آیا در طول شیر دهی میتوان باردار شد؟

0
702
324408.jpeg alt_text
324408.jpeg caption

بارداری مجدد در طول دوران شیردهی در زمان های قدیم بیشتر رخ میداده که تحت عنوان بارداری شیر به شیر نامیده می شده است. این اتفاق بر اساس باور غلطی رخ می دهد که بسیاری از مردم آن را پذیرفته اند و گمان می کنند در طی دوران شیردهی بارداری اتفاق نمی افتد و نیازی به استفاده از روش های جلوگیری از بارداری نمی باشد. با وجود اینکه شیردادن موجب تغییر زمان تخمک گذاری و عدم قاعدگی مادر می شود و ممکن است تا چندماه از بروز بارداری جلوگیری کند ولی در برخی از مادران حدود ۱ تا ۲ ماه بعد از زایمان تخمک گذاری مادر مجدد شروع شده و در نتیجه امکان بارداری مجدد وجود خواهد داشت. زمان قاعدگی بعد از زایمان در افراد مختلف از یک ماه تا یکسال بعد از زایمان متفاوت خواهد بود و این مساله کاملا طبیعی می باشد. در کل بهتر است در دوران شیردهی برای برقراری رابطه جنسی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: روش دوشیدن شیر مادر

ادامه شیردهی در صورت بارداری مجدد

بسیاری از مادران تصور می‌کنند که در صورت بارداری در دوران شیردهی باید سریعا شیردهی به فرزند قبلی خود را متوقف کنند. در صورتی که مادری بصورت ناخواسته یا خواسته در طول دوران شیردهی مجدد باردار شد میتواند شیردهی به فرزند شیرخوار خود را حتی تا نزدیکی زایمان ادامه دهد. مدت ادامه شیردهی بنا بر خواست و میزان توان مادر متفاوت است. در طی این مدت مادر باید تغذیه مناسبی داشته باشد و به مقدار کافی استراحت کند. حداقل مدت زمان شیردهی برای کودک تا رسیدن به سن ۶ ماهگی است که کودک میتواند تغذیه با غذای کمکی را آغاز کند. حتی بعد از زایمان دوم نیز مادر میتواند همزمان با شیردهی به فرزند دوم گاهی به فرزند اول خود نیز شیردهی داشته باشد. البته مادرانی که سابقه سقط یا تولد نوزاد نارس را داشته اند بهتر است تحت نظر پزشک باشند و بهتر است شیردهی را متوقف کنند زیرا ادامه شیردهی ممکن است موجب بروز انقباضات رحمی در مادر شود.

 

 

بارداری شیر به شیر

علایم بارداری در زمان شیردهی

زمانی که مادر در دوران شیردهی باردار شود ممکن است علائمی نداشته باشد ولی دانستن برخی علایم می تواند در فهمیدن این موضوع که بارداری مجدد اتفاق افتاده به مادر کمک کند. معمولا نوک سینه مادر زخم می شود و گاهی انقدر دردناک می شود که حتی از شیر دادن به فرزند خود امتناع می کند. بعلت تغییرات هورمونی ناشی از بارداری مزه شیر مادر تغییر میکند بصورتی که ممکن است نوزاد از خوردن شیر مادر اجتناب کند. البته سینه نگرفتن نوزاد و تغییر طعم شیر مادر ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد ولی یکی از دلایل آن بارداری مجدد مادر است. یکی دیگر از علایم بروز حالت تهوع و استفراغ در مادر است که در سه ماهه اول بارداری بیشترین شدت خود را دارد. برخی از مزه ها و بوها نیز ممکن است این حالت تهوع را در مادر تشدید کند. از دیگر علائم بارز بارداری وجود خستگی زیاد در مادر است که در مادران شیرده بسیار بارزتر است زیرا بدن باید مواد مغذی برای مادر و نوزاد را تامین کند. پس ادامه شیردهی در صورت بارداری مجدد مادر بلامانع است و حتی ممکن است برخی از علایم بارداری را نیز برطرف کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید