تبخال دهان و روش های درمان آن

0
2,058
275742.jpeg alt_text
275742.jpeg caption

تبخال دور لب به شکل تاولهای آبدار دور لب یا دهان ایجاد می‌شوند. آنها ممکن است بترکند، پوسته پوسته شوند یا ترشح داشته باشند. حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا این ضایعات برطرف شوند. این ۷ تا ۱۰ روز برای افراد دچار تبخال ممکن است عذاب آور باشد و ترجیح بدهند که از درمان های خانگی و طبیعی استفاده کنند. حدود ۹۰ درصد افراد بزرگسال در جهان، تست مثبت برای ویروس تبخال دارند. اغلب این افراد هیچگاه دچار علائم نمی شوند اما برخی از این افراد ممکن است دچار حملات عود تبخال دهانی بشوند.

 

علل تبخال دهان

 

 تبخال دهان اغلب ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ می باشد البته نوع ۲ هم می تواند باعث زخم های دهان شود. زمانی که یک فرد برای بار اول با ویروس تماس پیدا کند دچار ضایعات پوست دهان و لب  می گردد. حمله اولیه ممکن است بدترین نوع حمله و همراه با تب گلودرد بدن درد یا سردرد باشد. اما ویروس بعد از حمله اول از بدن خارج نمی شود و روی سلولهای عصبی باقی می ماند. حملات عود در هر لحظه ممکن است ایجاد شود و اغلب با هر عامل استرس آورد تشدید می شود. تغییرات هورمونی، جراحی، تب، بیماری، تماس با آفتاب می‌توانند باعث عود علائم بشوند. در این مطلب به چند اقدام که در خانه میتوانید انجام دهید اشاره شده است:

بادرنجبویه 

خواص ضد ویروسی این گیاه می‌تواند به کاهش قرمزی و تورم که همراه با تاول هست کمک کند همچنین می تواند از عفونت های بعدی نیز پیشگیری کند.

مصرف داروهای بدون نسخه 

محصولات حاوی بنزیل الکل می توانند در کاهش طول مدت تبخال دهان موثر باشند. لیزین هم به عنوان یک مکمل دهانی و یک کرم وجود دارد که در درمان موثر بوده است.

یخ

 استفاده از یخ طول دوره حمله را کاهش نمی‌دهد اما احساس ناراحتی و التهاب ناشی از تاول ها را کم می کند .می توانید یک کمپرس سرد به طور مستقیم روی تاول ها قرار دهید تا به طور موقت این احساس بد بهبود پیدا کند.

 

تبخال لب

 

آلوورا

 ژل آلوورا به طور رایج در اغلب مراکز وجود دارد و به عنوان یک گیاه خانگی هم شناخته شده است. طبق مطالعات قدیمی خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی دارد که می تواند طول دوره تاول را کم کند .

ضد آفتاب 

ضد آفتاب ها نه تنها از لب ها در برابر آفتاب جلوگیری می کنند بلکه به بهبود زخم کمک می‌کنند، همچنین حملات عود در آینده را نیز کاهش می دهند. حداقل شاخص ضدآفتاب باید عدد ۳۰ باشد تا زمانی که روی لب ها آن را میمالید اثر محافظتی لازم را داشته باشند.

‌کاهش استرس 

از آنجایی که استرس می‌تواند باعث عود حملات ویروس هرپس بشود کم کردن استرس در زندگی یک روش مناسب برای پیشگیری از عود زخمهای تبخال می باشد. استفاده از دارو با تجویز پزشک، ورزش منظم پرهیز از علل شایع استرس در زندگی شما می تواند به این امر کمک کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص  پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید