اختلال اضطراب جدایی

0
884
58464.jpeg alt_text
58464.jpeg caption

اختلال اضطراب جدایی یکی از زیرشاخه هاي اختلالات اضطرابی است. اختلال اضطراب جدایی اختلال روانی است که در آن فرد به دلیل جدا شدن از افرادي که به ان ها وابستگی عاطفی دارد، دچار پریشانی، اضطراب و نگرانی شدید می شود. اختلال اضطراب جدایی نیز ھمانند دیگر اختلالات روانی، جنبه ھای گوناگون زندگی مانند عملکرد تحصیلی، شغلی، روابط میان فردی، خانوادگی و اجتماعی را با چالش روبه رو می کند.

علائم اختلال اضطراب جدایی

  • هنگامی که فرد از خانه یا افراد مهمی که به آن ها دلبستگی یا وابستگی دارد جدا می شود، یا احساس می کند که به زودي جدا خواهد شد، پیاپی دچار استرس شدید می شود.
  • به طور همیشگی و به شدت نگران است که مبادا یکی از افراد مهمی را که به آنها وابستگی دارد را از دست بدهد یا بلایی سرشان بیاید.
  • همیشه و به شدت نگران رویدادهایی است که می توانند به جدا شدن او از یکی از افراد مهمی که به آن ها دلبسته یا وابسته است منجر شود. براي نمونه گم شدن، آدم ربایی، تصادف یا مرگ.
  • همیشه و به شدت میترسد یا نمی خواهد در خانه یا جاهاي دیگر تنها یا بدون یکی از افراد مهمی که به او وابسته است بماند.
  • همیشه می ترسد یا نمی خواهد در جاي دیگري جز خانه ي خودش بخوابد. یا اصلاً دوست ندارد بدون حضور یکی از افراد مهمی که به او وابستگی دارد بخوابد. همیشه کابوس هایی درباره ي جدایی از کسانی که به آن ها وابستگی دارد می بیند.
  • هنگامی که از خانه یا افراد مهمی که به آن ها وابستگی دارند جدا می شود یا احساس میکند که به زودي جدا خواهد شد، نشانه هاي فیزیولوژیکی تجربه می کنند. مانند سر درد، معده درد، تهوع یا استفراغ.

تشخیص اختلال اضطراب جدایی

براي تشخیص این اختلال در بزرگسالان، استمرار و تداوم علائم و نشانه هاي اختلال براي مدت زمانی حدود شش ماه می باشد. از سوي دیگر شدت این علائم باید به اندازه ایی باشد که علاوه بر ایجاد ترس و نگرانی شدید موجب اختلال در ابعاد زندگی خانوادگی، شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد گردد.

درمان اختلال اضطراب جدایی

  • اولین راهکار درمانی براي درمان اختلال اضطراب جدایی روان درمانی است.

این درمان به فرد کمک می کند تا افکار و رفتار هایی که موجب تشدید علائم اضطراب جدایی می شوند را شناسایی کند. والدین همچنین م یتوانند از تکنیک هاي فرزند پروري اصولی و کارشناسی شده براي کاهش اضطراب جدایی فرزند خود استفاده کنند.

داروهاي ضد اضطراب

اگر فرد دچار علائم حاد اضطراب جدایی باشد، پزشک ممکن است به طور موقت براي او داروهاي ضد اضطراب تجویز کند. با این حال، این دار وها را نمی توان براي مدت زمان طولانی استفاده کرد و برخی از آ نها ممکن است اعتیاد آور باشند فرد باید از درمانی استفاده کند تا بتواند شیوه هاي تفکر خود را تغییر داده و در نتیجه میزان بروز اضطراب جدایی را کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: کنترل اضطراب بدون دارو

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگبرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید