آیا علائمی از کم کاری یا پرکاری تیروئید دارید؟

0
1,824
559003.jpeg alt_text
559003.jpeg caption

تیروئید مهم ترین غده درون ریز بدن است که تنظیم فعالیت های مهم متابولیسم را بر عهده دارد. عوامل مختلفى می‌توانند باعث كم‌كارى یا پرکاری تيروئيد شوند كه شايعترين آن كمبود يُد در بدن است. مشکلات تیروئیدی بیشتر گریبان گیر زنان است.

عوارض کم کاری تیروئید

كم کارى اين غده، عوارضی مثل احساس افسردگى، خستگى، ريزش مو و تورم را به دنبال دارد. البته بایستی به این نکته توجه داشت که کم کاری تیروئید در ابتدا با علائم مشخص چندانی ظاهر نمی شود و به تدریج با تشدید یافتن می تواند بروز یابد. تعدادی از علائم دیگر که مربوط به کم کاری تیروئید می باشد عبارتند از:

کاهش ضربانات قلبی

تنگی نفس

کاهش تعریق

پف اطراف چشم ها

خشن شدن صدا

آپنه های تنفسی در طول خواب شبانه

اختلالات قاعدگی

چاقی و اضافه وزن را نمی‌توان تماما به این اختلال مربوط دانست چون افزایش وزن ناشی از کم کاری تیروئید نمی‌تواند بیشتر از ۵ کیلوگرم باشد.

درمان

افزودن نمك يُددار به غذا در پایان پخت به پيشگيرى از اين اختلال کمک می‌کند. افزايش هورمون‌های تیروئیدی در بدن نیز با وجود پرخورى و افزايش اشتها باعث كاهش وزن مى‌شود و می‌تواند تپش قلب را نیز به دنبال داشته باشد. هر كدام از اين اختلالات، درمان دارويى دارند. البته اگر علت پركارى تيروييد وجود گره( ندول) باشد ممكن است نمونه‌بردارى و اشعه درمانى انجام شود.

برای درمان تیروئید می توانید از برترین پزشکان در طبینجا نوبت خود را دریافت کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید