بیماری آسم در فصل بهار و روش های بهبود آن

0
1,428
726926.jpeg alt_text
726926.jpeg caption

آسم بیماری مزمن سیستم تنفسی و مجاری تنفس هست. در این بیماری مجاری تنفسی به دنبال استشمام آلرژن های محیط و یا عوامل درونی بدن، دچار اسپاسم میشود. در نتیجه این اسپاسم هوای بازدم توانایی خروج از مجاری منقبض شده تنفسی را نداشته ودر داخل ریه ها تجمع پیدا کرده و سبب پرهوایی ریه ها می شود. در نتیجه این وقایع ظرفیت ریه ها برای ورود هوای اکسیژن دار هوای دمی هم کاهش پیدا کرده و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن کمتر از حالت عادی انجام شده و میتواند فرد را دچار هیپوکسی کند. افراد مبتلا به آسم در فواصل بین حملات تنفسی کاملا بدون علامت هستند و میتوانند عکس ریه و تست  تنفسی نرمال داشته باشند.

حمله آسم و عود علائم

در موارد حمله آسم و عود علائم، فرد دچار تنگی نفس،تنفس تند،افت اکسیژن، خس خس سینه و..میشوند و فرد علاوه بر دریافت اکسیژن ،برای رفع اسپاسم مجاری لازم هست که از اسپری های گشاد کننده مجاری تنفسی استفاده کند.

شیوع آسم در جوامع مختلف

شیوع آسم در جوامع مختلف حدود ۵ تا ۱۶ درصد جمعیت بوده که مطالعات اپیدمیولوژی نشان داده است که شیوع‌ آسم در کشورهای پیشرفته و صنعتی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه بیشتر هست. آسم در هرسنی از سنین کودکیتا بزرگسالی میتواند وجود داشته باشد و در هر دو جنس مرد و زن میتواند بروز پیدا کند، اما به طور کلی در مردان شیوع ببشتری دارد.  عوامل محیطی نقش عمده ای دربروز آسم دارند.

مطالعات بالینی نشان داده است که مصرف زیاد شیر گاو تا قبل از پنج سالگی و کمبود ویتامین دی دو فاکتور مهم تغذیه ای در بروز آسم هستند. افراد مبتلا به آسم سابقه ابتلا فرد مبتلابه آسم در خانواده خود دارند که بیانگر نقش ژنتیک در ایجاد این بیماری هستند. دود سیگار یکی از ریسک فاکتورهای ماژور(بزرگ و اساسی)بروز حمله تنفسی در افراد مبتلا به آسم می باشد. میوه ها و سبزیجات رنگی، مواد نگهدارنده نوشابه ها و آبمیوه حاوی طعم دهنده های مصنوعی،کاکائو و شکلات های حاوی اسانس و…سبب بروز حمله آسم میشوند.

گرده گل ها و گیاهان یکی دیگر از مواردی هست که سبب تشدید علائم افراد مبتلا به آسم میشود. گرده گیاهان همراه با هوای دم وارد مجاری تنفسی شده و آلرژن های موجود در آن به سطح ماستوسیت های بافتی متصل شده و سبب آزاد سازی هیستامین می شود.هیستامین موجب بروز سرفه و ایجاد علائم میشود. به منظور کاهش این علائم ناچار به افزایش تعداد دفعات مصرف اسپری های تنفسی خود هستند.

تعداد دفعات استفاده از این اسپری ها یکی از فاکتورهای مهم در پیش آگهی بیماری این افراد بوده و نشانه کنترل نبودن بیماری در این افراد می باشد. افراد مبتلا به آسم، بیشتر از جمعیت عادی به آلرژی فصلی مبتلا می شوند.در فصل بهار این افراد دچار آبریزش بینی ،خارش چشم هاو..شده و گاهی اوقات شدت این علائم در حدی هست که آنهارا نیازمند مراجعه به پزشک می کند. شستشوی بینی و ته گلو،مصرف منظم داروها نه تنها از بروز حمله آسم در این افراد جلوگیری میکند بلکه سب کاهش علائم آلرژی نیز می شود.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آتلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید