بیماری های شایع کودکان در فصل تابستان

0
4,818
335110.jpeg alt_text
335110.jpeg caption

فصل تابستان فرا رسیده و زیبایی های خیره کننده این فصل ،طبیعت بی نظیر، میوه های خوشرنگ و لذیذ، برای مردم بسیار هیجان انگیز و خیره کننده است.

در فصل تابستان ، با گرم شدن هوا و شروع تعطیلات تابستانی بعد از تعطیلی مدارس سفرهای بین شهری و دید و بازدیدهای خانوادگی آغاز می شود و در طی این سفرهای بین شهری در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی کودک دچار بیماری های عفونی میگردد.

اسهال و استفراغ:

یکی از شایعترین بیماری ها در فصل تابستان اسهال و استفراغ یا به اصطلاح پزشکی گاستروانتریت می باشد.  علل متعددی باعث بروز اسهال و استفراع در کودکان و بخصوص شیرخواران می گردد. یکی از شایعترین علل اسهال و استفراغ در سفر مسمومیت های غذایی می باشد. استفاده از غذاهای بین راهی، آلودگی این غذاها، شستن نادرست و غیر صحیح دست ها، نگه داری غذا بیرون از یخچال از جمله علل مستعد کننده به گاستروانتریت می باشند.  در فصل تابستان مصرف میوه های درختی بصورت نشسته توسط والدین و کودکان زیاد می شود که میتواند الوده باشد و خود عامل بسیار مهمی برای بروز دل پیچه و اسهال و استفراغ در کودک گردد.  شنا کردن در اب های راکد و غیر بهداشتی در طی سفر در فصل تابستان نیز علت دیگری برای بروز اسهال و استفراغ، عفونت پوستی، عفونت انگلی و … می باشد.  در طی سفر استفاده از توالت های بین راهی و شستن نادرست دست ها خود عاملی برای انتقال انواع ویروس ها و ابتلا به اسهال و استفراغ می باشد.  همچنین اگر مادر دست های خود را قبل از شیردهی به درستی ضدعفونی نکند میتواند عاملی برای انتقال عفونت به شیرخوار هنگام شیردهی باشد.  بهترین راه برای پیشگیری شست و شوی مکرر دست ها ، خوردن میوه های شسته شده و و رعایت نکات بهداشتی است.

عفونت ادراری :

یکی دیگر از بیماری های شایع عفونت ادراری است که در فصل تابستان بعلت سفر رفتن ، استفاده از توالت های عمومی، شستن غلط شیرخوار از عقب به جلو و شستن شیرخوار در دست شویی های غیربهداشتی و عمومی افزایش پیدا می کند.

بسیاری از کودکان به علت ترس یا  کثیف بودن توالت های عمومی از رفتن به دست شویی طی سفر خودداری میکنند که خود میتواند عاملی برای بروز یبوست و عفونت ادراری در کودکان باشد.

عفونت گوش:

یکی دیگر از بیماری های شایع در بین کودکان عفونت گوش است که معمولا عارضه ی یک سرماخوردگی ویروسی می باشد و بصورت بیقراری و دردگوش بروز پیدا میکند. معمولا میزان بروز عفونت گوش در شیرمادرخواران بعلت وجود انتی بادی در شیر مادری کمتر است.

عفونت ویروسی تنفسی یا سرماخوردگی

در فصل تابستان با شروع سفرها ، ارتباط نزدیک افراد و عدم شست و شوی کافی احتمال انتقال ویروس ها از جمله کرونا به بچه ها بیشتر می شود که میتواند با تب، ابریزش بینی و عطسه بروز پیدا کند.

آبله مرغان

بروز این بیماری در فصل تابستان بیشتر است. این بیماری در نتیجه یک ویروس ایجاد میشود و با تب ، خارش و بثورات پوستی بدن یا جوش صورت نوزاد تظاهر پیدا می کند که معمولا در عرض یک هفته و خودبخود بهبود پیدا میکند. مهمترین نکته اجتناب از کندن ضایعات است تا وقتی که کل ضایعات دلمه ببندند یا به اصطلاح پزشکی کراسته شوند.

زردی

در فصل تابستان به علت گرمی هوا و کم اب شدن بدن نوزاد احتمال بروز زردی بیشتر میشود.

تب

تب نیز یکی از علایم شایع در کودکان می باشد که میتواند نشاندهنده عفونت های ویروسی، تنفسی یا گوارشی باشد. مهمترین نکته در زمان تب، کم کردن لباس های کودک بویژه در هوای گرم و مایع درمانی کودک است. ممکن است علت افزایش دمای بدن شیرخوار گرمی هوا، کاهش اب بدن یا زیاد بودن لباس های کودک باشد.  اگر باز هم شیرخوار تب دار بود باید معاینه کامل و در صورت نیاز درخواست ازمایش انجام شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید