تفاوت کیست تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک

0
11,028
677437.jpeg alt_text
677437.jpeg caption

تفاوت کیست تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک در چیست؟

کیست تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایط مرتبط با بسیاری از علائم یکسان می باشند. به این معنی که زنان اغلب این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند یا به اشتباه تصور می کنند دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک شده اند. تفاوت بسیار چشمگیر این دو این است که سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی می باشد در حالی که در کیست تخمدان اینگونه نیست. همچنین ممکن است که زنان با کیست تخمدانی متعدد به بیماری PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا نباشند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان

کیست تخمدان کیسه هایی پر از مایعات است که در تخمدان ها بوجود می آیند. آنها بسیار رایج هستند و به همین ترتیب، بسیاری از زنان آنها را در طول دوران زندگی خود تجربه می کنند. کیست تخمدان اغلب بطور طبیعی در نتیجه چرخه عادت ماهانه (کیست های عملکردی فولیکولار و جسم زرد) و در سال های زایمان رخ می دهد. معمولاً این کیست ها بی خطرند و به خودی خود پس از چند ماه و بدون نیاز به مراقبت پزشکی از بین می روند.

علائم کیست تخمدان بسیار شبیه به مواردی است که در زنان مبتلا به PCOS وجود دارد، مانند دوره های نامنظم یا از دست رفتن آنها، آکنه و افزایش وزن. سایر علائم کیست تخمدان ممکن است شامل درد لگن، فشار خون بالا، درد کمر، فشار شکمی، بزرگ شدن زیر شکم و حالت تهوع باشد. مشخص شده است كه زنان مبتلا به كيست تخمدان معمولاً مشكلات زيادی را در طی دوران بارداری خود تجربه نمی کنند، در حالی كه این حالت در مبتلایان به PCOS شايع تر است.

تشخیص کیست تخمدان

تخمدان پلی کیست

کیست تخمدان در طی سونوگرافی قابل شناسایی است. درمان کیست تخمدان به این موارد بستگی دارد:

  • اندازه و شکل ظاهری کیست ها
  • علائمی که احساس می کنید
  • اینکه در دوران یائسگی هستید یا نه

کیست ها اغلب بدون مداخله یا درمان از بین می روند، اما در موارد جدی تر، مانند اینکه آنها بزرگ بوده و یا بالقوه سرطانی باشند، از روش جراحی برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این بیماری یک وضعیت متابولیک است که از هر 10 زن یک نفر را مبتلا می سازد. این حالت بدین معنی است که تعداد غیر عادی زیادی از فولیکول ها در تخمدان ها وجود دارند. این فولیکول ها مضر نیستند، اما می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند، که اغلب منجر به بروز چندین مشکل می شود، از جمله دوره های قاعدگی نامنظم، از دست رفته یا طولانی شدن قاعدگی، افزایش وزن، مشکلات بارداری، موهای زائد بدن، نازک شدن موهای سر، آکنه یا روغنی بودن پوست می گردد. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً در دوران نوجوانی هم خود را نشان می دهند.

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

برای این که یک زن مبتلا به PCOS تشخیص داده شود، حداقل باید دو مورد از سه ویژگی زیر را داشته باشد:

  • دوره های نامنظم قاعدگی یا از دست رفتن آنها
  • سطح بالای هورمونهای مردانه
  • تخمدان های پلی کیستیک، یعنی جایی که تخمدان ها بزرگ شده اند و حاوی چندین کیسه پر از مایعات هستند (فولیکول ها)

بیش از نیمی از زنان مبتلا هیچگونه علامتی ندارند، بنابراین تشخیص در مراحل اولیه دشوار است. توجه به این نکته مهم است که با وجود نام این بیماری، زنان مبتلا به PCOS معمولاً کیست تخمدان تولید نمی کنند بلکه فولیکول ها را تشکیل می دهند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید