اندازه گیری کتون در ادرار

0
21,775
683269.jpeg alt_text
683269.jpeg caption

کتون ها موادی هستند که از تجزیه چربی ها در بدن به وجود می آیند. زمانی که قند یا گلوکز مورد نیاز سلول ها که به عنوان انرژی به کار می رود به اندازه کافی وجود نداشته باشد، بدن به ناچار از چربی ها برای تامین انرژی خود استفاده می کند. مسئله کتون در ادرار شرایطی است که بیشتر متوجه بیماران دیابتی می گردد. این بیماران بیشتر تحت تاثیر چنین حالتی قرار می گیرند به خصوص زمانی که انسولین بسیار اندکی وجود داشته و یا اصلا موجود نباشد. البته شرایط دیگی نیز می تواند به وجود کتون در ادرار دامن بزند از جمله عفونت های گوارشی و بیماری هایی مانند ذات الریه و آنفولانزای شدید.

کتواسیدوز دیابتی چیست؟

کتون ها به خودی خود موادی سمی می باشند و از طریق ادرار دفع می گردند. کتواسیدوز دیابتی معمولا در مبتلایان به دیابت نوع یک ایجاد می شود و شایط بسیار خطرناکی را ایجاد می کند. این شرایط نیازمند درمان های فوری و یا حتی بستری شدن در بیمارستان می باشد.

علائم کتواسیدوز

بهتر است مبتلایان به دیابت، کیت های اندازه گیری کتون در ادرار را تهیه نموده و در صورت لزوم آن را اندازه بگیرند. در این صورت قادر خواهند بود با بروز برخی علائم به سرعت درمان های لازمه را دریافت نمایند. برخی از علائمی که ممکن است حاکی از وجود کتون در ادرار باشد عبارتند از:

  • احساس ناراحتی در شکم از جمله درد و استفراغ
  • افزایش تعداد دفعات ادرار
  • احساس عطش فراوان
  • کاهش وزن
  • استشمام بوی استون از دهان
  • احساس گیجی و در موارد شدید از دست دادن هوشیاری

در صورتی که هر یک از این موارد تجربه شود بهتر است در ابتدا تست قند خون انجام شود. قند خون بالای حدود 240 میلی گرم و وجود کتون در ادرار نیازمند اقدامات درمانی اورژانسی می باشند. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در دوران بارداری نیز ممکن است علائمی مانند تهوع و استفراغ زیاد وجود داشته باشد و پزشکان متخصص زنان و زایمان برای بررسی علت بروز این علائم، آزمایش اندازه گیری کتون در ادرار درخواست خواهند کرد.

نحوه اندازه گیری کتون در ادرار

برای اندازه گیری کتون می توان از دو روش استفاده کرد. اندازه گیری خونی که در برخی از دستگاه های گلوکومتر یا تست قند خون وجود دارد. اندازه گیری ادرار که نیازمند کیت های مجزا می باشد. در این حالت نیاز به نمونه ادرار می باشد. کیت های نواری در داخل ظرف ادرار وارد شده و بعد گذشت مدت زمان مورد نظر، تغییر رنگ نوار از روی جعبه مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان کتون در ادرار و میزان قند خون

درمان این چنین شرایطی بستگی به اندازه کتون در ادرار و میزان قند خون خواهد داشت. اگر قند خون بیمار بالای 240 میلی گرم بوده ولی مقادیر کتون های خون یا ادرار اندک و یا بدون آن باشد بهتر است در ابتدا قند خون با تزریق انسولین های سریع الاثر به حد مطلوب رسیده و مقدار زیادی آب برای دفع آن ها نوشیده شود. اما اگر علاوه بر قند خون بالا، مقادیر کتونی نیز بالا باشد، بهتر است ضمن انجام مراحل فوق، برای انجام اقدامات درمانی پیشرفته تر در صورت نیاز به اورژانس مراجعه شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید