رازهای خواب خوب شبانه

0
1,570
رازهای خواب خوب شبانه

 خواب خوب شبانه

خواب کافی برای سلامتی بسیار ضروری است؛ درحقیقت خواب کافی به اندازه غذای مناسب و ورزش حیاتی است. متاسفانه مسائل بسیاری هستند که با الگوی خواب طبیعی تداخل دارند. امروزه مردم کمتر از قبل می‌خوابند و از سوی دیگر کیفیت خواب هم کمتر شده است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با رازهای خواب خوب شبانه آشنا کنیم.

10 فایده خواب خوب شبانه

  1. خواب بد ارتباط مستقیمی با افزایش وزن دارد

خواب بد ارتباط بسیار زیادی با افزایش وزن دارد. افرادی که مدت زمان خوابشان کوتاه است، نسبت به افرادی که به اندازه کافی می‌خوابند، بیشتر در معرض افزایش وزن هستند. در حقیقت خواب کم، یکی از ریسک‌فاکتورهای اساسی برای چاقی است. در یکی از مطالعات صورت‌گرفته، نشان داده شد که کودکان و بالغینی که خواب خوب شبانه ندارند، نسبت به سایر افراد به ترتیب 89 و 55 درصد بیشتر در معرض افزایش وزن هستند.

ارتباط خواب مناسب و کافی با افزایش وزن از طریق عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی و  تمایل به ورزش توجیه می‌شود؛ اگر در پی کاهش وزن هستید، داشتن خواب خوب شبانه ضرورت دارد.

خواب خوب شبانه

  1. افرادی که به اندازه کافی می‌خوابند، تمایل به دریافت کالری کمتری دارند

مطالعات نشان داده است افراد کم‌خواب اشتهای بیشتری دارند و تمایل بیشتری دارند که کالری دریافت کنند. کمبود خواب باعث به هم خوردن نوسانات روزانه هورمون اشتها شده و درنهایت می‌تواند باعث افزایش اشتها شود. این تغیرات شامل افزایش سطح ژرلین ( هورمونی که باعث افزایش اشتها می‌شود. ) و کاهش هورمون لپتین ( هورمونی که باعث سرکوب اشتها می‌شود.) می‌باشد.

  1. خواب کافی باعث ارتباطات بهتر و فعالیت بیشتر می‌شود

خواب خوب شبانه از جهات مختلف برای فعالیت صحیح مغز ضرورت دارد. از جمله تمرکز کافی و عملکرد مناسب. اما همه این‌ها با نداشتن خواب کافی مختل می‌شوند. مطالعه‌ای که بر روی اینترن‌های پزشکی انجام شد، به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند. افزایش ساعت فعالیت اینترن‌ها به بیش از 24 درصد، سبب شد که 36 درصد بیشتر از معمول دچار خطاهای جدی شوند.

مطالعه‌ی دیگر نشان داد که نداشتن خواب کافی می‌تواند عملکرد مغز را مشابه مسمویت با الکل مختل کند. از سوی دیگر، مطالعات نشان داده است که خواب کافی باعث تقویت حافظه و تقویت مهارت حل مسئله در هر دو گروه سنی کودکان و بالغین می‌شود.

خواب خوب شبانه

  1. خواب خوب می‌تواند عملکرد ورزشکاران را به حداکثر برساند

در مطالعه‌ای نشان داده شد که خواب بیشتر در بسکتبالیست‌ها به میزان قابل توجهی عملکرد، سرعت، زمان واکنش و سلامت روانی آن‌ها را تقویت کرد. از سویی نشان داده شده است که نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث عملکرد ضعیف بدنی به ویژه در زنان شود.

مطالعه‌ای که بر روی 2800 زن صورت گرفت، نشان داده شد که خواب ناکافی باعث ضعف در راه رفتن و کاهش قدرت بدنی می‌شود.

  1. افرادی که خواب بدی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و ریوی هستند

کیفیت و مدت زمان خوابیدن دو عامل مهمی هستند که بر روی سلامتی تاثیر می‌گذارند. این دو می‌توانند ریسک فاکتوری برای بروز بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی باشند. جمع بندی 15 مطالعه نشان داده است که افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، به مراتب بیشتر از افرادی که 7-  ساعت8 در شبانه‌روز می‌خوابند در معرض بیماری‌های قلبی و خطر سکته مغزی هستند.

  1. خوابیدن بر روی متابولیسم گلوکز و ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر می‌گذارد

مطالعات نشان داده است که محدودیت خواب بر روی قند خون اثر می‌گذارد و حساسیت به انسولین را کم می‌کند. مطالعه‌ای در مردان نشان داد که کاهش ساعت خواب به 4 ساعت در شبانه روز به مدت 6 شب باعث بروز علائم پیش دیابتی شد. این علائم پس از یک هفته افزایش ساعت خواب بهبود یافتند.

خواب کم همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش قند خون در جمعیت دارد. افرادی که عادت دارند کمتر از 6 ساعت در شب بخوابند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشند.

  1. خواب کم با افسردگی در ارتباط است

مشکلات مربوط با سلامت روان از جمله افسردگی قویا با کیفیت خواب و اختلالات خواب ارتباط دارند. تخمین زده شده است که 90 درصد افراد مبتلا به افسردگی از کیفیت خوابشان شکایت دارند.

علاوه بر این شیوع افسردگی در میان افرادی که به اختلالات خواب از قبیل بی‌خوابی یا آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند، به مراتب بیشتر از سایرین گزارش شده است.

  1. خواب خوب شبانه مناسب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

حتی کمی کمبود خواب باعث ضعیف شدن فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر زیاد سرما می‌خورید، از این به بعد دقت کنید که هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. خوردن سیر هم می‌تواند کمک کند.

  1. خواب کم ریسک بروز التهاب را بالا می‌برد

خواب ناکافی ارتباط زیادی با افزایش احتمال بروز التهاب در بدن دارد. در حقیقت نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث فعال شدن مارکرهای التهابی در بدن و آسیب سلولی شود. نداشتن خواب کافی شدیدا با بروز بیماری‌های التهابی مزمن سیستم گوارشی که با نام اختصاری IBD شناخته می‌شوند، ارتباط دارد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که خواب کافی نداشتند، دوبرابر بیشتر از افرادی با خواب مناسب دچار بیماری کرون شده اند. ( کرون از جمله بیماری‌های التهابی سیستم گوارشی است.)

علاوه بر این متخصصین به افرادی که دچار بیماری‌های مزمن التهابی هستند، توصیه می‌کنند که به خواب خود اهمیت بدهند و به اندازه کافی بخوابند.

  1. خوابیدن بر روی احساسات و ارتباطات اجتماعی اثر می‌گذارد

نداشتن خواب خوب شبانه بر روی توانایی شما در برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب تاثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای نشان داده است افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، توانایی کمتری در بروز صحیح احساسات مختلف خود از قبیل شادی یا عصبانیت دارند. محققین اعتقاد دارند که خواب ناکافی بر روی دریافت‌های اجتماعی و نیز شناخت اطلاعات عاطفی اثر می‌گذارد.

نکته پایانی

مقدار خواب مناسب در افراد مختلف فرق می‌کند؛ با این حال بنظر می‌رسد که بیشتر از 9 ساعت خوابیدن در شبانه روز بیشتر از این که مفید باشد، می‌تواند آسیب‌زا باشد. محققین ثابت کرده اند افرادی که بیشتر از این ساعت می‌خوابند، کلسیم بیشتری در عروق و قلبشان رسوب می‌کند. بهترین مدت زمان خواب در شبانه روز برای هر فرد بین 7- 8 است.

علاوه بر تغذیه و ورزش، خواب کافی هم برای داشتن سلامتی ضروری است. نداشتن خواب خوب شبانه شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد و نیز برقراری روابط اجتماعی را دشوار می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید