چرا دچار خشکی پوست گوش می شویم؟

0
3,465

خشکی پوست داخل گوش و یا حتی اطراف آن می تواند ناراحت کننده، همراه با خارش و دردناک باشد. ممکن است پوست گوش قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد. در موارد شدید، پوست اطراف گوش حتی ممکن است عفونی شود. خشکی پوست دلایل مختلفی دارد و پوست اطراف گوش به دلیل عوامل محیطی مانند هوای سرد، خشک یا بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس می تواند خشک شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علت خشکی پوست گوش

دلایل متعددی برای خشکی پوست در گوش‌ها وجود دارد و بیشتر آن‌ها را می‌توان به‌ عنوان دلایل محیطی، بخشی از پیری یا یک بیماری مزمن پوستی طبقه‌بندی کرد.

محیطی

خشکی پوست لاله گوش ممکن است در اثر عوامل حساسیت زا یا محرک های محیطی ایجاد شود. هنگامی که پوست تحریک می شود، ممکن است خشک، قرمز و خارش دار گردد. اگر دارای پوست حساسی باشید، امکان ابتلای شما به درماتیت تماسی بیشتر خواهد شد.

برخی از محرک های محیطی که ممکن است بر گوش تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • شامپو
  • حالت دهنده ها
  • مرطوب کننده ها
  • صابون
  • عطر
  • محصولات مراقبت از مو

اگر خشکی پوست در گوش را تجربه کرده اید، به تمام محصولاتی که ممکن است با گوش های شما در تماس باشند فکر کنید. آیا اخیراً از شامپوی جدیدی استفاده کرده اید؟ اولین قدم ممکن است این باشد که استفاده از محصول جدید را قطع کنید و وضعیت دوباره پوست و میزان بهتر یا بدتر شدن آن را بررسی کنید.

همچنین ممکن است خشکی و تحریک پوستی را به دنبال سوراخ شدن گوش تجربه کنید. گوش هایی که اخیرا سوراخ شده اند ممکن است مستعد تحریک شدن باشند. بسیاری از مردم متوجه می شوند که به دلیل حساسیت به نیکل نمی توانند گوشواره های ساخته شده از نیکل را تحمل کنند. سعی کنید گوشواره‌هایی را انتخاب کنید که برچسب کم حساسیت‌زا دارند تا متوجه شوید آیا خشکی پوست درون گوش بهتر شده یا خیر.

سن

خشکی پوست پشت گوش همچنین می تواند به سن مربوط باشد. افراد وقتی به سن 60 سالگی می رسند، تقریباً ممکن است در هر جایی از بدن خود پوست خشکی را تجربه کنند.

سایر عوامل خطر خشکی پوست گوش عبارتند از:

  • کمبود ویتامین یا مواد معدنی
  • دیابت
  • بیماری تیروئیدی یا کلیوی
  • روش های درمان سرطان
  • بی اشتهایی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف استاتین ها یا دیورتیک ها

شرایط پوستی

بیماری های مزمن پوستی که باعث خشکی و خارش پوست می شوند شامل اگزما، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک هستند. همه این شرایط می توانند گوش و اطراف گوش را درگیر نمایند:

  1. اگزما: اگزما پوست گوش که همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری التهابی است که منجر به درد، قرمزی و خارش پوست می شود. این وضعیت می تواند هر کسی را مبتلا سازد، اما در کودکان خردسال بروز خشکی پوست گوش نوزاد شایع تر است. زمانی که اگزما گوش ها را درگیر می کند، معمولا در چین های گوش، پشت گوش ها و نواحی که لاله های گوش به صورت متصل می شوند ظاهر می شود. زخم‌های اگزما را می‌توان در لاله‌های گوش، کاسه‌های حلزونی، دهانه‌های گوش، مجرای گوش و پرده گوش نیز یافت. علائم اگزما معمولاً شامل پوست قرمز و ملتهب است که احساس خشکی و خارش می‌کند. لکه های خشکی پوست ممکن است هنگام خراشیدن دچار خونریزی شوند. هنگامی که پوست دچار پارگی می گردد، ممکن است عفونت ایجاد شود.
  2. پسوریازیس: پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سلول های پوست رشد خیلی سریعی داشته باشند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، سلول‌های قدیمی پوست قادر به از بین رفتن نبوده و به پلاک‌های ضخیم و خارش‌دار پوستی تبدیل می شوند. لکه ها معمولا به رنگ صورتی یا قرمز شروع می شوند، سپس به پلاک سفید نقره ای تبدیل می شوند. خارش پلاک ها و احساس ناراحتی معمول است. پسوریازیس ممکن است در گوش خارجی یا پوست اطراف گوش رخ دهد.
  3. درماتیت سبورئیک: این یک بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و خشک می شود. لکه ها ممکن است در پوسته های سفید یا زرد به صورت پوسته پوسته دیده شوند. معمولاً روی پوست سر، صورت یا گوش داخلی ظاهر می شود. درماتیت سبورئیک اغلب در پوست سر نوزاد رخ می دهد و به عنوان کلاهک گهواره نیز شناخته می شود. پوست ممکن است خارش داشته باشد، به خصوص اگر عفونی شود. پزشکان از علت دقیق بروز این بیماری اطلاع ندارند، اما گمان می کنند که این مشکل ممکن است در اثر چربی پوست، استرس، خستگی، چاقی، شرایط آب و هوایی شدید، مصرف زیاد الکل یا اختلالات سیستم عصبی باشد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

هر زمانی که نگران پوست گوش خود هستید، مشورت با پزشک می تواند راهگشا باشد. برخی از علل خشکی پوست گوش ها، مانند اگزما، در صورت عدم درمان می توانند بر شنوایی شما تأثیر بگذارند. اگر پوست گوش قرمز و خارش دار شده، بایستی به پزشک مراجعه کنید. اگر درمان های خانگی قادر به تسکین این شرایط نبودند، با متخصص پوست مشورت کنید.

اگر به نظر پوست گوش شما عفونی شده، فوراً به پزشک مراجعه کنید. عفونت ممکن است زمانی رخ دهد که پوست گوش خشک و خراشیده شده یا پاره شود و به باکتری ها اجازه ورود دهد. علائم عفونت پوستی شامل درد، ورم، در نوزادان گریه، ترشح یا بوی بد است.

درمان

درمان خشکی پوست گوش به شدت خشکی و همچنین علت اصلی آن بستگی دارد. اگر خشکی پوست شما به دلیل آلرژی یا محرک محیطی است، تنها راه درمان آن حذف خود محرک است. بیماری‌های پوستی مزمن را می‌توان با داروهای پزشک و همچنین مراقبت خوب از پوست در خانه درمان کرد.

مراقبت در منزل

برای درمان خشکی پوست گوش در خانه، کمی وقت بگذارید و از خود بپرسید که آیا اخیراً محصولات جدیدی برای مو یا پوست امتحان کرده اید یا خیر. اگر اخیرا گوش های خود را سوراخ کرده یا گوشواره های خود را عوض کرده اید، گوش های شما ممکن است به آن واکنش نشان داده باشد.

در صورتی که می توانید، استفاده از محصولات جدید را قطع کرده و وضعیت گوش های خود را زیر نظر بگیرید.
اگر خشکی پوست بهبود یافت، مطمئن شوید که بایستی از مصرف دوباره آن محصول در آینده اجتناب کنید. اگر به نظر توقف استفاده از محصول تفاوت چندانی در شما ایجاد نکرده، به متخصص پوست مراجعه کنید، پزشک می‌تواند به شما در کشف علت اصلی خشکی پوست کمک کند.
بعد از یافتن علت می توانید در صورت امکان از مرطوب کننده های پوستی استفاده کنید.

دارو

از داروها می توان برای تسکین درد پوست خشک گوش و درمان علل زمینه ای استفاده کرد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

  • استروئید موضعی: یک استروئید موضعی می تواند برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از خشکی پوست در گوش استفاده شده همچنین به برطرف نمودن خارش کمک کند. متخصص پوست احتمالاً شروع با داروهای بدون نسخه را توصیه کرده، سپس در صورت نیاز به سراغ استروئیدهای قوی با تجویزی خواهد رفت. مراقب باشید از کرم های استروئیدی یا سایر کرم ها در داخل مجرای گوش استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث انسداد کانال شوند.
  • آنتی بیوتیک: اگر پوست خشک گوش شما عفونی شده باشد، پزشک یک آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت تجویز خواهد کرد. این داروها ممکن است یک کرم آنتی بیوتیک موضعی یا یک قرص خوراکی باشد.
  • شامپوی دارویی: اگر خشکی گوش شما ناشی از درماتیت سبورئیک باشد، متخصص پوست ممکن است توصیه کند به آرامی ناحیه را با یک شامپوی دارویی تمیز کنید. از حرکات نرم و ملایم استفاده کرده و از مالش پوست در حین شستشو خودداری کنید. پس از تمیز شدن، محل را با یک حوله تمیز کاملا خشک کرده و مرطوب کنید.
  • فتوتراپی: فتوتراپی از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای درمان پسوریازیس و درماتیت سبورئیک استفاده می کند. با پزشک خود در مورد اینکه آیا این درمان می تواند برای پوست خشک گوش مفید باشد صحبت کنید.

پیشگیری

برای کمک به جلوگیری از خشکی پوست گوش، روال های مراقبت از پوست را در خانه انجام دهید. سعی کنید با شستن روزانه گوش های خود را تمیز و خشک نگه دارید. دوش گرفتن را به 10 دقیقه محدود کرده و از آب داغ پرهیز کنید. بعد از دوش گرفتن گوش های خود را کاملا خشک کنید. استفاده از سشوار گرم ممکن است به شما در خشک کردن کامل آنها کمک کند. تنها بایستی مطمئن شوید که از تنظیمات داغ استفاده نمی کنید. پس از خشک شدن گوش، از یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا از ترک خوردن آن جلوگیری کنید.

بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک قابل پیشگیری نبوده، اما با درمان قابل کنترل هستند. به هرگونه محرکی که به نظر می رسد منجر به خشکی پوست شما شده توجه کنید و در صورت لزوم استفاده از آنها را متوقف کنید.

سوالات متداول

علت خشکی پوست در گوش چیست؟

خشکی پوست در گوش ممکن است به دلیل یک بیماری مزمن پوستی یا یک عامل تحریک کننده در محیط شما ایجاد شود. بیماری های پوستی که می توانند گوش را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از اگزما، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک. محرک های محیطی ممکن است شامل شامپو، نرم کننده، اسپری مو، لوسیون، صابون، شوینده لباسشویی، عطر، یا آرایش باشد. گوشواره های سوراخ شده نیز ممکن است باعث تحریک شوند، به خصوص اگر از نیکل ساخته شده باشند.

چگونه از شر خشکی پوست گوش خلاص شویم؟

درمان خشکی پوست در گوش بستگی به این دارد که در وهله اول چه چیزی باعث خشکی پوست شده است. اگر پوست شما در اثر موادی مانند عطر یا شامپو تحریک شده، مهم است که فوراً استفاده از آن را متوقف کنید. اگر خشکی پوست شما ناشی از یک بیماری مزمن پوستی مانند اگزما است، برای تهیه یک برنامه درمانی به متخصص پوست مراجعه کنید. در صورتی که پوست عفونی شده باشد، پزشک ممکن است یک استروئید موضعی برای بهبود تورم یا یک آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگزمای گوش چگونه است؟

اگزمای گوش مانند لکه هایی از پوست قرمز، ملتهب و خشک در گوش خارجی یا حتی داخل مجرای گوش است. پوست معمولاً احساس سوزش و خارش می کند. خاراندن می تواند باعث خونریزی لکه های خشک و ترشح مایع شفاف شود.

منبع

در صورتی که شرایط پوستی گوش تان آزاردهنده شده می توانید با متخصصین پوست طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید