روش های مثبت اندیشی

0
712
495545.jpeg alt_text
495545.jpeg caption

از اغراق خودداری کنید.

هنگامی که نداي درونتان در حال اغراق است، به خصوص زمانی که در حال بزرگ کردن جنبه هاي منفی چیزی است، هشیار باشید و آن را تصحیح کنید. سعی کنید که از در نظر گرفتن حد نهایی هر موضوع و صادر کردن حکم کلی خودداری کنید و جملاتی نظیر (من همیشه این اشتباه را مرتکب می شوم) یا (من هرگز پیشرفت نمی کنم) را به کار نبرید.

افکار منفی را در جا متوقف کنید.

گاهی متوقف کردن منفی اندیشی به همین سادگی است. هشیار باشید و هنگامی که این افکار شروع شدند به خود بگویید: (بس است،تمامش کن). مانند این که شاهد ناسزاگویی فرد دیگری هستید و سعی می کنید جلوی او را بگیرید.

اشتباهات خود ا بپذیرید، شما یک انسان هستید.

همه افراد به دلیل انسان بودنشان دچار خطاهایی می شوند و این ویژگی بدیهی یک انسان است. رییستان، همکارانتان، دوستانتان و…همه اشتباه می کنند. پس خود را ببخشید و به مسیرتان ادامه دهید.

از کمال گرایی و داشتن معیارهای سرسختانه بپرهیزید.

از عبارات (باید،می بایست و..) خودداری کرده و از تحت فشار گذاشتن و سرزنش خود بپرهیزید. این که بخواهید کارها را خوب انجام دهید بسیار عالی است اما اینکه انتظار کامل بودن از خود داشته باشید که امری ناممکن است و بعد خود را به این دلیل تنبیه کنید ، ورود به چرخه ایی معیوب و آسیب زننده است.

درباره مسایلی که از کنترل شما خارج اند احساس گناه نکنید.

هر بار که اتفاق ناگواری می افتد یا مشکلی پیش می آید تقصیر شما نیست. عذرخواهی برای برخی مسایل می تواند خصوصیت خوبی باشد در صورتی که اشتباه از طرف شما بوده و شما قصد اصلاح آن را دارید. این که تصور کنید هر مشکلی که رخ می دهد به شما مربوط است، کاملا نادرست است.

شما مسئول تمام امور نیستید.

کمک به دیگران و داشتن احساس مسئولیت بسیار خوب است اما نه این که شما باید همه کاره باشید و هرکاری را برای دیگران انجام دهید. این کار برداشتن بار بیش از حد ظرفیتتان است و در نهایت به شما و نشاطتان آسیب خواهد زد.

با خود با ملایمت رفتار کنید.

روش های مثبت اندیشی

مطالعه کنید: موانع دستیابی به اهداف

معمولا افراد با خود به شکلی رفتار می کنند که آن روش را برای دیگران به کار نمی برند. آیا پیش آمده که خود را با کلماتی چون (احمق)، (زشت) یا(خرابکار) مورد حمله قرار دهید؟آیا از این کلمات در برخورد با دیگران هم استفاده می کنید؟به خود یادآوری کنید که به اندازه دیگران سزاوار برخورداری از رفتار شایسته هستید. گاهی برای خود کار خوبی انجام دهید(از خود تعریف کنید، برای خود هدیه ایی خریداری کنید یا خود را به یک رستوران خوب دعوت کنید).

ببخشید و بگذرید.

سعی کنید خاطرات دردآور و احساسات ناگوار را به دنبال خود نکشید. این یک روش بسیار موفق در تقویت مثبت اندیشی است. اگر شما گذشته را تحت فرمان خود در نیاورید، گذشته شما را کنترل خواهد کرد. خطاهاي گذشته را ببخشید و جلو بروید. اگر این کار برایتان مشکل است، آن را از طریق گفتگو کردن با یک مشاور حل کنید. برآنچه می توانید انجام دهید تاکید کنید نه آنچه که نمی توانید. به نمی توانم و واژه های منفی دیگر فکر نکنید. اگر چیزی را به اندازه کافی تکرار کنید، کم کم آن را باور خواهید کرد. توانایی ها و جنبه های مثبتتان را به خودتان یادآوری کنید.

برآنچه می توانید انجام دهید تاکید کنید نه آنچه که نمی توانید.

به نمی توانم و واژه های منفی دیگر فکر نکنید. اگر چیزی را به اندازه کافی تکرار کنید، کم کم آن را باور خواهید کرد. توانایی ها و جنبه هاي مثبتتان را به خودتان یادآوری کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید