بیماری وبا در کودکان

0
14,132
606385.jpeg alt_text
606385.jpeg caption

وبا یک بیماری اسهالی می باشد که سریعا موجب از دست دادن اب بدن می شود و در صورت عدم درمان به موقع باعث مرگ می شود. وبا به عنوان یکی از بیماری های بسیار مستعد طغیان است که اساسا کمتر از میزان واقعی تخمین زده می شود.

علت وبا

بیماری توسط ویبریو کلرا ، یک باسیل گرم منفی ویرگول شکل ایجاد می شود. از بیشتر از 200 سروگروپ فقط سروگروپ O1 و O139 با اپیدمی همراه بوده است.

راه های انتقال وبا

مصرف اب الوده و خوردن صدف خام راه های اصلی انتقال بیماری هستند که مورد اخری اکثرا در کشورهای توسعه یافته دیده می شود. در نواحی که وبا بصورت اندمیک است میزان بروز در کودکان کمتر از 2 سال در بالاترین حد است اما در مناطق اپیدمیک تمام گروههای سنی در معرض ابتلای به بیماری هستند.

گروه های پرخطر وبا

 افراد دارای گروه خونی O ، کاهش اسیدیته معده، سوتغذیه ، وضعیت ایمنی مختل شده، فقدان ایمنی موضعی روده در افزایش ریسک ابتلا به بیماری شدید هستند. افراد در تماس های خانگی با بیماران الوده در ریسک بالای ابتلا بیماری هستند چون مدفوع بیماران الوده حاوی غلظت بالای ویبریوکلرا می باشند.

علایم بالینی وبا

اکثر موارد وبا خفیف یا نامشخص می باشد.  از بین موارد علامت دار حدود 20 درصد دچار از دست دادن اب بدن شدیدی می شوند که گاها منجر به مرگ می شود.  بعد از دوره کمون 1 تا 3 روزه اسهال حاد ابکی و استفراغ ایجاد می شود.  شروع ان می تواند ناگهانی و همراه اسهال شدید ابکی باشد ولی بعضی بیماران دارای مقدمه بصورت بی اشتهایی ، ناراحتی شکمی و مدفوع قهوه ای می باشند. اسهال بصورت دفع بی درد مدفوع با بوی ماهی پیش می‌رود که مشخصه بیماری می‌باشد. استفراغ با مایع روشن ابکی معمولا در اغاز بیماری وجود دارد. مقاله علت دل درد کودکان را نیز مطالعه کنید.

یافته های آزمایشگاهی:

یافته هایی که با از دست دادن اب بدن همراه می باشد مثل افزایش وزن مخصوص ادرار و غلیظ شدن خون به وضوح مشاهده می شوند. افت قند خون یافته شایعی بعلت کاهش دریافت غذا حین بیماری حاد می باشد. پتاسیم سرم ممکن است در ابتدا نرمال بوده یا حتی بالا باشد.  اسیدوز متابولیک به علت از دست دادن بیکربنات با اسهال در وبای شدید یک یافته مهم می باشد. میزان سدیم و کلر نرمال یا کاهش یافته می باشد که بستگی به شدت بیماری دارد.

تشخیص افتراقی وبا

کودکان دچار اسهال حاد ابکی با از دست دادن اب بدن شدید که در مناطق اندمیک وبا ساکن هستند و یا اخیر به منطقه ای که دارای بیماری وبا بوده است مسافرت کرده اند نیاز به تایید ازمایشگاهی وبا برای تعییت طغیان بیماری در منطقه دارند.  تفاوت وبا با سایر بیماری های اسهالی در این است که اغلب در طغیان های بزرگی روی می دهد که کودکان و بزرگسالان هردو را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان از دست رفتن اب بدن باید هرچه زودتر اغاز شود. جداسازی میکروبیولوژیک ویبریوکلرا استاندار طلایی تشخیص می باشد.  اگرچه تشخیص قطعی برای اغاز درمان نیاز نمی باشد ولی تایید ازمایشگاهی برای بررسی اپیدمیولوژیک لازم است. ویبریوکلرا را می توان از مدفوع.  استفراغ یا سواب رکتال جدا کرد. بررسی مدفوع معمولا نرمال است یا نشان از چند گلبول سفید و قرمز می دهد زیرا وبا ایجاد التهاب نمی کند.

عوارض وبا

تاخیر در شروع جبران اب بدن موجب بروز عوارض می شود. نارسایی کلیوی به علت افت فشار خون طولانی روی می دهد. افت پتاسیم می تواند منجر به اسیب کلیه و قلب شود.  افت قند نیز در بین کودکان شایع است و می تواند منجر به تشنج شود مگر اینکه به درستی اصلاح گردد.

درمان وبا

مایع درمانی اصل درمان است. کنترل موثر و به موقع بیمار ،از مرگ و میر می کاهد. آنتی بیوتیک ها باید تنها در موارد از دست رفتن اب بدن متوسط تا شدید تجویز شوند. آنتی بیوتیک ها دوره بیماری را کوتاه می کنند، دفع مدفوعی ویبریوکلرا را می کاهند، حجم اسهال را کم می کنند و نیاز به مایعات بدن را می کاهند. عنصر روی باید همگام با توقف استفراغ داده شود.  دادن روی نشان داده شده که دوره اسهال را کاهش داده و حملات بعدی اسهال  را کاهش می دهد.

پیشگیری وبا

افزایش بهداشت فردی، دسترسی به اب سالم و رعایت بهداشت اساس کنترل وباست.  کودکان مسافر به مناطق الوده به وبا باید از خوردن اب الوده احتمالی و غذاهای پرخطر مثل عذای خام یا کم پخت ماهی یا صدف اجتناب کنند.

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید