سفیدی زبان با حالت تهوع یا استفراغ نشانه چیست؟

0
10,669
سفیدی زبان

سفیدی زبان یکی از علائمی است که ممکن است با نشانه های دیگری هم چون بوی بد دهان و یا مشکلات گوارشی تجربه شود. به طور کلی تهوع و استفراغ می تواند با بسیاری از بیماری های شایع مانند مسمومیت غذایی و گاستروانتریت رخ دهد. از طرفی شرایط جدی تری مانند کتواسیدوز دیابتی نیز می توانند ایجاد تهوع یا استفراغ را در پی داشته باشند.

البته گاهی اوقات نمی توان وجود احساس اضطراب را در این میان نادیده گرفت. کم آبی بدن ناشی از استفراغ می تواند باعث ایجاد زخم روی زبان شود که منجر به رنگ سفید زبان می شود.

علت سفیدی زبان با حالت تهوع یا استفراغ

دلایل بسیاری برای سفید رنگ شدن زبان وجود دارند. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که سفید شدن روی زبان همراه با تهوع یا استفراغ تجربه می کنید، بهتر است علل زیر را در نظر داشته باشید:

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی یکی از دلایل شایع سفید رنگ شدن زبان است، اما در برخی از مواقع می تواند به عنوان تهدید کننده حیات نیز محسوب شود. علائم مسمومیت غذایی شامل تب، درد شکم، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ است. دلایل زیادی برای مسمومیت غذایی وجود دارد بعنوان مثال، مواد شیمیایی (از ماهی یا گیاهان سمی) و باکتری ها (استافیلوکوکوس اورئوس یا سالمونلا). درمان مسمومیت غذایی بستگی به علت آن دارد.

کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی (DKA) یکی از عوارض دیابت نوع 1 است که خود بعنوان یک عامل تهدید کننده حیات می باشد. اگر فرد مبتلا به دیابت تصور کند که ممکن است دچار کتواسیدوز دیابتی شده باشد، بایستی سریعا به اورژانس مراجعه کند. کتواسیدوز دیابتی زمانی اتفاق می افتد که سطح انسولین موجود در خون فرد به طور خطرناکی کاهش پیدا کند. علائم کتواسیدوز دیابتی شامل کم آبی بدن، درد شکم، گیجی، سفید شدن زبان و بوی بد دهان، حالت تهوع یا استفراغ است. کتواسیدوز دیابتی نیاز به درمان دارویی داشته و در خانه قابل درمان نمی باشد.

اضطراب

اضطراب یک احساس دلهره و ترس است که با علائمی مانند مشکلات تمرکز، سردرد، مشکلات خواب و تحریک پذیری تشخیص داده می شود. اختلالات اضطرابی از انواع بیماریهای جدی پزشکی محسوب می شوند که تقریباً 19 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده اند. درمان اضطراب ممکن است شامل مصرف دارو و روان درمانی باشد.

گاستروانتریت (آنفولانزای معده)

آنفولانزای معده یا گاستروانتریت اصطلاحی است که برای توصیف انواع مشکلات گوارشی استفاده می شود. شایع ترین علائم و نشانه های گاستروانتریت شامل سفیدی زبان به دنبال تهوع یا استفراغ، اسهال و درد شکم است. شایع ترین علت گاستروانتریت در ایالات متحده نوروویروس است.

اما علل دیگر گاستروانتریت عبارتند از: روتاویروس، آستروویروس، آدنوویروس و ساپوویروس. علل مختلف باکتریایی برای گاستروانتریت مانند سالمونلا، شیگلا، کمپیلوباکتر آئروموناس، اکلای، کلستریدیوم، وبا، کمپیلوباکتر و یرسینیا وجود دارد. انگل هایی که باعث ایجاد گاستروانتریت می شوند عبارتند از ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم، سیکلوسپورا و انتامبا هستند. درمان گاستروانتریت به طور کلی شامل درمان های خانگی مانند حفظ آب بدن برای جلوگیری از کم آبی می شوند. گاهی اوقات، در صورت کم شدن آب بدن، بستری شدن به منظور دریافت مایعات تزریقی ضروری خواهد بود.(1)

برفک دهان

برفک یک عفونت دهانی است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می شود. علائم برفک شامل درد یا مشکل در بلع، احساس گیر افتادن غذا در گلو و تب است. برفک دهان در کودکان و بزرگسالان مشکل آزار دهنده ای است که می تواند خشکی دهان، بوی بد دهان و احساس طعم های غیر طبیعی تلخ یا فلزی را به همراه داشته باشد.

اگر به دنبال سفیدی زبان، علائم گوارشی تجربه می کنید می توانید با متخصصین داخلی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

علت سفیدی زبان و بوی بد دهان

برخی از مشکلاتی که می توانند باعث سفید رنگ شدن زبان با بوی بد دهان شوند عبارتند از:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

برآمدگی های کوچک روی زبان به نام پاپیله می تواند در صورت بی توجهی به بهداشت دهان شروع به متورم و ملتهب شدن کنند. میکروب ها، بقایای ذرات غذا و سلول های مرده می توانند بین این پاپیلاها گیر کرده و این تجمع باعث سفیدی زبان و بوی بد دهان می شود.

کم آبی بدن

کم آبی بدن یا شرایطی مانند ساعت ها ناشتایی می تواند ظاهر سفید رنگی را بر روی زبان ایجاد کند. این وضعیت نگران کننده نبوده و با مصرف مایعات کافی سفید رنگی زبان با بوی دهان برطرف خواهد شد.

خشکی دهان

ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب متوجه سفیدی زبان با بوی بد دهان خود شوید. این مشکل می تواند ناشی از تنفس با دهان و یا خوابیدن با دهان باز ایجاد شده باشد.

علت زبان سفید رنگ

زبان سفید رنگ ممکن است تنها قسمت پشت زبان را بپوشاند یا بصورت تکه هایی در تمام سطح زبان دیده شود. از طرفی این سفید رنگ شدن زبان می تواند در طول زمان ایجاد شده یا در صوت تحریکات زبانی و یا عفونت مشاهده شود. برخی از مشکلاتی که به علت درگیری خود حفره زبان باعث ایجاد زبان سفید رنگ می شوند عبارتند از:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این رنگ زبان در شما بیش از چند هفته طول به طول بینجامد یا اگر درد یا مشکل در خوردن و صحبت کردن دارید، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: دلایل بریده بریده شدن زبان

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید