عفونت ادراری در نوزادان پسر و دختر همراه با علائم آن

0
3,244
عفونت ادراری نوزادان

زمانی که تنها عکس العمل نوزادان برای انتقال درد، گریه کردن است، فهمیدن اینکه چه مشکلی در بدن نوزادان وجود دارد، مسلما دشوار خواهد بود. یک نوزاد بداخلاق ممکن است مشکلات سلامتی زیادی داشته باشد، از سرماخوردگی گرفته تا بثورات، اما شناسایی برخی از مشکلات پزشکی سخت تر از سایرین است. به عنوان مثال، بسیاری از والدین ممکن است ندانند که نوزادان ممکن است در دستگاه ادراری خود دچار عفونت شوند. در واقع، عفونت‌های دستگاه ادراری دوران کودکی (UTI) بیش از 1 میلیون مراجعه به پزشک اطفال را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند.

عفونت ادراری در نوزادان یا شیرخواران زیر 30 روز با باکتریمی و ناهنجاری های مادرزادی کلیه و مجاری ادراری همراه است. عفونت های دستگاه فوقانی (یعنی پیلونفریت حاد) ممکن است منجر به اسکار پارانشیم کلیه و بیماری مزمن کلیه شود. نوزادان مبتلا به عفونت ادراری باید از نظر عفونت سیستمیک مرتبط و ناهنجاری های آناتومیک یا عملکردی کلیه ها و مجاری ادراری ارزیابی شوند.

عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت های دستگاه ادراری توصیف کننده یک مشکل سلامتی هستند که در نتیجه عفونت باکتریایی در امتداد دستگاه ادراری ایجاد می شوند. دستگاه ادراری از دو کلیه تشکیل شده که مواد زائد مایع را به شکل ادرار از خون خارج می کنند. گاهی اوقات بدن می تواند خود را از شر این باکتری خلاص کند، اما زمانی که قادر به انجام این کار نباشد، باکتری ها تجمع یافته و باعث عفونت می شوند. دو لوله باریک به نام حالب ادرار را از کلیه ها به مثانه تخلیه می کنند. ادرار در مثانه که یک اندام توخالی مثلثی شکل است ذخیره می شود. هنگامی که مثانه تخلیه می شود، ادرار از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار حرکت کرده و از خارج بدن عبور می کند.

علل عفونت ادراری کودکان

به عنوان مثال هنگامی که یک نوزاد پوشک کثیف دارد یا هنگامی که تمیز کردن نوزادان از پشت به جلو انجام می شوند، باکتری ها و سایر میکروب های ایجاد کننده عفونت ممکن است وارد دستگاه ادراری شوند. تامین کافی آب بدن که امکان تکرر ادرار را فراهم می کند و حفظ بهداشت مناسب می تواند به جلوگیری از UTI کمک کند. البته در این میان برخی از فاکتورها شانس ابتلای به این شرایط را دوچندان می کنند:

  • عادات نامناسب حمام، مانند تعویض نکردن لباس زیر خیس یا پاک نکردن مناسب
  • نگه داشتن ادرار به جای ادرار مکرر (در کودکان آموزش دیده دستشویی رفتن)
  • یبوست یا اسهال مکرر
  • داشتن نوعی انسداد در دستگاه ادراری که جریان ادرار را محدود یا متوقف می کند.
  • تحریک در ناحیه پرینه یا جایی که ادرار از بدن خارج می شود. این می تواند ناشی از مواردی مانند حمام حبابی، صابون حمام یا لباس های تنگ باشد.
  • وضعیتی به نام رفلاکس مثانه که در آن ادرار از مثانه به سمت عقب و به سمت کلیه ها جریان می یابد.

علائم عفونت ادراری در نوزادان

در صورت وجود هر یک از علائم زیر ممکن است عفونت ادراری در نوزاد شما ایجاد شده باشد:

  • تب بالاتر از 38 درجه
  • گریه در هنگام ادرار کردن
  • ادرار کدر، بدبو و یا ادرار خونی
  • تحریک پذیری بدون علت مشخص
  • استفراغ
  • امتناع از خوردن
  • بسیاری از اوقات، تب یا کمی احساس ناراحتی تنها علامت عفونت ادراری در نوزادان پسر و دختر هستند.

تشخیص عفونت ادراری نوزادان

اگر مشکوک به وجود عفونت ادراری در نوزاد خود هستید بهتر است کار تشخیص را به پزشک اطفال بسپارید. پزشک برای تعیین این بیماری یک نمونه از ادرار کودک جمع آوری می کند. بهترین حالت برای جمع آوری نمونه ادرار نوزاد، قرار دادن یک کاتتر در مجاری ادرار و جمع آوری نمونه ادرار است.

اگر نمونه آزمایش نشان دهنده وجود عفونت در نوزاد باشد، پزشک احتمالا داروهای آنتی بیوتیکی را تجویز خواهد کرد. در صورتی که به نوزاد شما داروی آنتی بیوتیکی تجویز شده، ارائه دارو به کودک هر چند با وجود بهتر شدن نسبی علائم از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد.

اکثر کودکان هرگز به عفونت ادراری مبتلا نمی شوند. با این حال، برخی از نوزادانی که دچار چنین وضعیتی می شوند، ممکن است مشکلاتی در حالب یا کلیه های خود نیز داشته باشند، مانند وضعیتی به نام رفلاکس مثانه که در آن ادرار می تواند به سمت عقب از مثانه به سمت حالب ها و سپس به کلیه ها برود (به جای مسیر طبیعی کلیه ها به سمت حالب تا مثانه). در برخی از کودکان، رفلاکس یا بازگشت ادرار تنها باعث ایجاد عفونت ادراری گهگاه در نوزادان می شود، در حالی که در برخی دیگر این عفونت های مکرر می تواند به کلیه ها آسیب جدی وارد کرده و کودکان را بسیار بیمار نماید.

منبع

چنان چه علائم ادراری غیرطبیعی در نوزاد خود مشاهده کردید، می توانید برای پایان دادن به نگرانی خود در این باره با متخصصین اطفال طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید