عوارض کم خوابی

0
1,017
عوارض کم خوابی
عوارض کم خوابی

عوارض کم خوابی

سبک زندگی امروزی موجب کاهش تایم خواب برای افراد شده است. حجم زیاد مشکلات، استرس و فشار های روانی در زندگی شغلی و شخصی افراد و حضور بالقوه شبکه های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی دیجیتال وهمچنین تغدیه ناسالم وبسیاری عوامل دیگر همگی دست به دست هم داده و باعث به هم ریختن ریتم شبانه روزی افراد شده که به دنبال خود بیخوابی و کم خوابی را به دنبال دارد. همه ی ما از اهمیت خواب مناسب برای بدن آگاه هستیم یا در این مورد چیزهای شنیده ایم و میدانیم که انرژی هر روز ما بستگی به خواب مناسب ما در طول شب دارد.

بی خوابی و کم خوابی به هر دلیلی که باشد به طرز باورنکردنی برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن ما مضر است، و این امر در دراز مدت عوارض وحشتناکی را برای فرد به دنبال دارد که درادامه این مقاله به توضیح آن میپردازیم. یکی از نیاز های اساسی بدن خواب کافی است و همه ی افراد از اهمیت و فواید داشتن خواب مناسب و کافی آگاه اند اما از مضرات و عوارض بسیار خطرناک کم خوابی غافل شدند. کم خوابی به مرور زمان میتواند به سلامتی و سیستم دفاعی بدن آسیب بزند. یکی از دلایل انواع سرطان ها کم خوابی محسوب میشود. از دیگر عوارض کم خوابی میتوان به: اضافه وزن، رفتار های تهاجمی، اختلال در گفتار، بروز مشکلات بینایی، کاهش توانایی یادگیری، سر درد، ناتوانی در کارها و افسردگی اشاره کرد.

• اضافه وزن

احتمالا شما هم با خود بگویید کسی که کمتر میخوابد و بیدار می ماند طبیعتا فعالیت بیشتری نیز دارد، پس دچار کاهش وزن میشود. اما تحقیقات علمی نشان داده است، افرادی که کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان میخوابند، تعادل هورمونی آنها به هم میخورد و به دنبال آن میل افراد به خوردن غدا افزایش می یابد. در این حالت افراد تمایل شدیدی به غداهای پر کالری پیدا میکنند، در صورتی که بدن آنها نیازی به کالری و انرژی آن ندارد.

• رفتار های تهاجمی

افرادی که کم خوابی یا بیخوابی را تجربه میکنند در برابر اتفاقات و رفتار های منفی و نامطلوب، واکنش های نامناسب تری را از خود نشان میدهند. در این حالت افراد از شرایط روحی خوبی برخورد دار نیستند و رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی دارند.

• اختلال در گفتار

محرومیت شدید از خواب امکان دارد شما را مانند یک دیوانه و انسان عجیب و غریب نشان دهد و رفتاری شبیه به یک شخص مست داشته باشید. در طی یک آزمایش داوطلبانه که افراد به مدت 36 ساعت بیدار مانده بودند تمایل به استفاده از تکرار کلمه ها داشتند؛ به طور یکنواخت، به آرامی و غیر قابل تشخیص سخن میگفتند و نمیتوانستند که افکار خود را به درستی بیان کنند.

• بروز مشکلات بینایی

 

عوارض کم خوابی
عوارض کم خوابی

 

عدم خواب مناسب و بی خوابی با تاری دید، دوبینی و دید تونلی همراه است، در حقیقت هر چقدر افراد بیشتر بیدار بمانند، خطاهای بینایی آنها نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین افراد کم خواب اشتباهات بصری بیشتری را تجربه خواهند کرد، و احتمال دارد که احساسات کاملا توهمی را نیز تجربه کنند که واقعیت نداشته باشد.

• کاهش تونایی یادگیری

یک مطالعه از دانش آموزان دبیرستانی نشان داده است که تغیر ساعت شروع مدرسه از ساعت هفت و نیم به هشت و نیم نیز میتواند تغییرات بسیار مثبتی در یادگیری دروس و مهارت خواندن آنها داشته باشد، و نمرات آنها را با حداقل افزایش دو نمره در درس ریاضی و یک نمره در روخوانی تغییر دهد. اما این موضوع تنها مختص به بچه ها و دانش آموزان نمی باشد، حافظه کوتاه مدت یکی از اجزای مهم و حیاتی در یادگیری میباشد، و کم خوابی میتواند باعث اختلال در کارایی آن شود.

• سردرد

دانشمندان هنوز دقیقا نمیدانند که به چه علت محرومیت از خواب باعث سردرد میشود. اما بیش از یک قرن پیش پزشکان متوجه این موضوع شده بودند. انواع میگرن ها نیز میتواند ناشی از بیخوابی در شب باشند.

• ناتوانی در کارها

اغلب افراد زمانی که کم خواب میشوند، متوجه میشوند که درانجام کار ها انرژی و دقت کافی را ندارند و فعالیت های روزانه خود را به درستی انجام نمی دهند. یک مطالعه علمی نیز نشان داده که یک شب بی خوابی سبب افزایش 20 تا 30 درصدی در اشتباهات انجام شده توسط جراحان شده است.

• ناراحتی و افسردگی

یک تحقیق علمی نشان داده که افرادی که خواب بیشتر و بهتری دارند افراد خوشحال و شاداب تری هستند، و افراد بی خواب نیز غالبا افراد بی حوصله و بی انرژی هستند و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها دوبرابر بیشتر از افراد دیگر میباشد. تحقیقات اولیه نیز نشان داده که درمان بیخوابی و مشکلات خواب، میتواند در درمان نشانه های افسردگی موفق باشد.
به بیان ساده تر بسیاری از مشکلات سلامتی با کم خوابی و بیخوابی مرتبط است، و همان طور که گفته شد کم خوابی یکی از علت های انواع سرطان می باشد و تضعیف شدید سیستم ایمنی را به دنبال دارد‌ طبق تحقیقات، افرادی که به طور مداوم 8 الی7 ساعت خواب شبانه را ندارند زودتر به مرگ نزدیک میشوند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید