تیرگی گردن و علل آن

0
5,248
46704.jpeg alt_text
46704.jpeg caption

سیاهی گردن و بخصوص پشت گردن زمانی بافته می شود که پوست بخشی از گردن تیره تر از سایر نقاط پوست بدن باشد این تغییر رنگ ممکن است نشانه اختلالاتی باشند که نیاز به توجه بیشتر فرد به خود ایجاد کند البته در اغلب موارد علت این نیست که نیاز به پیگیری باشند و همین طور قابل سرایت هم نمی باشند و در برخی موارد پوست تیره ممکن است نشانه ای از وجود یک اختلال جدی باشد که نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد. 

 

 

تیرگی گردن

 

 

 

 

علل سیاهی گردن 

اولین نشانه  گردن تیره، سیاهی پشت گردن و تیره شدن رنگ پوست می باشد و برخی موارد این تیره شدن ممکن است در بخش‌های دیگر بدن نیز دیده شود سایر علائم همراه شامل پوست ضخیم شده پوست حساس به لمس و خارش می باشد نوعی بیماری وجود دارد که می تواند باعث تیرگی و ضخیم شدن پوست شود می تواند در گردن و سایر چین های پوستی ایجاد شود.این اختلال یک بیماری نیست مسری نیز نمی باشد و بی خطر است و اغلب به علت تغییر سطح انسولین ایجاد می شود .در افراد پیش دیابت یا دیابتی دیده می‌شود. کودکان نیز ممکن است در ریسک بالای ابتلا به دیابت ۲ باشند و دچار این تغییر رنگ بشوند. سایر علل تیرگی گردن مرتبط با این بیماری که آکانتوزیس نام دارد به بیماری کوشینگ، سرطان، اختلالات هورمونی و چاقی می باشند. همچنین مصرف داروهایی مثل نیاسین،هورمون های جلوگیری از بارداری، کورتون و پردنیزولون نیز می توانند باعث تغییر رنگ شوند.

 

 

آیا مصرف برخی از دارو ها نیز می‌توانند باعث تیرگی پوست بشوند؟

مصرف برخی داروها هم می‌توانند باعث تیرگی پوست بشوند از جمله قرص هایی که ضد التهاب غیر استروئیدی فنی‌توئین داروهای ضد مالاریا آمیودارون داروهای آنتی سایکوتیک تتراسیکلین تغییر رنگ ممکن است در هر نقطه از بدن به علت این داروها ایجاد شود از جمله گردن این تغییر رنگ ممکن است قهوه ای تیره تا آبی تیره ایجاد شود معمولاً با قطع مصرف دارو این تغییر رنگ نیز بهبود می یابد گاهی اوقات تحمل با لیزر برای از بین بردن این تیرگی مفید است تشخیص علت این اختلال توسط ویزیت پزشک و در صورت نیاز به بررسی آزمایشی از نظر دیابت و گاهی اوقات آزمایش خون و عکس های ساده برای تشخیص علت زمینه ای انجام می شود و بعد از استفاده از داروهای اصلی برای درمان علت زمینه‌ای ممکن است استفاده از قرص های شیمیایی لایه برداری درمان با لیزر و تجویز داروهای لایه بردار باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید