خواص درمانی روغن بادام

0
4,133
290995.jpeg alt_text
290995.jpeg caption

بادام، به دانه های خوراکی درخت بادام گفته می شود. یکی از مشتقات بادام، روغن آن است که فواید و خواص درمانی زیادی دارد. بادام خام را در حرارت پایین، تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن خارج شود. برای تصفیه این روغن از دماهای بالا و گاهی از مواد شیمیایی استفاده می نمایند، روغن تصفیه شده در مقایسه با روغن تصفیه نشده مقاومت بیشتری در برابر دما دارد اما ارزش غذایی آن کمتر است.

روغن بادام در انواع مختلف

روغن بادام در انواع تلخ و شیرین تولید می شود، که هر دو نوع خواص و کاربردهای فراوانی دارند. در واقع منظور از روغن بادام معمولاً روغن بادام شیرین است؛ روغن بادام شیرین خواص مختلفی از جمله زیبایی و پزشکی دارد. برای مصارف پزشکی استفاده از روغن بادام شیرین بهتر است، زیرا روغن بادام تلخ علی رغم خواص دارویی زیاد، خوراکی نیست و ممکن است بدن را سمی کند؛ به عبارت دیگر روغن بادام تلخ تنها مصرف خارجی و موضعی دارد.

روغن بادام حاوی ویتامین های E، A و B بوده و به رفع مشکلات پوستی و بهبود رنگ آن کمک می کند. ویتامین E موجود در آن باعث جوانسازی پوست شده و استفاده مرتب از آن چین و چروک دور چشم و سیاهی را کاهش می دهد. علاوه بر این، روغن بادام به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی ای که دارد، در درمان آکنه، اگزما و پسوریازیس مؤثر است و خارش پوست را تسکین می دهد. این روغن در درمان لب های ترک خورده نیز مؤثر است و لب ها را نرم و صورتی می¬کند.

خواص روغن بادام برای پوست

روغن بادام علاوه بر خواص بی نظیری که برای پوست دارد، برای مو نیز بسیار مفید است. این روغن سرشار از منیزیم بوده و از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین استفاده مرتب از آن، باعث بیشتر شدن درخشندگی و حجم موها می شود. ماساژ مو با روغن بادام از موخوره جلوگیری می کند. استفاده از این روغن باعث برداشته شدن سلول های مرده پوست سر و درمان شوره سر می شود؛ و اسیدهای چرب موجود در این روغن، باعث نرم و مرطوب شدن پوست سر و افزایش گردش خون و تسکین التهابات این ناحیه می شود.

 

خواص روغن بادام برای جلوگیری از بیماری قلبی

اسیدهای چرب تک اشباع موجود در این روغن باعث تقویت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود، این اسیدهای چرب غیراشباع در کاهش کلسترول بد نیز مؤثر هستند. منیزیم موجود در این روغن در کنترل قند خون و تولید انسولین مؤثر است و سایر مواد معدنی موجود در آن التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت کاهش می دهد و به این ترتیب، به مهار دیابت نوع دو کمک می کند. با تقویت سیستم ایمنی بدن، به مقابله با عفونت ها کمک می کند. همچنین این روغن یک ملین مؤثر است و به درمان یبوست کمک می کند. به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا3 و پتاسیم، به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک می کند. ماساژ مفاصل نوزاد با این روغن، به دلیل دارای بودن ویتامین D، باعث افزایش گردش خون و کمک به رشد و تقویت استخوان های آنها و جلوگیری از مشکلات پوستی می شود؛ همچنین این روغن خواص مسکن دارد و ماساژ عضلات کشیده شده با آن، درد را کاهش می دهد.

ویتامین های موجود در روغن بادام

روغن بادام منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی همچون ویتامین E و D، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و به دلیل دارا بودن منگنز، ریبوفلاوین و مس سبب تولید انرژی در بدن می شود. فیبر موجود در این روغن باعث حرکت غذا در روده بزرگ و جلوگیری از سرطان آن می شود. این روغن حاوی مقادیر فراوانی اسید فولیک است که مصرف آن در دوران بارداری ضروری است و از تولد نوزاد با نقص لوله عصبی جلوگیری می کند. چربی های تک اشباع موجود در این روغن باعث تسریع سوخت و ساز بدن و کمک به کاهش وزن می شود. این روغن حاوی مقادیر فراوانی پروتئین است که برای رشد بدن لازم است و آرژنین موجود در آن، برای درمان زخم ها و عفونت ها مفید است. این روغن به دلیل داشتن منیزیم و فسفر، از پوکی استخوان، شکستگی استخوان و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. علاوه بر این ها، روغن بادام به کبد در پاکسازی بدن از سموم کمک می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغدیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید