از روی زبان خود بیماری خود را تشخیص دهید

0
10,508
346993.jpeg alt_text
346993.jpeg caption

زبان عضوی است که از ماهیچه های مخطط تشکیل شده است، و به کمک پرزهایی که روی آن قرار دارد، می توانیم مزه های مختلف را بچشیم. هر قسمت از زبان مسئول یک ارگان خاص است، برای مثال: نوک زبان مرتبط با قلب است و طرفین کنار نوک مربوط به ریه ها.

بنابراین هر گونه تغییر در شکل و رنگ زبان می تواند بیانگر وجود مشکل در آن ارگان باشد. همچنین بزرگی یا کوچکی زبان نیز می تواند نشان دهنده مشکلات مختلف باشد؛ برای مثال نازک بودن زبان نشان دهنده کم آبی بدن، بزرگ شدن زبان بیانگر وجود عفونت یا مشکلات تیروئیدی، و ضخیم بودن زبان به دلیل کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود. علاوه بر این، از روی خط عمودی زبان نیز می توان به وجود برخی مشکلات بدن پی برد، برای مثال، وجود خمیدگی رو به پایین در وسط خط عمودی زبان، نشان دهنده وجود مشکل در ستون فقرات، و خمیدگی خط عمودی زبان در نوک آن بیانگر وجود مشکلات در ناحیه گردن است.

به طور کلی، توجه به وضعیت ظاهری زبان یکی از روش های رایجی است که در گذشته برای تشخیص بیماری های مختلف به کار برده می شده است. در حالت طبیعی زبان عضلانی و صورتی رنگ است و دندان ها آسیبی به آن نمی رسانند، و سطح آن همیشه با لایه ی نازکی از مواد بزاقی پوشیده شده است؛ بنابراین هر گونه تغییر در رنگ، شکل و غلظت بزاق دهان بیانگر وجود بیماری و مشکل در بدن است. در ادامه این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا به معرفی برخی از بیماری ها که از روی زبان قابل تشخیص هستند پرداخته شده است:

برفک دهان

این بیماری که ناشی از عفونت مخمری است به صورت تکه های سفید روی زبان و داخل دهان دیده می شود. برفک دهان اغلب در نوزادان و افراد سالخورده و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، یا افراد مبتلا به آسم و افراد دیابتی رخ می دهد، البته برخی افراد هم بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار این مشکل می شوند.

لوکوپلاکیا

لکوپلاکیا بیماری است که باعث بروز تکه های سفید روی زبان و داخل دهان می شود. این وضعیت به دلیل رشد زیاد سلول های دهان ایجاد شده و در افرادی که از تنباکو استفاده می کنند، بروز پیدا می کند.

گلسنگ پلانوس دهانی

در این بیماری که علت آن مشخص نیست، شبکه ای از خطوط سفید روی زبان ایجاد می شود و معمولاً بدون نیاز به درمان، رفع می شود.

کمبود ویتامین

قرمز بودن زبان می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B12 و فولیک اسید باشد.

تشخیص بیماری از روی زبان

زبان جغرافیایی

در این بیماری نقاط قرمز با حاشیه سفید در اطراف آن روی زبان ظاهر می شوند، که ممکن است با گذشت زمان موقعیت آن ها تغییر کند.

تب سرخ

در این بیماری که نوعی عفونت است، زبان قرمز می شود و دانه هایی روی آن دیده می شود (شبیه توت فرنگی). برای درمان این بیماری باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

زخم و تاول دهان

استرس می تواند سبب بروز تاول، آفت و تبخال شود.

بیماری زبان زرد

در این بیماری، به دلیل عفونت قارچی، لایه ضخیم و زردرنگی روی زبان ایجاد می شود.

سرطان دهان

ظاهر شدن زخم روی زبان که بعد از دو هفته از بین نرفت، ممکن است نشان دهنده سرطان دهان باشد.

مشکلات روده ای

اگر سطح زبان به حالت تکه تکه شده بود می تواند نشان دهنده مشکلات روده ای باشد. برای مثال اگر عقب زبان ظاهری تکه تکه پیدا کند می تواند نشان دهنده وجود انگل و یا افزایش باکتری های روده ای باشد.

کم کاری تیروئید

زبان موج دار و دندانه ای در بزرگسالان می تواند نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد.

پسوریازیس

زبان افراد مبتلا به پسوریازیس به صورت ترک خورده است.

بیماری زبان مودار

وجود پوشش خزه مانند به رنگ قهوه ای، مشکی و یا سفید نشان دهنده بیماری زبان مودار است. این عارضه به دلیل گیر افتادن باکتری ها و غذاها در رشته های پروتئینی روی زبان ایجاد شده و باعث ایجاد برآمدگی روی زبان می شود و معمولاً در اشخاص آلوده به ویروس HIV دیده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید