لکه سفید روی نوک سینه چرا ایجاد می شود؟

2
10,460
لکه سفید روی نوک سینه

اگر متوجه وجود لکه سفید روی نوک سینه خود شده باشید، به احتمال زیاد از این بابت نگران شده اید. اما خوشبختانه این لکه ها اغلب اوقات چندان خطرناک نیستند. این لکه ها به احتمال زیاد شیر غلیظ شده یا لایه های پوستی هستند که مانع از خروج شیر از مجراهای شیری می شوند.

علت لکه سفید روی نوک سینه

لکه سفید روی نوک سینه می تواند به منافذ مسدود شده این ناحیه، تورم و آبسه مجاری اشاره کند.

دوران بارداری و تغییرات هورمونی

غدد مونتگومری لکه های سفید اصلی هستند که به دلیل بارداری و تغییرات هورمونی بیشتر نمایان می شوند. غدد مونتگومری هم در نوک پستان و هم در ناحیه آرئول اطراف وجود دارند. آنها حاوی یک ماده روغنی هستند که نوک سینه ها را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد. دانشمندان همچنین بر این باورند که بوی این ماده روغنی، نوزادان را تشویق می‌کند تا شیر بخورند و به آنها کمک می‌کند در اولین شروع شیردهی، محل نوک پستان را پیدا کنند.

منافذ و مجرای مسدود شده

منافذ نوک پستان مجاری نوک پستان هستند که به محفظه های شیری در سینه منتهی می شوند که بدن زن شیر مادر را در آن ذخیره می کند. هنگامی که فردی در حال شیردهی است، منافذ و مجاری نوک پستان گاهی اوقات با شیر مسدود می شوند. بسته به مدت زمانی که این مجرا مسدود می ماند، علائم و درمان متفاوت خواهند بود.

عفونت

در موارد نادر عفونت ها می توانند عاملی برای ایجاد نقاط سفید روی سینه باشند. عفونت ها ممکن است به علت قارچ، ویروس یا باکتری ایجاد شوند. اگر چه احتمال ابتلای به این شرایط در هر کسی وجود دارد با این وجود زنان باردار و افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخودارند بیشتر در معرض ابتلای به این شرایط قرار دارند. عفونت های نوک سینه که با ایجاد این وضیت همراه است عبارتند از:

  • برفک
  • هرپس
  • آبسه های زیر آرئولار

دو شرایط نادری که می توانند علت ایجاد کننده آن باشند عبارتند از:

  1. ویتیلیگو: یک اختلال خود ایمنی که سلول های رنگدانه شده بدن را از بین می برد.
  2. بیماری پاژه: شکل بسیار نادری از سرطان سینه، با علائمی شبیه اگزما، که از ناحیه هاله و نوک سینه ها شروع می شود.

علائم لکه سفید نوک سینه

این لکه ها تقریبا اندازه سر سوزن یا کمی بزرگتر دارند. این لکه های سفید ممکن است به لحاظ رنگی کاملا سفید نبوده و به رنگ صورتی یا زرد کم رنگ دیده شوند. پوست احاطه کننده این لکه های سفید ممکن است قرمز یا ملتهب باشند. از طرفی امکان درد نوک سینه به ویژه در هنگام بارداری را دارا هستند.

انسداد این لکه ها می تواند باعث رشد بیش از اندازه پوستی یا کاهش مقدار شیر غلیظ شده گردد. این حالت مجرای نوک سینه را مسدود ساخته و گاهی اوقات با ماستیت سینه همراه است. این نوار بافتی ممکن است سخت شده و باعث انسداد مجاری سینه شود.

در زمان شیردهی کودک از سینه های با نوک سینه دارای لکه های سفید، احتمال پاره شدن و حرکت کردن شیر غلیظ شده از لایه های شکننده پوستی رویی لکه ها وجود دارد. بنابراین شیر از مجرای پشتی آزاد می شود.

درمان

لکه های ناشی از غدد مونتگومری در دوران بارداری بی خطر هستند و نیازی به درمان ندارند مگر این که تعداد این تغییرات در آنها افزایش یابد.

لکه های در اثر بسته شدن مجاری و منافذ ممکن است با یکی از شرایط زیر تسکین یابند:

  • قرار دادن کمپرس گرم بر روی سینه و نوک سینه قبل از شیر دادن
  • استفاده از کمپرس سرد بعد از شیردهی به منظور کاهش ناراحتی
  • گرفتن دوش آب گرم و ماساژ دادن آرام نوک سینه با حوله به منظور باز شدن مجرا
  • ماساژ آرام سینه و نوک سینه به علت کبودی راحت
  • نرم کردن سینه با دست، قبل از شیردهی
  • هدایت شیرخوار برای تغذیه از سینه آسیب دیده
  • قرار دادن فک پایین کودک در نزدیکی توده مسدود کننده مجرا
  • استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش ناراحتی

به منظور درمان عفونت، از داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی استفاده می گردد.

اگر این لکه های پوستی روی سینه برای چند روز متوالی و یا حتی چند هفته ادامه داشته باشند، اما هیچ دردی احساس نشود، مشکلی وجود نخواهد داشت.

با این وجود اگر به دنبال آن، دردی تیر کشنده و شدید را در سینه های خود تجربه می کنید چندین مرحله وجود دارد که برای تسکین این شرایط می توانید انجام دهید:

  • اگر این مشکل برطرف نشد، ممکن است نیاز باشد نوک پستان با آب گرم خیس شده و سپس به آرامی با یک شوینده مرطوب مالش داده شود. ماساژ روغن زیتون در نوک پستان آسیب دیده نیز ممکن است به نرم شدن و از بین بردن انسداد کمک کند.
  • هنگامی که اقدامات فوق در از بین بردن لکه سفید ناموفق باشد، یک پزشک به آرامی می تواند از طریق یک سوزن استریل برای رفع انسداد استفاده کند.
  • تسکین فوری اغلب به دنبال ناپدید کردن این لکه های سفید است. متأسفانه، برای برخی از مادران، به نظر احتمال عود کردن این مشکل وجود دارد. در این شرایط، مادر ممکن است برای کمک به جلوگیری از عود، سایش یا مالش ملایم نوک پستان خود را با یک شوینده صورت روزانه در حمام مفید بداند.

منبع

چنان چه نگران وضعیت سینه های خود هستید می توانید در این باره با پزشکان مشورت نمایید. متخصصین زنان و زایمان طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما هستند.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام من ۱۹ سالمه و هنوز ازدواج نکردم دیروز متوجه شدم نوک سینم سفید شده مثل جوش بود انچنان درد ندارم و فکر کردم جوشه ولی ترسیدم عفونت باشه نظر شما چیه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید