اندازه طبیعی بیضه ها در مردان و کودکان چقدر است؟

0
39,050
192594.jpeg alt_text
192594.jpeg caption

بیضه ها بخشی از اندام تولید مثلی مردان هستند. شکل طبیعی بیضه ها تقریبا به اندازه گوی و شبیه تخم بوده و در کیسه بیضه قرار دارند. اما وقتی صحبت از سایز بیضه ها می شود، بیضه های بزرگ بهتر هستند یا کوچک؟ آیا تفاوتی ما بین این دو وجود دارد؟ در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با اندازه طبیعی بیضه ها در مردان و کودکان بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

اندازه طبیعی بیضه ها چقدر باید باشد؟

بیضه ها به دو دلیل عمده بخشی حیاتی در آناتومی مردان به حساب می آیند. بیضه ها تولید کننده مایع منی هستند، که برای بارداری ضروری است. از طرفی باید هورمون اصلی مردانه یعنی تستوسترون تولید کنند که مسئول بسیاری از ویژگی های مردانه است. بسیاری از مردان اندازه بزرگ بیضه را نشانه مردانگی و قدرت جسمانی بالا می دانند. در حقیقت، بسیاری از مردان اظهار می کنند که وقتی اندازه بیضه آنها از حد متوسط فراتر رود، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود پیدا می کنند. به همین دلیل، برخی از مردان برای داشتن بیضه های بزرگتر تلاش می کنند.

هنگام بررسی عملکرد، اندازه طبیعی بیضه ها به اندازه داشتن وریدهای سالم ارزش چندانی ندارد. اگر بیضه ها کوچکتر از حد متوسط باشند اما به اندازه کافی منی سالم تولید کرده و منی از طریق یک سیستم مجرای سالم به آلت تناسلی منتقل شود، بنابراین مشکلی از لحاظ بارداری وجود ندارد. اندازه بیضه ها زمانی مهم می شود که غدد جنسی رشد نکرده و یا دچار انقباض پاتولوژیک شوند.

یکی دیگر از جنبه های مهم اندازه طبیعی بیضه به لحاظ زیبایی شناسی آن است. بعضی از مردان بیضه های کوچکتر از حد متوسط دارند و از ظاهر بیضه خود خیلی راضی نیستند. برخی دیگر هم آلت تناسلی بزرگتری داشته، که این خود باعث می شود اندازه بیضه های آنها کوچکتر از حالت نرمال به نظر برسد.

اندازه طبیعی بیضه سالم

بیضه ها بیضی شکل هستند و وزن آنها معمولاً حدود 20 گرم است. طول متوسط بیضه شامل 3.6 تا 5.5 سانتی متر طول و 2.1 تا 3.5 سانتی متر عرض است. به خاطر داشته باشید که یک بیضه به طور معمول کمی بزرگتر از دیگری است. با افزایش سن بیضه ها از نظر اندازه تغییر می کنند. در حالی که اندازه طبیعی بیضه نوزاد بسیار کوچک هستند، بیضه ها به طور معمول در دوران بلوغ به سرعت رشد می کنند و در بزرگسالی شکل و اندازه نهایی خود را می گیرند.

یک نمودار مرجع برای اندازه گیری اندازه بیضه مردان تنظیم شده است که مراحل رشد بدن را از نوزادی تا بزرگسالی دنبال می کند. این نمودار متوسط اندازه طبیعی بیضه ها را در مراحل مختلف زندگی ارائه داده و حجم آنها را به میلی لیتر اندازه گیری می کند.

مراحل شکل گیری و اندازه طبیعی بیضه

دوران کودکی – 1 تا 3 میلی لیتر

بلوغ زودرس – 4 تا 6 میلی لیتر

بلوغ میانی – 8 تا 10 میلی لیتر

بلوغ آخر – 14 تا 16 میلی لیتر

بزرگسالی – 18 تا 25 میلی لیتر

رشد بیضه از چه زمانی شروع و رشد آن متوقف می شود؟

در بدو تولد، بیضه ها در حدود 1 سانتی متر مکعب اندازه گیری می شوند و تا حدود 8 سالگی در این اندازه باقی می مانند. از این مرحله تا زمان بلوغ، رشد مداوم وجود داشته تا زمانیکه به اندازه بزرگسالی برسد. بلوغ همچنین برهه ای از زمان است که مو در بیضه و اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می شود.

آیا هم اندازه نبودن بیضه ها طبیعی است؟

به طور طبیعی، بین بیضه های شما اختلاف اندازه وجود دارد. یکی از آنها، معمولاً بیضه سمت راست، همیشه کوچکتر از بیضه سمت چپ بوده و یکی از آنها معمولاً همیشه پایین تر از دیگری آویزان است. با این وجود اگر احساس سنگینی در بیضه ها همراه با توده در آنها لمس شود بایستی توسط یک پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

آیا می توان بیضه ها را کوچک کرد؟

افزایش سن باعث کاهش سطح تستوسترون می شود و این می تواند باعث کاهش اندازه بیضه شما شده، که به عنوان آتروفی بیضه شناخته می شود. این تغییر معمولاً به تدریج اتفاق می افتد و اکثر مردان حتی متوجه آن نخواهند شد. کوچک شدن بیضه های شما هیچ خطری برای سلامتی تان نخواهد داشت.

کاهش تستوسترون می تواند باعث کاهش میل جنسی و توده عضلانی شود، اما باز هم این یک دوره طبیعی از فرآیند پیری است. برخی از مشکلات سلامتی می تواند باعث آتروفی بیضه شود، که شامل موارد زیر است:

• بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک و سیفلیس

• اوریون، سل و عفونت های ویروسی خاص بیضه ها

ضربه به بیضه ها

عوامل بی خطر دیگری نیز می توانند باعث تغییرات موقتی در کیسه بیضه و خود بیضه شوند. به ویژه دمای سرد می تواند باعث جمع شدن آن شود، با این وجود تاثیری در اندازه طبیعی بیضه ها ندارد. هنگامی که در معرض آب سرد یا درجه حرارت پایین قرار می گیرید، بیضه ها ممکن است به طور موقت و از طریق مکانیزمی به نام جمع شدن کرماستریک به بدن نزدیک شوند. از آنجایی که بیضه ها سعی می کنند دمای خاصی را که برای تولید اسپرم ایده آل است حفظ کنند، این اتفاق می افتد. این دما نسبت به دمای متوسط بدن کمی سردتر است، به همین دلیل بیضه ها به دور از بدن آویزان می شوند. اما هنگامی که در معرض آب سرد یا دمای سرد قرار می گیرند، عضله کرماستار شروع به فعالیت کرده و بیضه ها را برای گرم شدن به داخل بدن می کشد.(1)

چگونه قطر بیضه را اندازه بگیریم؟

اندازه گیری قطر بیضه را می توان با یک نوار اندازه گیری انجام داد. با اندازه گیری طول، عرض و دور بیضه می توانید حجم بیضه را به عنوان مرجع اندازه مناسب و شکل بیضه سالم تعیین کنید. اگر درباره اندازه طبیعی بیضه خود کنجکاو هستید، می توانید به سادگی به متخصص اورولوژی مراجعه کرده و اندازه گیری را در مطب انجام دهید. (2)

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید