علائم عفونت گوش را جدی بگیرید

0
11,990
599884.jpeg alt_text
599884.jpeg caption

گوش از سه بخش گوش داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است. گوش خارجی، در حقیقت کانالیست که لاله گوش را به پرده صماخ یا تیمپان وصل می کند. عفونت این کانال عفونت گوش خارجی (اوتیت اکسترن) نام دارد و چون در افراد شناگر بیشتر رخ می دهد به بیماری گوش شناگران معروف است. این بیماری بیشتر در اثر رطوبت در گوش خارجی ایجاد می شود و در جوانان و نوجوانانی که بیشتر وقت خود را به شنا کردن می گذرانند بیشتر دیده می شود. تنها در آمریکا سالانه ۴/۲ میلیون نفر بعلت عفونت گوش خارجی به درمانگاه مراجعه می کنند.

مکانیسم عفونت گوش

عفونت گوش

مکانیسم عفونت گوش خارجی در شناگران به این صورت است که آب باقی مانده در کانال گوش خارجی، محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. عفونت در اثر آسیب به پوست پوشاننده کانال خارجی نیز ایجاد می گردد. استفاده از گوش پاک کن، هدفون و وارد کردن جسم خارجی به گوش به آسانی پوست ظریف پوشاننده کانال را خراش داده و باکتری ها از طریق خراش ایجاد شده به بافت های زیرین دست پیدا می کنند و باعث ایجاد عفونت می شوند.

علائم عفونت گوش

علائم عفونت گوش خارجی شامل تورم کانال گوش خارجی، گرما، درد پشت گوش، قرمزی، خارش گوش، ترشحات از کانال گوش و تا حدی کاهش شنوایی می باشد. تیر کشیدن لحظه ای گوش، درد شدید در ناحیه صورت، سر و یا گردن می تواند نشانه گسترش عفونت باشد. بزرگی غدد لنفاوی یا تب نیز از دیگر نشانه های گسترش عفونت گوش خارجی باشند.

عوامل خطر ساز مستعد کننده بیماری

عفونت گوش

مهمترین عامل خطر ابتلا به عفونت گوش خارجی شنا خصوصا در استخرهاییست که آب آن بخوبی تصفیه و کلرزنی نشده است و بنابراین مقادیر زیادی باکتری دارد. دوش گرفتن یا پاک کردن بیش از حد گوش نیز می تواند فرد را مستعد عفونت کند. باریک بودن مجرای گوش خارجی نیز از دیگر عوامل خطر است. در کودکان مجرای گوش خارجی نسبت به بزرگسالان باریکتر است. استفاده از هدفون و یا حساسیت به مواد شوینده و کرم ها که باعث اگزما می شوند نیز فرد را مستعد عفونت می کند.

درمان

عفونت گوش خارجی در بیشتر موارد خود به خود برطرف می شوند اما در مواردی که عفونت باقی بماند قطره های آنتی بیوتیکی برای گوش توسط پزشک تجویز می گردد. گاهی قطره های استروییدی نیز جهت کاهش التهاب و تورم گوش تجویز می شوند. برای کاهش علائم و بهبودی سریعتر لازم است تا مجرای گوش را از ورود آب محافظت کرد. برای کاهش درد می توان از قرص های ایبوپروفن یا استومینافن نیز استفاده کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید