آیا برداشتن موی دماغ مضر است؟

0
3,675
724396.jpeg alt_text
724396.jpeg caption

اغلب  انسان ها به ظاهر خود اهمیت زیادی میدهند، و موهای زائد در بعضی از قسمت های بدن برای آنها ها قابل تحمل نمیباشد و موجب آزارشان میشود. یکی از قسمت هایی که رویش مو در آن آزار دهنده میشود، حفرهای بینی هستند که با بیرون زدن از دماغ باعث ایجاد ظاهر نازیبا میگزدند، در نتیجه افراد دست به کندن این موها میزنند.

اما این نکته رو باید درنظر داشته باشید که موهای بینی زائد محسوب نمیشوند، بلکه یک صد دفاعی اولیه برای حفره های تنفسی ما هستند که مانند فیلتر عمل میکنند و وجود آنها ضروری می باشد.  چرا که همین موهای ساده از ورود بسیاری از پاتوژن های مضر مانند میکروب ها، قارچ ها و اسپور ها جلوگیری میکنند.

از این روست که متخصصین بهداشت کندن موهای بینی را توصیه نمی‌کنند و افراد را از یان عمل منع میکنند. البته این تنها یکی از فواید این موهای نازیبا می باشد و فواید بسیار دیگری نيز دارند که کندن آنها می‌تواند این اثرات را تخریب کند و گاهی موجب بروز عارضه هایی ناخواسته گردد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

موی بینی چیست؟

موهای داخل بینی ما نوعی مژک های کوچک شبیه به مو هستند که وظیفه تصفیه هوای بیرون را برعهده دارند، و به دو نوع سیلیا و ویبرسی تقسیم میشوند.  به موهای بسیار کوچک تر که در اعماق بینی ما وجود دارند سیلیا می گویند. این موهای کوچک به صورت مداوم به عقب و جلو حرکت میکنند و کار آنها گرفتن ذرات ریز خارجی و خطرناک میباشد . سیلیاها ذرات خارجی را گرفته و با تبدیل به موکوس، آنها را به سمت گلو حرکت میدهند که یا به صورت  خلط و با مکانیسم دفاعی سرفه  از بدن خارج میشوند، یا بلعیده میشوند و در نهایت توسط اسید معده نابود می‌گردند.

  نوع دوم موهای بینی ما که ویبرسی نام دارند موهای بلند تری هستند که جلوی سیلیا ها و نزدیک حفره خارجی بینی قرار دارند وذرات بزرگ تر را جذب خود میکنند. ویبرسی ها به نوعی عمل میکنند که ذرات بزرگ خارجی توانایی رسیدن به دسته بعدی موها را نخواهند داشت.  این ذرات گیر افتاده نهایتا به وسیله آب بینی و با مکانیسم عطسه از بینی خارج میشوند.

برداشتن مو های دماغ

عملکرد موهای بینی

 موهای داخل بینی در دوره جوانی انسان معمولا به قدری بلند و ضخیم نیستند که وجود آنها آزار دهنده محسوب گردد. هر چه سن افراد بزرگ تر میشود و رو به پیری می‌روند این موها بلندتر و ضخیم تر شده وحضور آنها موجب آزار میشود. اما این موهای دوست نداشتنی بیهوده بوجود نیامدند.

موهای داخل بینی ما علاوه بر تصفیه هوای ورودی به بدن و به دام انداختن ذرات آلوده، وظایف دیگری همچون مرطوب کرن هوای تنفسی ما را نیز بر عهده دارند. بعبارتی با عبور هوا از داخل بینی، مکانیسم حفره، موهای بینی و مخاط به آن گرما و رطوبت میبخشند، که این امر در سیستم تنفسی ما بسیار با اهمیت میباشد.

مزیت موهای بیشتر در بینی

همان طور که گفته شد موهای بینی عمل پالایش هوای بیرون را به عهده دارند، و حتی تراکم بیشتر آنها نیز یک مزیت محسوب میشود. براساس یافته های پزشکی افرادی که داری موهای بیشتری در درون حفره بینی خود هستند احتمال ابتلا آنها به بیماری آسم سه برابر کمتر از افراد دیگر است.

آسیب مغزی در اثر کندن موی بینی

 کشیدن موهای داخل بینی علاوه بر ایجاد درد بسیار و تضعیف این خط دفاعی مهم ، میتواند اثرات بسیار خطرناکی را برای ما ایجاد کند. به گفته محققان، با کندن موی بینی میکروب های دور آن در اطراف حفره ی ایجاد شده جمع میشوند.

هنگامی که مو از ریشه کنده شود، پیاز آن نیز صدمه میبیند و مسیر ورود میکروب ها به بدن هموار میگردد و این امر باعث ایجاد عفونت میشود، که این عفونت ها گاه بسیار خطرناک و کشنده میباشند. چراکه رگ هایی که در قسمت بینی و در مثلث خطرصورت ما قرا دارند مستقیما به پشت مغز ما راه می یابند، در نتیجه هرگونه عفونت در این ناحیه میتواند موجب گسترش آن به جمجمه شود و به شکل عفونت های مغزی همچون مننژیت و آبسه مغز تظاهر پیدا کند.

به همین دلیل است که دانشمندان ناحیه قرار گرفتن بینی در صورت را مثلث خطر نامیده اند، و به مردم جهان در مورد خطرات نادیده گرفتن آن هشدار میدهند.

روش های صحیح برای کوتاه کردن موهای داخل حفره بینی

  برای اصلاح می بایست فقط به اندازه لازم موهای  بینی خود را کوتاه کنید و از کندن آنها اجتناب کنید، درغیر اینصورت باید عواقب ناشی از کندن آنها را در نظر داشته باشید .  از روش های صحیح برای کوتاه کردن موهای بینی میتوان به کوتاه کردن موی بینی با قیچی مخصوص یا کوتاه کردن موی بینی با موزن دستی و چرخشی اشاره کرد. قبل از کوتاه کردن حتما با فین کردن مخاط بینی خود را تخلیه کنید و با حوصله، جلوی آینه و با نور لازم این کار را انجام دهید، که دچار آسیب نشوید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید