درمان آفت دهان

0
1,223
750101.jpeg alt_text
750101.jpeg caption

علت اصلی بروز آفت دهان شناخته شده نیست. آفتها به اشکال مختلف و کوچک و بزرگ ممکن است دیده شوند در مخاط دهان یا لبها ایجاد می شوند ممکن است درکام نرم و سقف دهان ایجاد شود. آفت ممکن است به شکل تک‌تک یا متعدد و گروهی در کنار هم باشند. معمولاً کوچک هستند و انواع بزرگتر ممکن است باعث ایجاد زخم شوند. انواع بزرگ ممکن است باعث زخمهایی شوند که بهبودی آنها زمان بیشتری لازم داشته باشند.

درمان آفت دهان

مطالعه پیشنهادی: جوش دور دهان

عوامل ایجاد آفت دهان

افرادی که دچار آفت کوچک می شوند معمولاً تب تورم غدد لنفاوی علائم گوارشی یا سایر علائم پوستی و مخاطی را ندارند. آفت دهان اغلب در افراد جوان دیده می شود. سابقه خانوادگی هم گزارش شده است. سیگار کشیدن وعوامل زمینه‌ای مثل استرس فیزیکی یا جسمانی حساسیت غذایی و عفونت احتمال دارد که باعث بروز آفت بشوند. شرایط مختلفی باعث بروز آفت می‌شوند و آفت های خوش خیم کوچک هستند و درد بیشتری دارند اما خود به خود خوب می‌شوند .آفتهای بزرگ معمولاً همراه با عفونت ویروس نقص سیستم ایمنی یا همان اچ آی وی هستند و افرادی که دچار این ویروس می شوند بهتر است تست ویروس اچ ای وی  را انجام بدهند.

درمان آفت دهان

برای درمان آفت روش های درمانی مختلف موضعی و سیستمیک وجود دارد از تتراسایکلین و ماینوسایکلین استفاده می‌شوند . کپسول های خوراکی تتراسایکلین می‌توانند داخل ۱۸۰ سی سی آب حل شوند و به صورت غرغره و قورت دادن چهار بار در روز استفاده شود .به دنبال این نوع درمان کاهش درد هم رخ میدهد محلول تتراسایکلین ۲۵۰ میلی گرم در ۵ سی سی برای درمان چهار بار در روز توصیه شده است. در کودکان و خانم هایی که احتمال بارداری دارند بهتر است تتراسایکلین مصرف نشود چون رنگ دندان ها را تغییر میدهد.ماینوسایکلین هم می‌تواند به عنوان یک روش درمانی استفاده شود یک قرص ۱۰۰ میلی گرمی داخل ۱۸۰ سی سی آب حل می‌شود و دو بار در روز غرغره و خورده می شود ماینوکسیلین می تواند به جنین آسیب برساند و به همین علت در کودکان و زنان باردار منع مصرف دارد . برخی مواد ضد التهابی هم برای سرعت بخشیدن به درمان آفت و زخمهای ناشی از آفت‌ توصیه می‌شوند. تریامسینولون دوبار در روز روی زخم ها می توانند مالیده شود.

خطرات آفت دهان

آفت دهان به طور کلی موضوع خطرناکی نمی باشد مگر اینکه باعث ایجاد زخم شود بسیار بزرگ باشد یا به طور مکرر خود کند که در این حالت باید از نظر وجود برخی بیماری‌های عفونی زمینه‌ای و همچنین بیماری‌های سیستم ایمنی بررسی انجام شود

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید