آیا ماسک های پارچه ای برای مقابله با کرونا مناسب است؟

0
909
165835.jpeg alt_text
165835.jpeg caption

آیا ماسک های پارچه ای برای مقابله با کرونا مناسب است؟

 

با شیوع ویروس کرونا، همه مردم ملزم به انجام اقدامات پیشگیرانه ای همچون رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مرتب دستها و استفاده از ماسک هستند. ماسک های پارچه ای یکی از انواع ماسک هایی است که در این روزها مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این ماسک ها به دلیل قابلیت شستشو و استفاده مجدد، از نظر اقتصادی به صرفه تر است و از سوی دیگر، استفاده عموم مردم از این ماسک ها، باعث می شود که پزشکان، پرستاران و کادر درمان که خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند به راحتی از ماسک های جراحی و طبی استفاده کنند و با کمبود ماسک مواجه نشوند. اما سوال اینجاست که آیا ماسک های پارچه ای مانع از انتقال ویروس کرونا میشوند یا خیر؟ در ادامه به بررسی اثر محافظتی این ماسک ها پرداخته شده است:

 

بررسی اثر محافظتی این ماسک های پارچه ای

براساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده از ماسک های پارچه ای از عبور حدود 51 تا 69 درصد ذرات پرتاب شده 1 تا 0.2 میکرونی جلوگیری میکند. ذرات 0.2 میکرونی ریزتر از ویروس کرونا هستند، بنابراین استفاده از ماسک های پارچه ای میتواند تا 51 درصد از عبور این ویروس از ماسک جلوگیری کند. محققان در پژوهشی در رابطه با نشتی ماسک های پارچه ای، به این نتیجه رسیدند که استفاده از این ماسک ها تا 50 درصد و استفاده از ماسک های جراحی تا 80 درصد، مانع از عبور ذرات 0.2 تا 1 میکرونی میشود، بنابراین استفاده از ماسک های پارچه ای بسیار بهتر از عدم استفاده از ماسک است. محققان هلندی در پژوهش دیگری، نشان دادند که استفاده از ماسک های خانگی و پارچه ای همچون دستمال های آشپزخانه که مشابه حوله هستند، تا 60 درصد مانع از عبور ذرات 0.2 تا 1 میکرونی می شود. در پژوهش دیگری کارایی ماسک های پارچه ای در گذر زمان مورد مطالعه قرار گرفت. براساس این پژوهش، رطوبت خارج شده از دهان باعث کاهش کارایی ماسک نمیشود بلکه بعد از گذشت 3 ساعت از زدن ماسک، میزان عبور ذرات از ماسک 8/5 درصد کاهش پیدا میکند، بنابراین گذشت زمان موجب کاهش کارایی ماسک نمیشود.

 

ماسک پارچه ای در محافظت از کودکان

 

میزان کارایی ماسک های پارچه ای در محافظت از کودکان در پژوهش دیگری مورد مطالعه قرار گرفت. اما براساس نتایج این پژوهش و پژوهش های دیگر، میزان حفاظت ماسک ها، چه پارچه ای و چه طبی، در کودکان کمتر از بزرگسالان است. در واقع پوشش دادن دهان کودکان با ماسک دشوارتر از بزرگسالان است به همین دلیل میزان محافظت این ماسک ها در کودکان کمتر از بزرگسالان است. استفاده از ماسک پارچه ای در کودکان زیر دو سال میتواند خطرناک باشد زیرا شاید آنها قادر نباشند ماسک را به تنهایی درآورند، بنابراین کودکان زیر 2 سال نباید از ماسک های پارچه ای استفاده کنند.

 

استفاده از ماسک پارچه ای

 

ماسک های پارچه ای در مکان های عمومی

به توصیه CDC استفاده از ماسک های پارچه ای در مکان های عمومی باعث کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا از ناقلین به افراد سالم میشود. درست است که این ماسک ها در مقایسه با ماسک های جراحی و N95، حفاظت کمتری ایجاد میکنند، اما قابل قبول هستند. وجود شکاف نزدیک بینی، گونه و فک در این ماسک ها میزان حفاظت آنها را کاهش میدهد، اما در صورتی که ماسک به درستی و از پارچه ی مناسبی دوخته شود، استفاده از آن بسیار بهتر از حضور بدون ماسک در مکانهای عمومی است. علاوه بر این، ماسک های پارچه ای باید به صورت سه لایه و از پارچه ی 100 درصد نخی ساخته شوند، تا اختلالی در تنفس ایجاد نکند و باعث وارد کردن فشار به قلب و ریه ها نشود.

 

مشخصات ماسک های پارچه ای مناسب

 

بنابر توصیه سازمان بهداشت جهانی، ماسک های پارچه ای در صورت داشتن ویژگی های زیر مناسب هستند:

حداقل سه لایه

لایه داخلی از مواد جاذب همچون پارچه ی پنبه ای

لایه میانی مادهای همانند پلی پروپیلن

لایه خارجی از ماده ی غیرجاذب همچون پلی استر یا مخلوط پلی استر

در پایان باید گفت که استفاده از ماسک های پارچه ای میزان حفاظت قابل قبولی دارد و مانع از کمبود ماسک های طبی برای کادر درمان میشود. اما باید توجه داشت که پارچه مورد استفاده برای تهیه این ماسک ها مناسب و باکیفیت باشد و به روش مناسب دوخته و استفاده شود، این ماسک ها باید کاملاً اطراف دهان و بینی را بپوشاند و بعد از بازگشت به منزل حتماً باید شسته شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید