روش های تشخیص و درمان آب مروارید

0
1,405
273601.jpeg alt_text
273601.jpeg caption

روش های تشخیص و درمان آب مروارید

آب مروارید یکی از اختلالات شایع بینایی است که عدم درمان به موقع آن می تواند باعث نابینایی شود. در این بیماری، عدسی چشم کدر می شود و قابلیت آن در تمرکز نور روی شبکیه کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم تشکیل تصویر خوب و واضح روی شبکیه، فرد دچار اختلال در بینایی شده و همه چیز را مات و کدر می بیند؛ مانند اینکه از پشت پنجره مه آلود بیرون را تماشا کند. سرعت پیشرفت آب مروارید کُند است و در مراحل اولیه آسیبی به بینایی نمی رساند، اما گذر زمان و عدم درمان، باعث پیشرفت آن و کاهش قدرت بینایی می شود.

 

علل بیماری آب مروارید

 

این بیماری به دلیل کمبود پروتئین، سوءتغذیه، بالا رفتن سن و ابتلا به بیماری های مختلف ایجاد می شود، البته کودکان نیز ممکن است دچار آب مروارید شوند، نوزادان به دلیل بیماری مادرزادی و یا به دلیل انتقال پیدا کردن عفونت های دوران بارداری همچون سرخجه، سیفلیس و … به جنین، دچار آب مروارید شود. 

 

انواع آب مروارید

به طور کلی، این بیماری را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

آب مروارید مرکزی

 این نوع بیماری در ابتدا باعث نزدیک بینی و بهبود قدرت مطالعه می شود، اما با گذر زمان، عدسی زرد شده و بیمار اطراف خود را تیره و کدر می بیند. گاهی اوقات ممکن است بیمار مبتلا به این نوع آب مروارید دچار دو یا چندبینی شود و در نهایت با پیشرفت بیماری، فرد در تشخیص رنگ ها با مشکل مواجه می شود.

آب مروارید بیرونی

 این بیماری که به دلیل ایجاد رگه های نسبتاً سفید روی لبه بیرونی قشر عدسی چشم ایجاد می شود، به تدریج به سمت مرکز رفته و با نور عبوری از مرکز عدسی تداخل پیدا می کند. افراد مبتلا به این بیماری، معمولاً دچار مشکل خیره نگاه کردن هستند.

آب مروارید پشت عدسی

 در این نوع بیماری، تیرگی کوچکی در پشت عدسی و در مسیر حرکت نور به سمت شبکیه تشکیل شده و باعث کاهش قدرت بینایی فرد در نور ملایم و ایجاد هاله در اطراف نور، در شب، می شود.

آب مروارید مادرزادی

 گاهی نوزادان و کودکان به دلیل ابتلای مادر به عفونت در دوران بارداری و یا ابتلا به سندرم های ارثی خاص همچون سندرم آلپورت و …، دچار آب مروارید شوند. البته این نوع از آب مروارید همیشه باعث کاهش بینایی نمی شود، اما در صورتی که فرد دچار کاهش قدرت بینایی شد، این مشکل خیلی زود برطرف خواهد شد.

 

روش های تشخیص و درمان آب مروارید

 

مهم ترین علائم آب مروارید

یکی از مهم ترین علائم این بیماری کاهش قدرت بینایی است. گاهی اوقات در نتیجه ی ابتلا به این بیماری، رنگ مردمک از سیاه به خاکستری یا شیری تغییر می کند. آب مروارید در مراحل پیشرفته می تواند به حدی قدرت بینایی فرد را کاهش دهد که او تنها بتواند نور را درک کند. دوبینی، تار دیدن اطراف، عدم تشخیص درست رنگ ها، احساس وجود پرده ای روی چشم و احساس نیاز به تعویض عینک هم ممکن است به دلیل ابتلا به آب مروارید باشد.

 

روش درمان آب مروارید

 

تنها درمان آب مروارید در مراحل پیشرفته، جراحی است. در این عمل، عدسی چشم را خارج کرده و به جای آن، عدسی مصنوعی یا لنز در چشم قرار می دهند. این جراحی در 95% موارد موفقیت آمیز بوده و باعث بهبود بینایی بیماران می شود. بیمار باید بعد از عمل به توصیه های پزشک متخصص گوش داده و به آنها عمل کند تا روند درمان بخوبی طی شود.

تشخیص آب مروارید

شایان ذکر است که تشخیص زود و درمان به موقع آب مروارید از این جهت حائز اهمیت است که از بروز مشکلات بینایی و نابینا شدن بیمار جلوگیری می کند. برای مثال، عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری در نوزادان، که ممکن است به دلیل وجود تومور در داخل چشم باشد، می تواند باعث بروز تنبلی چشم شود. متأسفانه علت نیمی از نابینایی ها، ابتلا به آب مروارید و عدم درمان آن است. در واقع، عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری، می تواند باعث ابتلا به آب سیاه شود. اگر فرد به مرحله آب سیاه برسد، عمل جراحی دشوار شده و احتمال دارد عصب بینایی آسیب دیده و حتی فرد با عمل هم دچار کاهش بینایی شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید