خصوصیات بیش فعالی جنسی مردان یا اعتیاد جنسی

0
10,710
بیش فعالی جنسی

میل جنسی مداوم و رفتار جنسی شدید غیر قابل کنترل، دو مورد از شایع ترین علائم اختلال رفتار اجباری جنسی (CSBD) هستند. با این حال ممکن است شما این علائم را با عنوان اعتیاد جنسی یا هایپرسکشوال نیز شنیده باشید. با این حال بیش فعالی جنسی یک شرایط قابل درمان است و صحبت با یک مشاور می تواند روش هایی را برای بهبود کیفیت زندگی ارائه نماید.

پیشنهاد مطالعه: رابطه‌ی جنسی کینکی

بیش فعالی جنسی چیست؟

تشخیص اعتیاد جنسی که با عنوان هایپرسکشوال نیز شناخته می شود می تواند چالش برانگیز باشد. دلیل این اتفاق این است که عدم سازگاری در تناسب برخی از علائم آن، در یک وضعیت سلامت روانی به چشم می خورد.

خصوصیات بیش فعالی جنسی مردان

یکی از سوالاتی که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد این است که آیا علائم بیش فعالی جنسی مردان با زنان یکی است؟ باید بگوییم همه افراد مبتلا به هایپرسکشوال علائم مشابه یا با شدت یکسان را تجربه نخواهند کرد. با این حال، هیچ گزارشی مبنی بر متفاوت بودن علائم اعتیاد جنسی زنان از خصوصیات بیش فعالی جنسی مردان وجود ندارد.
آنچه که برخی از تحقیقات نشان می دهند این است که علائم و خصوصیات بیش فعالی جنسی در مردان شایعتر است.

علائم بیش فعالی جنسی

زمانی که به لیست علائم اعتیاد جنسی نگاه می کنید، طبیعی است که برخی از رفتارها را بیشتر در خود مشاهده کرده باشید.
در حقیقت، حتی افرادی که مبتلا به این شرایط نیستند، ممکن است خود را با چند خصوصیتی که در اینجا ذکر شده تطبیق دهند.

تفاوت اصلی در مدت زمان، فراوانی و شدت این علائم و میزان تداخل آنها در روابط و عملکرد روزانه شما است.
کسی که با اعتیاد جنسی زندگی می کند ممکن است به تعویق انداختن و کنترل هیجانات و میل جنسی برای او بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن باشد. این انگیزه ها منجر به فعالیت های جنسی مکرر می شود که بیشتر با نارضایتی جنسی همراه هستند.

این تمرکز بر رفتارهای جنسی ممکن است شما را در مواجهه با درگیری هایی در محل کار، روابط عاطفی و درونی تان قرار دهد.
همچنین ممکن است از این که نمی توانید جلوی برخی از این رفتارهای جنسی را بگیرید در خود احساس گناه و شرم کنید.

به عبارت دیگر، بیش فعالی جنسی یک خواسته مداوم و شدید برای انجام رفتارها و تخیلات جنسی است، علیرغم پیامدهای منفی که ممکن است برای شما ایجاد کند یا رضایت کمی را به شما ارائه دهد.

در نهایت می توان گفت شایع ترین علائم بیش فعالی جنسی عبارتند از:

  • تمرکز بیشتر بر فعالیت های جنسی بطوری که، فرد را مجبور به رها کردن سایر جنبه های زندگی خود از جمله مراقبت شخصی کند.
  • تمایل به داشتن رابطه جنسی و تخیلات مکرر که اغلب نمی توان آنها را به خودی خود متوقف یا کنترل کرد.
  • تجربه رضایت بخش اندک یا داشتن نارضایتی از انجام برخی از این فعالیتهای جنسی.
  • تجربه ناراحتی و درگیری های قابل توجه در زندگی که به دلیل تمایلات و رفتارهای جنسی اتفاق افتد.

دقت کنید این علائم باید شش ماه یا بیشتر وجود داشته باشند تا تشخیص اعتیاد جنسی برای آنها در نظر گرفته شود.

نگاهی دقیق تر به خصوصیات بیش فعالی جنسی مردان شامل موارد زیر خواهد بود:

1) از دست دادن کنترل

این حالت یک نشانه کلیدی برای اعتیاد جنسی در نظر گرفته می شود. افرادی که معتاد به رابطه جنسی هستند، اعتراف می کنند که به سختی می توانند انگیزه ها و رفتارهای جنسی خود را کنترل کنند.

به عبارت دیگر، هنگامی که با یک مرد بیش فعال جنسی زندگی می کنید، ممکن است بخواهید برخی رفتارهای جنسی او را متوقف کرده یا مانع از انجام این کار او شوید، اما خود را در انجام این کار ناتوان می بینید.

این ویژگی برای افرادی که دارای میل جنسی بالایی هستند اما اعتیاد جنسی ندارند، متفاوت خواهد بود. آنها می توانند از هرگونه هیجانات یا رفتار جنسی اجتناب کرده یا آن را به تعویق انداخته، کنترل یا متوقف کنند.

به عنوان مثال، اگر مبتلا به اعتیاد جنسی باشید، ممکن است تمایل زیادی به تماشای پورنوگرافی از خود نشان دهید. حتی اگر این کار به معنای از دست دادن یک روز کاری یا رفتن به مدرسه یا ایجاد مزاحمت برای شخص دیگری باشد، به راحتی تسلیم این خواسته خواهید شد.

در همین شرایط، کسی که هایپرسکشوال نباشد هم ممکن است چنین میلی را داشته باشد. اما آنها می توانند آن را به بعد از کار یا یک روز دیگر موکول کنند.

2) مشغله شدید با رابطه جنسی

وقتی با شرایط اعتیاد جنسی زندگی می کنید، ممکن است دائماً مشغول افکار و تخیلات جنسی باشید. حتی اگر سعی کنید روی چیز دیگری تمرکز کنید، این افکار معمولاً غالب خواهند بود.

رابطه جنسی ممکن است به بخش اصلی زندگی شما تبدیل شود. ممکن است برنامه ریزی همه چیزی را در حول فعالیت های جنسی شروع کنید.

شما همچنین می توانید جنبه های مهم زندگی تان را برای انجام فعالیت های جنسی خود و یا پیروی از انگیزه های جنسی تان بدون توجه رها کنید. این وضعیت می تواند شغل یا تحصیلات، و یا حتی بهداشت شخصی و سلامت شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

3) رفتار جنسی تکانشی یا اجباری

اگر هایپرسکشوال باشید، ممکن است رفتارهای تکانشی و اجباری از خود نشان دهید. این اصطلاحات به انگیزه و میل رفتارهای جنسی در شما اشاره می کند.

ممکن است برای لذت بردن به فعالیتهای جنسی بپردازید، که این رفتار تکانشی تلقی می شود. یا می توانید به طور مکرر فعالیت های جنسی را برای فرار از احساسات خاص انجام دهید، که این حالت، اجباری تلقی می شود.

گاهی اوقات، رفتار جنسی تکانشی حرف اول را می زند. به عنوان مثال، شما ممکن است رابطه جنسی را تنها برای تفریح و لذت داشته باشید. در ادامه ممکن است شروع به رفتارهای اجباری کنید. به عنوان مثال، رابطه جنسی را به دلیل احساس ناراحتی یا کاهش علائم اضطراب خود انجام دهید.

دور از انتظار نیست که افراد مبتلا به اعتیاد جنسی به رفتارهای جنسی خود ادامه دهند حتی اگر از آن لذت نبرند. رفتار جنسی تکانشی و اجباری ممکن است در زمان های مختلف یا همزمان رخ دهد.

4) رفتار جنسی با عواقب منفی

یکی دیگر از خصوصیات بیش فعالی جنسی مردان ، وجود رفتارهای مداوم است که به روابط آنها آسیب می رساند یا امنیت افراد را به خطر می اندازد. در چنین شرایطی افراد ممکن است برای داشتن رفتار جنسی، از سایر زمینه های زندگی خود مانند تعهدات خانوادگی یا شغلی غافل شوند.

بر اساس برخی تحقیقات انجام شده، افراد اغلب پس از انجام رفتارهای اجباری جنسی احساس پشیمانی یا گناه می کنند. چرا که در این صورت، آنها خود را ناتوان از اجتناب یا توقف چنین رفتارهایی می بینند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که با رفتارهای اجباری جنسی زندگی می کنید، درخواست کمک حرفه ای کمک کننده بوده و در موارد زیر اهمیت ویژه ای پیدا می کند:

  • ریسک بالای رابطه جنسی
  • صدمه زدن به خود یا دیگران در حین فعالیت جنسی
  • نادیده گرفتن جنبه های مهم زندگی شما
  • فکر کردن در مورد آسیب زدن به خود یا دیگران

منبع

چنانچه دچار تفکرات جنسی بالایی هستید، به راحتی می توانید با مشورت گرفتن از روانشناسان طبینجا، خود را از شر آنها خلاص کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید