عصب کشی دندان چیست و مراقبت های بعد از آن

0
920
580645.jpeg alt_text
580645.jpeg caption

عصب کشی درمانی است که برای ترمیم و نجات دندان مورد استفاده قرار می گیرد که به شدت پوسیده شده یا آلوده می شود. در طی یک روش ریشه، عصب و پالپ برداشته می شود و قسمت داخلی دندان تمیز زیرسازی می شود. بدون درمان، بافت اطراف دندان آلوده می شود و ممکن است آبسه تشکیل شود.  "کانال ریشه" اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی در مرکز دندان استفاده می شود. پالپ یا محفظه پالپ نواحی نرم در کانال ریشه است. عصب دندان در داخل کانال ریشه قرار دارد. عصب دندان پس از ظهور دندان از طریق لثه از نظر حیاتی برای سلامتی و عملکرد دندان اهمیتی ندارد. تنها عملکرد آن حسی است ایجاد احساس گرما یا سرما. وجود یا عدم وجود عصبی بر عملکرد روزانه دندان تاثیری نخواهد داشت.

چرا نیاز است که پالپ دندان از بین برود؟

هنگامی که بافت عصبی دندان آسیب دیده، تجزیه می شود و باکتری ها در محفظه پالپ شروع به تکثیر می کنند. باکتری ها و سایر بقایای پوسیده شده می توانند باعث عفونت یا آبسه دندان شوند. آبسه حفره پر از چرک است که در انتهای ریشه های دندان تشکیل می شود. آبسه وقتی رخ می دهد که عفونت در تمام طول انتهای ریشه های دندان گسترش یابد. علاوه بر آبسه، عفونت در کانال ریشه دندان می تواند باعث  این عوارض شود: 

  • تورم که ممکن است در مناطق دیگر صورت، گردن یا سر گسترش یابد
  •  تخریب استخوان در اطراف نوک ریشه

چه اتفاقی در  عصب کشی می افتد ؟

عصب کشی دندان

یک عصب کشی به یک یا چند مراجعه به مطب نیاز دارد و توسط دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست قابل انجام است. متخصص اندودنتیست دندانپزشکی است که در زمینه علل ، تشخیص ، پیشگیری و معالجه بیماریها و صدمات مربوط به پالپ دندان انسان یا عصب دندان تخصص دارد. انتخاب اینکه کدام نوع دندانپزشک برای استفاده از آن بستگی دارد تا حدی به مشکل روش ریشه مورد نیاز در دندان خاص شما و میزان راحتی عمومی دندانپزشک در کار روی دندان شما بستگی دارد. دندانپزشک شما در مورد اینکه چه کسی ممکن است برای انجام کار در مورد خاص شما مناسب باشد، صحبت خواهد کرد. اولین قدم در این روش، گرفتن گرافی اشعه X برای دیدن شکل کانال های ریشه و مشخص شدن علائم عفونت در استخوان اطراف است. سپس دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست شما از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه نزدیک دندان استفاده می کند. در مرحله بعد، برای خشک نگه داشتن ناحیه و خالی از بزاق در حین درمان، دندانپزشک شما یک ورقه لاستیکی در اطراف دندان قرار می دهد. سپس یک سوراخ دسترسی به دندان حفر می شود. پالپ به همراه باکتری ها، بافت عصبی پوسیده شده و باقیمانده مربوط به آن از دندان جدا می شود. فرآیند تمیز کردن با استفاده از پرونده های کانال ریشه انجام می شود. یک سری از این پرونده ها با قطر در حال افزایش، هر کدام پس از آن در سوراخ دسترسی قرار می گیرند و در تمام طول دندان کار می کنند تا قسمت های کانال های ریشه را خراشیده و خرد کنند. از آب یا هیپوکلریت سدیم بطور دوره ای برای بیرون ریختن ذرات باقیمانده استفاده می شود. هنگامی که دندان کاملاً تمیز شود، پر می شود. بعضی از دندانپزشکان دوست دارند یک هفته قبل از پر کردن دندان صبر کنند. به عنوان مثال، در صورت وجود عفونت، دندانپزشک شما می تواند برای پاک کردن آن، دارویی را در داخل دندان قرار دهد. برخی دیگر ممکن است روزی را که تمیز می شود، پر کنند. اگر عصب کشی در همان روز به پایان نرسد ، پر کننده موقتی در سوراخ بیرونی دندان قرار داده می شود تا آلودگی هایی مانند بزاق و مواد غذایی داخل نشود.

 چه انتظاری باید از عصب کشی داشت؟

برای چند روز اول پس از اتمام عصب کشی، دندان ممکن است به دلیل التهاب بافت طبیعی حساس باشد، به خصوص اگر قبل از عمل درد یا عفونت وجود داشته باشد. این حساسیت یا ناراحتی معمولاً با داروهای بدون نسخه درد مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن  قابل کنترل است. بیشتر بیماران می توانند روز بعد به فعالیت های عادی خود بازگردند. تا زمانی که درمان کاملاً به پایان برسد یعنی پر کردن دائمی در محل، عاقلانه است که جویدن دندان را که در حال ترمیم است به حداقل برسانید. این مرحله به جلوگیری از آلودگی مجدد قسمت داخلی دندان کمک می کند و همچنین می تواند از ریزش دندان شکننده قبل از ترمیم کامل دندان جلوگیری کند. در مورد مراقبت های بهداشتی دهان و دندان، مسواک بزنید ، نخ دندان را مصرف کنید و به طور مرتب از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید و به دندانپزشک خود در فواصل زمانی معمول برنامه ریزی شده مراجعه کنید.

عصب کشی چقدر موفق هستند؟

درمان کانال ریشه بسیار موفق است. این روش بیش از 95٪ موفقیت دارد. بسیاری از دندان های ثابت شده با عصب کشی می توانند طول عمر خود را حفظ کنند. همچنین از آنجا که مرحله آخر روش درمان کانال ریشه استفاده از ترمیم مانند تاج یا پر کردن است ، برای بینندگان مشخص نخواهد بود که یک درمان کانال ریشه انجام شده است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص دندانپزشکی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید