علت سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان چیست؟

1
23,281
سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی

در بیشتر موارد، تغییر شکل، بافت و حتی سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان اعم از رنگ واژن و فرج در طول زمان امری طبیعی است. از نظر رنگ، لازم به ذکر است که لابیا یا بافت فرج همیشه با رنگ پوست شما مطابقت ندارد. زنانی با پوست تیره ممکن است دارای لابیا با رنگ روشن باشند، در حالی که یک زن با پوست روشن ممکن است دارای یک لابیای قهوه ای تیره باشد.
در مقاله پیش رو شما را با علل احتمالی ایجاد لکه های تیره در واژن بیشتر آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان

تغییرات مربوط به سن در واژن شما ممکن است باعث تغییر رنگ در فرج شود که گاهی به صورت لکه های تیره یا سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان ظاهر می شوند. این حالت معمولاً چندان شرایط نگران کننده ای نیست، مگر اینکه با علائم دیگری مانند بی نظمی قاعدگی یا درد در حین رابطه جنسی همراه باشد. چند علت تیره شدن ناحیه تناسلی در زنان عبارتند از:

افزایش سن و سیاه شدن پوست

بالا رفتن سن یکی از مهمترین دلایل تغییرات رنگ واژن است. تغییرات بالقوه ممکن است شامل تفاوت در شکل، بافت و شکل کلی واژن، از جمله سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان باشد.

زمانی که لابیاها با افزایش سن تیره می شود، می توانند باعث تیره شدن پوست در نقاط خاص یا لکه های اطراف واژن شود. به طور کلی، در صورت وجود چین و چروک های بیشتر در این ناحیه، این بخش های سیاه حتی می توانند تیره تر به نظر برسند.
از دیگر تغییراتی که می تواند با افزایش سن در واژن و مجرا اتفاق بیفتد، شامل کاهش میزان موی عانه، افزایش خشکی و کشش کمتر در ناحیه واژن و یا فرج است.
برای تغییرات جسمی همراه با پیری نیاز به انجام درمان خاصی نیست. با این حال، اگر نگرانی دیگری دارید که با این تغییرات همراه است، بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید، مانند:

هورمون های جنسی

هورمون های جنسی زنانه، که شامل استروژن و پروژسترون هستند، نقش مهمی در بلوغ، قاعدگی و غیره دارند. تغییر در سطح هورمون استروژن می تواند بر تولید ملانین تأثیر بگذارد، که می تواند باعث سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان مانند لابیاها یا نوک سینه ها شود.

در شرایطی که باعث تغییرات هورمونی می شود، مانند بارداری، افزایش استروژن می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در ناحیه واژن و سایر مناطق حساس شود. با این حال، این تغییر رنگ فقط ماهیت موقتی دارد و ناشی از تغییرات طبیعی هورمونی است.

علائم بارداری یا سایر شرایطی که باعث تغییرات هورمونی می شوند، بسته به علت اصلی، می توانند متفاوت باشند. در شرایطی به غیر از بارداری، این تغییرات هورمونی می توانند باعث تغییر در قاعدگی، خلق و خو و موارد دیگر شوند.

درمان تغییرات احتمالی هورمونی با تشخیص متخصص زنان آغاز می شود. با انجام برخی از آزمایشات می توانید علت اصلی آن را تعیین کرده و در مورد بهترین گزینه های درمانی برای شرایط خود با پزشک صحبت کنید.

اصطحکاک و التهاب

افزایش اصطحکاک می تواند منجر به افزایش پتانسیل فعالیت بیشتر سلول های رنگدانه ای یا ملانوسیت ها شود. به عبارت دیگر، اصطحکاک باعث می شود که سلول ها ملانین بیشتری تولید کرده و منجر به ایجاد رنگدانه شود. رابطه جنسی و تمام آنچه كه با خود اصطحكاك بالایی در منطقه ایجاد می كند می تواند منجر به تغییر رنگ شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی هم می تواند باعث ایجاد این نوع اصطحکاک شوند.

اصلاح مو و سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان

محصولات اصلاح و از بین بردن مو نیز به دلیل اصطحکاک می توانند منجر به سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان شوند. اصطکاک همچنین می تواند منجر به التهاب در پوست شود، که به نوبه خود می تواند باعث سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان پس از التهاب شود. عفونت های مخمری، موهای رشد کرده به داخل پوست و فولیکولیت نیز از دیگر عوامل ایجاد افزایش رنگدانه پس از التهاب هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیماری است که با بی نظمی قاعدگی و افزایش کیست تخمدان مشخص می شود. مقادیر بالای هورمون های مردانه به نام آندروژن اغلب باعث تغییر در سطح انسولین شده که می تواند بر روی رنگدانه های پوست تأثیر بگذارد.

تغییرات رنگدانه ای پوست که به دنبال سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ می دهد، کاملاً متفاوت از تغییراتی است که به دلیل افزایش سن یا بارداری اتفاق می افتد. به عنوان مثال، شرایطی با عنوان آکانتوز نیگریکانس، که توسط PCOS ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در لابیا و سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان شود که از نظر رنگ، بافت و حتی بو متفاوت هستند.

علائم PCOS عبارتند از:
• قاعدگی نامنظم
• افزایش خونریزی
افزایش موهای زائد بدن
آکنه
• افزایش وزن
• ریزش مو
• سردرد

علائم کیست تخمدان ایجاد شده به دلیل PCOS عبارتند از:
• درد شکمی
• نفخ
• درد لگن یا ران
• ناراحتی سینه
• حالت تهوع
• استفراغ

درمان PCOS به طور کلی با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی آغاز می شود که به تنظیم سطح انسولین کمک می کنند.
در مواردی که تغییر سبک زندگی کافی نباشد، گزینه های درمانی جایگزین مانند قرص های پیشگیری از بارداری، داروهای باروری و حتی جراحی می توانند در کاهش علایم PCOS کمک کننده باشد.

آکانتوز نیگریکانس

Acanthosis nigricans یک اختلال شایع تولید رنگدانه پوست است که با لکه های تیره و ضخیم پوست مشخص می شود. گاهی اوقات، این لکه های تیره پوستی در چین و چروک های بدن، مانند زیر بغل یا کشاله ران ظاهر می شود.

آکانتوز نیگریکانس که ناحیه کشاله ران را تحت تأثیر قرار می دهد همچنین ممکن است باعث ایجاد لکه های تیره در لابیا شود. این لکه های پوستی به صورت پوستی ضخیم و مخملی به نظر می رسند و ممکن است در کل ناحیه کشاله ران پخش شوند یا فقط به ناحیه لابیای واژن محدود شوند.

دلایل احتمالی آکانتوز نیگریکانس شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک، داروهای خاص هورمونی و سایر عواملی است که بر تولید انسولین تأثیر می گذارد. هنگامی که یک بیماری زمینه ای دیگر علت ایجاد کننده آکانتوز نیگریکانس باشد، علائم بیشتری از آن بیماری نیز وجود خواهد داشت.

افرادی که از نژاد بومی آمریکا، آفریقا، کارائیب یا اسپانیایی تبار هستند، سابقه خانوادگی آکانتوز نیگریکانس دارند یا دارای اضافه وزن، مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باشند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند.

درمان آکانتوز نیگریکانس به طور کلی شامل درمان بیماری زمینه ای و بازگرداندن سطح انسولین به حالت طبیعی است. در بعضی موارد، درمان ممکن است شامل مصرف داروهایی باشد که می توانند به کنترل سطح قند خون کمک کنند.

سرطان لابیا

سرطان فرج یا لابیا نوعی سرطان است که روی لابیاها یا ناحیه انتهایی دستگاه تناسلی زنان، تأثیر می گذارد. سرطان لابیا می تواند علائم مختلفی از جمله توده ها، برجستگی ها، خال ها یا لکه های روی آنها را ایجاد کند.

سرطان فرج ممکن است گاهی اوقات به صورت یک لکه قرمز، سفید و یا حتی قهوه ای تیره روی پوست دستگاه تناسلی زنان و فرج به نظر برسد. این سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان می تواند صاف یا برجسته دیده شود و غالباً با بقیه پوست اطراف آن کاملاً متفاوت است.

سایر علائم سرطان فرج ممکن است شامل خونریزی، چرک یا خروج ترشحات دیگر از ناحیه فرج، و همچنین خارش، سوزش یا درد باشد. با این حال، برخی از این علائم می توانند با شرایط دیگری مانند برفک نیز ظاهر شوند، بنابراین منحصر به سرطان نیستند.

درمان سرطان فرج بسته به میزان گسترش سرطان ممکن است شامل لیزر درمانی غیرتهاجمی یا حتی جراحی باشد. شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است برای جلوگیری از شیوع سرطان به سایر مناطق بدن مورد نیاز باشد.

برای تیرگی واژن چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر یک لکه تیره جدید و غیر قابل توضیح در واژن خود مشاهده کردید، برای تعیین علت اصلی سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید. شما می توانید در این باره با متخصصین زنان طبینجا مشورت نمایید.

منبع

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید