که می تواند به دلایل مختلفی مانند بارداری خارج رحمی یا مصرف داروهای خاص رخ دهد و در صحت نتایج آزمایش اختلال ایجاد کند.
پس از مثبت شدن بیبی چک، برای تأیید بارداری به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش ادرار یا خون برای شما انجام شود.

علائم فوری بارداری بعد از رابطه جنسی

علائم فوری بارداری بعد از نزدیکی

برخی علائم و نشانه‌های حاملگی حتی قبل از دست رفتن قاعدگی می‌توانند نشانه‌ای از این باشند که شما در هفته‌های اول بارداری خود قرار دارید. در ادامه برخی از علائم فوری بارداری که ممکن است قبل از پریود نشدن خود تجربه کنید، گردآوری شده است:

گرفتگی شکم و کمر

یک زن ممکن است به عنوان یکی از اولین علائم بارداری خود دچار گرفتگی شود. گرفتگی به دنبال لانه گزینی اتفاق می افتد. لانه گزینی زمانی رخ می دهد که تخم بارور شده به دیواره رحم متصل شود. چنین گرفتگی هایی عمدتا چند روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد و در ناحیه کمر، شکم یا لگن احساس می شود.

سینه‌های دردناک یا حساس

یکی از اولین تغییراتی که یک زن در دوران بارداری متوجه آن می شود، درد و زخم های سینه است که ممکن است در لمس نیز حساس باشد و احساس پری و سنگینی بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. این به دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن است. این علامت ممکن است در طول بارداری ادامه یابد یا بعد از چند هفته اول فروکش کند.

تیره شدن آرئولها

همچنین ممکن است متوجه تیره شدن آرئولهای خود (ناحیه اطراف نوک سینه‌ها) شوید، که می تواند در 1 تا 2 هفته پس از لقاح رخ دهد و اغلب یکی از علائم فوری بارداری است.

خستگی

خستگی در ماه های اول بارداری شایع است و به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش سطح قند خون و فشار خون در اوایل بارداری رخ می‌دهد.

حالت تهوع

حالت تهوع صبحگاهی بعد از لقاح معمولاً بین هفته‌های 4 تا 6 بارداری شروع می‌شود. با این حال، بسیاری از زنان قبل از رسیدن به این زمان حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند. تهوع بارداری یا حالت بیماری صبحگاهی برای برخی از زنان بدتر از برخی دیگر است.

مخاط دهانه رحم

زنان باردار ممکن است در اوایل بارداری متوجه تغییر یا افزایش ترشحات واژن شود. در سه ماهه اول بارداری، زنان ممکن است ماده مخاطی چسبناک، سفید یا زرد کم رنگ ترشح کنند، که به دلیل افزایش هورمون‌ها و جریان خون واژن اتفاق می‌افتد.

خونریزی لانه گزینی

یک زن ممکن است حدود 14-10 روز پس از لقاح دچار خونریزی لانه گزینی، یا لکه بینی یا خونریزی سبک شود. خونریزی لانه گزینی معمولاً حدود 1 هفته قبل از دوره مورد انتظار قاعدگی رخ می‌دهد. خونریزی بسیار سبک‌تر از قاعدگی معمول است و احتمال دارد بعد از 1 تا 3 روز متوقف شود.

تکرر ادرار

تکرر ادرار در بارداری به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن زنان میزان خون پمپاژ شده را افزایش می‌دهند و در نتیجه مایعات بیشتر از حد معمول در کلیه‌ها تصفیه می‌شود. این بدان معناست که مایعات بیشتری در مثانه وجود دارد و باعث تکرر ادرار می‌شود. تمایل مکرر برای دفع ادرار ممکن است یکی از علائم فوری بارداری محسوب شده و ممکن است از هفته دوم پس از بارداری شروع شود. اما برخی از زنان تا سه ماهه دوم یا سوم بارداری این علامت را ندارند.

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن (BBT) دمای پایه‌ای بدن زنان در حالت استراحت محاسبه می‌شود. این دما معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب با کمی افزایش همراه است. افزایش دمای پایه بدن برای حدود 18 روز پس از تخمک گذاری می‌تواند یکی از علائم فوری بارداری در نظر گرفته شود.

نفخ

در بسیاری از موارد، نفخ یکی از علائم اولیه بارداری است. سیستم گوارشی زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد کننده نفخ و یبوست است، می تواند کند شود.

سردرد

افزایش سطح هورمون‌ها در بارداری ممکن است باعث سردرد شود. برخی از زنان فقط در یک هفته اول بارداری دچار سردرد می‌شوند در حالی که در برخی ممکن است چند هفته دیگر ادامه داشته باشد.(2)

لقاح موفق بعد از بارداری

علائم لقاح موفق در روزهای اول

احتمالا سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که چند روز بعد از رابطه بفهمیم بارداریم؟ برخی از زنان علائم فوری بارداری مانند حساسیت به سینه، حالت تهوع، خستگی، حساسیت به طعم یا بو یا نفخ را طی چند روز پس از لقاح یا حدود 15 روز قبل از شروع قاعدگی تجربه می‌کنند.

اما برخی زنان ممکن است متوجه سایر علائم اولیه بارداری مانند تغییرات در آرئول خود، ترشحات کرمی و افزایش دمای پایه بدن برای چند هفته نشوند. در نهایت می توان گفت که علائم فوری بارداری برای هر زنی متفاوت است و در برخی از موارد ممکن است بسیاری شبیه به علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS باشد.

به یاد داشته باشید، بسیاری از زنان هیچ گونه علائم اولیه بارداری را تجربه نمی کنند! بنابراین، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چنان چه نگران علائم خود هستید می توانید با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره مشورت کنید.

علائم بارداری بعد از 48 ساعت نزدیکی چیست؟

از مهمترین علائمی که 48 ساعت بعد از نزدیکی در بدن اتفاق می‌افتد و می‌توان احتمال بارداری داد بالا رفتن دمای بدن است.

علائم بارداری یک هفته بعد از نزدیکی چیست؟

اگر علائمی مانند قبل از پریود احساس کردید مثل حساسیت و درد سینه‌ها، حالت تهوع، خستگی می‌تواند از علائم بارداری باشد. اما معمولا در هفته اول خانم‌ها این علائم را با علائم قبل از قاعدگی اشتباه می‌گیرند و متوجه بارداری خود نمی‌شوند.

5/5 - (43 امتیاز)

3 دیدگاه‌ها

  1. باسلام. من یک خانم26 ساله هستم. به دلیل نداشتن پریودی بسیار نا منظم دکتر از قرص های واژینال پروژسترون200میلی گرم تجویز کردند. یک هفته مانده تا موعود پریودی من شروع بشه اما امروز اول دچار تشرحات قهوه ای روشن شدم و صورتم هم داغ شده بود و ورم کرده بود. به اسرار شوهرم نزدیکی کردیم اما بلافاصله بعد نزدیکی ترشحات قهوه ایم تبدیل شد به رنگ صورتی…. نگران شدم. آخه فک میکردم شاید لانه گزینی صورت گرفته باشه،،اما از بعد از ظهر دچار خونریزی خیلی کم اما به رنگ قرمز کمی تیره شدم… آیا واقعا لانه گزینی برایم اتفاق افتاده یا من از اول پریود شده بودم یا اینکه به خاطر داشتن رابطه ترشحات قهوه ای من تبدیل به خونریزی شدن…. میشه کمکم کنین

  2. درود بر شما
    من يه سوال داشتم ٢ شب پيش با همسرم رابطه داشتم البته بدون كاندوم و از بعدش تا حالا در ناحيه شكم زير شكم و لگنم احساس درد و گرفتگي ميكنم به نظرتون دليلش چي هست چون قبلا هم رابطه داشتيم ولي اينجوري نشدم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید