علت تیره شدن پوست کودکان و روش های روشن کردن آن

2
27,347
تیره شدن پوست کودکان

اگر شما به عنوان یک والد به تازگی متوجه تیره شدن ناگهانی پوست کودک خود شده اید، احتمالا این موضوع برای تان نگران کننده شده است. شاید تعجب کنید که علت بروز این لکه های پوستی در کودک چیست و با چه روش هایی می توان پوست صورت را روشن کرد؟ و یا حتی این تیرگی پوست کودکان قابل درمان است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با طبینجا همراه باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله سیاهی اطراف چشم در کودکان را نیز مطالعه کنید.

علت تیرگی پوست کودکان

ممکن است از شنیدن این موضوع متعجب شوید که بیماری های رنگدانه ای پوست در کودکان شایع است بیشتر آنها دلیلی برای هشدار نیستند و به راحتی قابل درمان می باشند.

پیتریازیس آلبا

اگر تغییر رنگ پوست کودک شما شامل بخش‌هایی از پوست روشن‌تر روی صورت، به‌ویژه روی گونه‌ها و یا قسمت بالایی بدن او باشد، امکان این که کودک شما از یک بیماری پوستی رایج در دوران کودکی به نام پیتریازیس آلبا رنج ببرد، وجود خواهد داشت. این عارضه پوستی معمولاً کودکان 3 تا 16 ساله را تحت تأثیر قرار داده و اغلب به مرور زمان بدون نیاز به درمان برطرف می شوند.

لکه های پیتریازیس آلبا معمولاً احساس خشکی و پوسته پوسته شدن دارند و اغلب کودکان با پوست خشک را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این لکه‌های پوستی اغلب پس از گذراندن دوران کودکی در زیر نور خورشید بیشتر مشخص می‌شوند. زیرا پوست اطراف این لکه‌ها ممکن است با قرار گرفتن در معرض آفتاب تیره شود، در حالی که لکه‌های پیتریازیس آلبا به ندرت برنزه می‌شوند.

موارد خفیف پیتریازیس آلبا را می توان با یک مرطوب کننده ساده برای تسکین ناراحتی پوست خشک درمان کرد. اگرچه متخصصان پوست اغلب کرم های هیدروکورتیزون را برای موارد شدیدتر پیتریازیس آلبا توصیه می کنند. اما برای به حداقل رساندن ظاهر لکه‌های پیتریازیس آلبا، قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، کرم ضد آفتاب را روی پوست کودک خود بمالید تا از برنزه شدن پوست اطراف لکه‌های پیتریازیس آلبا که معمولاً برنزه نمی‌شوند، جلوگیری کنید.

تینه آ ورسیکالر

یکی دیگر از علل شایع تیره شدن پوست در کودکان تینه آ ورسیکالر است، از این نوع عفونت پوستی با عنوان عفونت قارچی یاد می شود. این بیماری پوستی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی کودک نسبت به نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور که معمولاً در تمام پوست های سالم وجود دارد، بیش از حد واکنش نشان دهد.

نشانه بارز تینه آ، عفونت پوستی، وجود تکه هایی از پوست تیره، روشن و یا صورتی در گردن، سینه، پشت، شکم و یا در صورت کودک است. همانند پیتریازیس آلبا، لکه‌های تینه آ می‌توانند پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر قابل مشاهده گردند.

در حالی که هیچ دلیلی برای هشدار این وضعیت وجود ندارد، عفونت های تینه آ باید توسط متخصص پوست تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرند. متخصص پوست کودک شما می تواند یک داروی موضعی ضد قارچ تجویز کند که می تواند عفونت را به سرعت تحت کنترل قرار دهد.

متأسفانه احتمال بازگشت این وضعیت بسیار زیاد است. برای جلوگیری از عود مجدد آن پس از درمان ضد قارچ، نواحی مستعد کچلی بدن را در صورت امکان خشک و خنک نگه دارید و لکه های پوستی جدید تغییر رنگ داده شده را به محض ایجاد شدن قبل از شروع مجدد عفونت، با یک داروی ضد قارچ درمان کنید.

ویتیلیگو

ویتیلیگو یکی دیگر از علل شایع تغییر رنگ و تیره شدن پوست کودکان است. تخمین زده می شود که یک تا دو میلیون نفر در ایالات متحده از ویتیلیگو رنج می برند و بیشتر از نیمی از مبتلایان به ویتیلیگو را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. در حالی که انواع مختلفی از ویتیلیگو وجود دارد، شایع ترین نوع آن ویتیلیگو ولگاریس است. این عارضه پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی کودک ملانوسیت‌های پوستی که همان سلول‌های پوستی تولید کننده رنگدانه هستند را، بدون هیچ دلیل مشخصی مورد حمله قرار می‌دهند.

هنگامی که کودک برای اولین بار دچار ویتیلیگو می شود، ممکن است یک نقطه از پوست روشن تر به نام ماکول در بدن او ظاهر شود. با گذشت زمان، تک نقطه روشن تر ممکن است بزرگ شده و در سراسر بدن پخش شود. شایع‌ترین نواحی بدن که تحت تأثیر ویتیلیگو قرار می‌گیرند، مناطقی هستند که اغلب در معرض نور خورشید هستند یعنی پوست اطراف چشم ها، سوراخ های بینی و دهان و ناحیه تناسلی.

خوشبختانه، بسیاری از درمان‌های ویتیلیگو می‌توانند بسیار موفق باشند، از جمله کورتیکواستروئیدهای موضعی یا کرم‌های ضد التهابی و درمان با نور uv

آکانتوز نیجریانس

آکانتوز نیجریانس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه ها یا رگه های ضخیم تر و تیره شدن پوست کودکان می شود. این بیماری معمولا در چین های پوستی مانند پهلو و پشت گردن، زیر بغل، آرنج و کشاله ران دیده می شود اما در هر جایی از بدن می تواند ظاهر گردد. این وضعیت می تواند مخملی یا زگیل مانند به نظر برسد یا ظاهری کثیف داشته باشد. این شرایط اغلب به دلیل سطح بالای انسولین یا وضعیتی که با عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود، ایجاد گردد.
مقاومت به انسولین در کودکان با اضافه وزن یا چاقی دیده می شود. همچنین با سایر بیماری های غدد درون ریز مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط است. در برخی موارد، آکانتوز نیگریکانس می تواند ارثی بوده یا بخشی از یک سندرم ژنتیکی باشد.

خال خالی

خال خالی یک تغییر رنگ پوست کودک است که می تواند پوست کودک را بسیار ناراحت کننده نشان دهد. نقوشی که روی سطح پوست کودک دیده می شوند حاکی از کاهش جریان خون در لایه های بالایی است که در نتیجه سردتر از حالت معمول دیده می شود. این وضعیت در بزرگسالان نیز مشاهده شده و معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که کودک شما تب داشته باشد و خون اندام‌های داخلی را ایمن نگه می‌دارد که منجر به کاهش عرضه به پوست می‌شود.

منبع 

اگر کودک شما به تازگی دچار مشکل تیره شدن پوست یا لکه های ناهموار پوستی با رنگ تیره شده، بهتر است در این باره یک متخصص پوست مشورت نمایید. متخصصین پوست طبینجا در کنار شما هستند تا پاسخگوی سوالات شما بصورت آنلاین باشند.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام من یک پسردوساله دارم‌که پوست صورتش خشک‌وتیره‌شده و همراه‌با‌دونهای‌ریزو‌یک‌قسمت از صورتش یک لکه تیره شده میخواستم بدونم چکار باید انجام بدم‌وعلتش چی هست

  2. سلام پسر من ۱۰ وز شده به دنیا آمده پوست دستش خال خال سیاه شده علت ش چی هست

    ممنون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید