بیماری معده عصبی چیست؟

0
5,872
700088.jpeg alt_text
700088.jpeg caption

بیماری معده عصبی با دردهای نا به هنگام و شدید بعد از تنش های روانی یکی از آن دسته دردهایی است که اغلب افراد ممکن است آن را در طول زندگی خود تجربه کرده باشند. معده درد عصبی ارتباط مستقیمی با کیفیت و سلامت وضعیت عاطفی و روانی افراد دارد.  

معده درد عصبی چیست ؟

علاوه بر سیستم عصبی مرکزی که تمام اعمال و عملکرد های اندامی را تحت کنترل دارد، سیستم گوارش نیز به تنهایی دارای یک سیتم عصبی منحصر به فرد برای خود می باشد. پایانه های عصبی آن قادر به دریافت و پاسخ به هورمون های استرسی ترشح شده از مغز می باشد. یکی از فعالیت های این هورمون های استرسی تنظیم کردن میزان خون ورودی به ارگان های حیاتی در شرایط استرس است. مسلما در شرایط استرس زا قلب، مغز و ریه ها نیاز به خون بیشتری دارند، بنابراین باید از معده به سمت آن ها حرکت نماید.  شرایط استرس آور می توانند عملکرد این هورمون ها را تحت تاثیر قرار دهند. به میزانی که افراد مدت زمان زیادی تحت این شرایط قرار گیرند احتمال بروز بیماری معده عصبی تشدید می گردد. شرایطی هم چون یک آزمون، مشکلات مالی و خانوادگی مانند طلاق، ورشکستگی. البته ناگفته نماند که بیماری های مزمنی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا IBS ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند ولی با مدت زمان طولانی تر.   

علائم معده عصبی 

معده درد عصبی شامل برخی از علائم و نشانه های واضح می باشد که در برخی از موارد ترکیبی از سندرم روده تحریک پذیر، کرون، کولیت اولسراتیو و گاستریت است. این علائم شامل:

درد شکم

انقباض معده

تیر کشیدن معده

حالت تهوع

نفخ

احساس پری در معده

درمان بیماری معده عصبی

بیماران مبتلا به بیماری معده عصبی با کنترل شرایط روحی و روانی خود می توانند به راحتی علائم این بیماری را کنترل نمایند. 

بهتر است افراد در طی این مدت از مصرف مواد غذایی تحریک کننده معده و کافئین دار مانند چای، قهوه، نوشابه و نوشیدنی های الکلی به شدت اجتناب کنند. 

برای کاهش حملات و شدت بیماری معده عصبی می توان از دمنوش و یا چای موادی مانند زنجبیل و نعناع استفاده نمود.

البته برخی از مواد غذایی مانند موز، سیب، برنج و جو دارای حالت آرام بخش و تسکین دهنده می باشند. 

ورزش های سبک می توانند افراد را از هیجانات روحی دور نمایند.

استفاده از آرامش طبیعت و باغبانی کردن می تواند به منظور از بین بردن استرس و تنش های روحی به کار رود.

دارو های کاهنده اضطراب و استرس می تواند به برطرف نمودن این شرایط کمک نمایند. افراد می توانند روزانه به مدت 10 الی 15 دقیقه با کمک مدیتیشن به حالت تمرکز و آرامش روانی دست پیدا کنند.

 در صورتی که درمان های خانگی معده درد عصبی قادر به درمان این شرایط نباشند بهتر است فرد تحت درمان های روانپزشکی قرار بگیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید